Photoshop Magazin
 


PM Forum » Atölye » Çizgi Roman

 
Cevapla Önce yenileri göster

çizgi roman nedir??

harryasin
Çizgi romanın temel malzemesi “bant”tır (strip) . Bu bir dizi resimle yapılan bir anlatıdır- her zaman değilse de genellikle yazı da içerir. Uzunluğu bir kareyle binlerce kare arasında değişebilir. Yani “çizgi roman”, bir kitapçık, dergi veya kitap halinde basılan ve temel bir özellik olarak bir veya daha çok kare içeren bir yayındır. Çizgi romanlar genellikle düzenli olarak (haftalık, aylık ve bazen mevsimlik) yayınlanır ve fiyatları, mümkün olduğunca çok kişinin satın alabilmesi için ucuz tutulur. Çizgi romanın belli kural ve gelenekleri vardır. Grafik tasarım yönünden bakıldığında en çok bilinen gelenek karelemedir. Kareler öyküyü kolayca anlaşılır parçalara bölerler. Kareler olayları görmemize olanak veren pencereler gibidir ve bazen önemli bir anı vurgulamak için bazı kareler diğerlerinden daha büyük olur. Diğer biçimsel gelenekler hız çizgileri, konuşma ve düşünce balonları ve şaşkınlık ifade etmekte kullanılan yuvalarından dışarı fırlayan gözle örnekleyebileceğimiz türlü görsel sembolizmdir
 
 
harryasin
ahh ahh :(    çizgi roman gibi bir sanatın ki ben öyle görüyorum.  şimdiye kadar bir başlık açılmaması gerçekten büyük bir kayıp. umarım ilgilenenler olur çünkü çizgi roman okumak başkadır.   bu bize hayal kurmayı ögretir yazıyla görselin en iyi birleştigi anda bir sonraki kareyi o karedeki heyecanı ve gürültüyü bize en iyi anlatan çizgi romandır.  birde uzun soluklu olurlarki bir dahaki ayın sayısının çıkmasını dört gözle bekleriz. devamı çıkanı kadar her gece aynı romanı tekrar tekrar okur hep aynı heyecanı yaşarız hatta o kadar ileriye gotürenler wardırki bunu hayranlar çizgi romanı izlemeyi filmi izlemekten daha heyecanlı we daha ilgi çekici bulurlar.....bu tamamen kişinin o romana sabitliğini ve kendini alamamasına baglıdır..
 
 
concon
bilgi için teşekürler (:
 
 
harryasin
önemli degil con con bence büyük eksiklik diye düşündüm daha fazla bilgi  paylaşımı olursa bu kültürü insanlar daha iyi kavrayabilir hatta waktim olursa kendi çizgi romanlarımdan bir kaçı yayınlamk istiorum... :)
 
 
concon
eğer çizgi romanların varsa burda bizimle paylaşırsan çok güzel olur..Thumbs%20Up
 
 

harryasin
tabikide hepsini bir düzene koyup paylaşabilirm
harryasin2008-05-03 19:40:19
 
 
Silinmiş Hesap
harryasin Çizgi romanın temel malzemesi “bant”tır (strip) . Bu bir dizi resimle yapılan bir anlatıdır- her zaman değilse de genellikle yazı da içerir. Uzunluğu bir kareyle binlerce kare arasında değişebilir. Yani “çizgi roman”, bir kitapçık, dergi veya kitap halinde basılan ve temel bir özellik olarak bir veya daha çok kare içeren bir yayındır. Çizgi romanlar genellikle düzenli olarak (haftalık, aylık ve bazen mevsimlik) yayınlanır ve fiyatları, mümkün olduğunca çok kişinin satın alabilmesi için ucuz tutulur. Çizgi romanın belli kural ve gelenekleri vardır. Grafik tasarım yönünden bakıldığında en çok bilinen gelenek karelemedir. Kareler öyküyü kolayca anlaşılır parçalara bölerler. Kareler olayları görmemize olanak veren pencereler gibidir ve bazen önemli bir anı vurgulamak için bazı kareler diğerlerinden daha büyük olur. Diğer biçimsel gelenekler hız çizgileri, konuşma ve düşünce balonları ve şaşkınlık ifade etmekte kullanılan yuvalarından dışarı fırlayan gözle örnekleyebileceğimiz türlü görsel sembolizmdir  
 
Yanliz bir kare olunca cizgi romana girmiyo benim bildigim illustrasyon sinifina giriyo :)
 
 
harryasin
arkadaşım ilk cümlede geçen bir kare ile binlerce kare sözünde bir kare çizgi romanın kapagı için söylenen bir terimdir. sonuçda kapak tasarımlarındada olsun konuşma balonları görmek mümkün. bi tür slogan niteliğide taşır, bu cümle....
 
