Photoshop Magazin
 


Flash - 3D Uygulamaları

01 January 2009 | Sayı: Jan 2009
 
1 2 3 4 5
 



Merhaba değerli okurlar. FLASH CS3 ile sahne üzerinde 3D (360 derece)uygulamalarını gösteren (vektörel veya Objesel) bir nesneyi buton komutlarına bağlayarak kendi etrafında dönmesini sağlayacağız. Bu projede hayal ettiğimiz 3D objesinide kendimiz oluşturup, ortaya çıkardığımız objemizi dijital kamera yardımıyla bilgisayar ortamına aktarıp, Flash programımız sayesinde yeniden hayat vereceğiz. Dilerseniz birlikte projemizi inceleyelim.



hspace=0



1Araba Objemizin Hayat Buluşu:



Evet, değerli okurlar bu bölümde 3D olarak döndürmeyi düşündüğümüz nesneyi herkesin bildiği belki çoçukken de çok oynadığımız oyun hamurlarıyla gerçekleştireceğiz.



hspace=0




Bu nesne için bize gerekli olan birazcık oyun hamuru ve hayal gücü... Oluşturmaya başladığımız nesnemizin detayları başlangıçta küçük gözükse de bizim için animasyon karemizin zengin görünmesi için çok önemli bir olgu olarak karşımıza çıkacaktır. Bu projede bizim gerçekleştirmeyi düşündüğümüz obje bir araba olacak. Ancak hazır bir nesneyide istenirse hiç uğraşmadan dilediğiniz gibi bu projenin içine rahatlıkla katabilirsiniz. Nesnemizi tamamladıktan sonra Dijital kamera yardımıyla bilgisayar ortamına aktarmak ve rütuşlamaya bilgisayarda da devam etmekte mümkündür.



hspace=0



2Dijital Ortama Geçiş:



Dijital ortama geçerken sinemada çokça tanık olduğumuz ‘Green Screen’ yeşil ekran kurgusunu da kullanmamız mümkün. Bunun için yeşil bir karton bizim için yeterli olabilir.



Ancak yeşil kartonun önünde çekilen bir nesneyi transparentlaştırmak için başka ek bir program kullanmamız gerekmektedir. After Effects gibi...



hspace=0



 

3Projeye Devam:

hspace=0

Bizim yapmayı düşündüğümüz ise ekran rengini gri tutmak ve transparan bir görüntü kullanmadan kendi zemininde işi çözmek olacaktır. Mekan sabitlenmesi yapıldıktan sonra ‘Motion Graphics’ tekniğini kullanarak Fotoğraf makinesi sayesinde nesnemizi kendi etrafında belirli açılar sayesinde döndürmek ve her açıda fotoğrafını çekerek hareketimizin kendi etrafında 360 dereceyi tamamlamasını sağlamak olacaktır

4Dijitaller Flash Sahnesine Gelsin:
hspace=0
Bilgisayar ortamına aldığımız 13 karelik resim görüntülerini Flash ortamına almanın zamanı geldi.
Flash programımızda yeni bir sahne açıyor ve hemen
‘insert/New Symbol’
komutunu kullanarak yeni bir ‘MovieClip’ oluşturuyoruz.Oluşturmuş olduğumuz bu MovieClip’i ‘araba’ olarak isimlendiriyoruz. Böylece 13 karelik fotoğrafları bu sahneye alarak hareketimizi gerçekleştirmiş olacağız.
hspace=0

5Import:

hspace=0

‘araba’ MovieClip’in ilk frame’inde iken ‘File/Import’