 
harryasin
bazı önemli bilgileride paylaşmak istiyorum arkadaşlar:
 

Bir yirminci yüzyıl sanatı olarak doğan, edebiyat ve resmin birleşiminden daha öteye giderek kendi kurgu, anlatım ve görsel biçimini yaratan anlatı sanatı. Çizgi romanın ilk örneği olarak genellikle Richard Fenton Outcalt'in The Yellow Kid(Sarı Çocuk) (1896) gazete bandı gösterilir. Daha önce yazılı basında yer alan bazı denemelerden Yellow Kid'i ayıran özelliği, devamlı bir karakter olarak bantta görülen küçük çocuk etrafında gelişen anlatıda ilk defa çizim içine yerleştirilmiş yazıların yer almasıydı, ki bunlar yazı balonlarının atasıydı.

Yirminci yüzyıl başlarında Amerika gazetelerine üretilen ve bu gazete rekabetinin önemli bir ögesi haline gelen çizgi-bantlar daha sonra dergi formatında toplanarak yeniden basılmaya ve dağıtılmaya başlandı. Bu çizgi roman dergiciliğinin başlangıcıydı. Zamanla gazete için üretilen stokların talebi karşılamaması sebebiyle dergiler için özgün üretim ve çizgi roman yayımcısı firmaların oluşumu tetiklenmiş oldu.

Pulp ile birlikte 1930-1940'larda olağanüstü satış rakamlarına ulaşan çizgi roman Süperman ile popüler kültüre önemli bir katkı da yapıyordu. Alex Raymond, Hal Foster gibi olağanüstü sanatçılar, bu sanatın ilk başyapıtlarını oluşturdu. Aynı dönemde The Spirit(Ruh) gazete bandıyla ünlenen Will Eisner, uzun ve verimli yaşamında bu sanata ait kuramsal çalışmalar da yaptı. Bugün sanatçının adını taşıyan yüksek prestijli bir ödül bulunmaktadır.

Marvel Dönemi

60'ların başında küçük bir çizgi roman firması olan Marvel Comics bir tür mucizenin beşiği oldu. Bu mucize, çoktan ölmüş ve bir daha dirilmeyeceği düşünülen süper kahraman çizgi romanlarının yeniden doğuşu ve küçük bir firmanın sektörün ana motoru haline gelişiydi. Marvel'in yayın yönetmeni Stan Lee (Stanley Lieber) bir çizgiroman dehası olan Jack Kirby'nin firmasına gelişiyle daha öncekinden bambaşka bir süper kahraman evreni kurmaya girişti. Daha sonra Steve Ditko, Billy Everett gibi sanatçıların da kendi yaratıcılıklarını da katmalarıyla bu çıkış bir çığa dönüştü. Stan Lee, aksiyon bazlı maceralara dramatik pembe dizi ögeleri yerleştirerek, daha önce yarı tanrı edasında dolaşan süper kahramanları halkın arasına indirdi. Artık kozmik maceraların yanı sıra kira, trafik ya da aşk acısı gibi dertlerle de uğraşıyorlardı.

Timely Comics Dönemi

Aralık 1939‘da Timely Comics adı altında kuruldu. Şirketin kurucusu yayıncı Martin Goodman genel çizgiroman akımının aksine süper kahraman öyküleri yayınlamak istiyordu. Çizgiroman tarihinde altın çağ olarak adlandırılan dönem Superman’in evsahipliğini yaptığı Action Comics (Macera Çizgiromanı) dizisi ile başlar. Superman karakteri ile büyük başarı sağlayan National Comics isimli yayınevi (daha sonra adını DC Comics olarak değiştirecektir) başarısını 1939 yayına soktuğu bir diğer süper kahraman Batman ile devam ettirir. 1939 yılında Timely Comics ilk süper kahraman dizisi olan Namor’u yayınlar. Namor’un özelliği mitolojide sular altında kalan Atlantis’ten gelmesi ve insanlardan nefret etmesidir. Bir anlamda Namor çizgiroman tarihinin ilk anti-kahramanıdır. Namor ile başlayan atak Human-Torch (Alev Adam) ile devam eder. Bu iki kahraman ayrı öykülerde yer almasına rağmen aralarındaki sürtüşme ve kavgalar onlara belli bir popülerlik sağlar.

Amerika’nın İkinci Dünya Savaşına girmesine Timely evreni de kayıtsız kalmaz. Namor ve Human Torch güçlerini Naizlere karşı kullanmaya başlar. Bunun yanında 30’lu yılların çizgiroman anlayışı ile günümüz anlayışı arasında ki en temel fark öykülerde süper kötülere yer olmamasıdır. Kahramanlar ya çılgın bilim adamlarıyla ya da bilidiğimiz suçlular ile karşılaşır. Amerika’nın savaşa girişinden altı ay sonra Joe Simon ve Jack Kirby Marvel evreninin en önemli karakterlerinden Yüzbaşı Amerika’yı yaratır.(Stan Lee’nin ilk Marvel macerası Kaptan Amerika için diyalog yazmak olmuştur.)

Savaşın ardında süper kahraman çizgi ormanları ilgi çekmemeye başlamış, piyasanın merkezine western, melodram ve en çok korku öykülerine dayalı çizgiromanlar oturmuştu. Bu yıllarda Timely Comics’in yaptığı bir diğer yenilik de adını Atlas Comics’e çevirmesidir. Kid Colt ve Two Gun Kid bu dönemin en önemli karakterlerindendir.(İlginç detaylardan bir tanesi zaman atlaması sonucu vahşi batıdan günümüze gelen Two-Gun Kid’in İntikamcılar’a katılmasıdır)

Çizgiromanda gümüş çağ

1956 yılında DC Comics şasırtıcı bir hamle ile Altın Çağ kahramanlarından Flash’ı Shadowcase isimli öykü içinde tekrar yayınlamaya başlar. Aynı formülü Hawkman ve Green Lantern için uygulayan ve sıradışı başarı sağlayan DC Comics çizgiromancılıkta gümüş çağı başlatır.Dikkat tekrar süper kahramanların üzerine çekilmiştir.Superman,Batman ,Harika Kadın,Hawkman,Flash,Martian Man ve Aquaman’i katılımı ile Amerika Adalet Birliği oluşur. Çizgiroman tarihinin ilk süper kahraman ekibini kuran DC 50’li yıllara damgasını vurur.

1961 yılında yayınevi sahibi Martin Goodman’ın talimatı ile Stan Lee ve Jack Kirby DC ’nin Adalet Birliğine rakip olacak bir süper kahraman takımı yaratmak için kolları sıvar. Ortaya çıkan eser Fantastik Dörtlü‘dür. Fantastik Dörtlü’nün sıradışı başarısı sayesinde Marvel Comics parasal darboğazı aşıp rahat bir nefes alır. Bünyesini Steve Ditko ve Don Heck gibi genç yazar çizerler ile güçlendiren Marvel iki yıl içinde müthiş bir atağa başlar:

Fantastik%20Dörtlü
Fantastik Dörtlü

Yeşil Dev Hulk, Şimsek tanrısı Thor, Örümcek Adam, İntikamcılar ve X-Men. Bu yayınların başarısı ile Marvel Pazar payını genişletir ve piyasada lider konumuna gelir.

Stan Lee’nin hikaye yazarken izlediği ve daha sonra ‘’Marvel Metodu’’ olarak isimlendirilen yolu şu şekildedir. Konuyu kabaca yazarlara özetler ve onlarının yaratıcı özgürlüklerini sergilemesini bekler, çizim ve renklendirme faslı bittikten sonra öykü ve diyaloglar son haline getirirlir.Konuşma balonları bu işlemden sonra yazılır.Marvel Metoduna ve Steve Ditko, Jack Kirby gibi başarılı çizelerin varlığına rağmen Marvel’ın esas sırrı kahramanlarına kişilik ve karakter katmasıdır. Her Marvel kahramanı günlük hayatta rastlayabileceğimiz problmeler ile boğuşur.Bu sayede okur eserdeki kahrama ile kendini rahatça özdeşleştirebilir.

Çizgiroman tarihinde Gümüş Çağ olarak adlandırılan dönem Jack Kirby’nin Fantastik Dörtlü’nün 104. sayısının ardında ayrılıp DC Comics’e geçmesi ile sona erer. DC için Yeni Tanrılar adı altında bir dizi hazırlayan Jack Kirby daha çok yaratıcı özgürlüğe sahip olmak ve Stan Lee’nin gölgesinden kurtulmak için bu yolu seçmiştir.Kirby’nin ayrılışından kısa bir süre sonra Stan Lee yazarlığı bırakır ve editör koltuğuna oturur. O günden beri basılan her Marvel çizgiromanı Stan Lee sunar etiketi taşımaktadır.

harryasin2008-05-04 09:56:44
 
 
 
Şuan Bu Başlığı Gezenler: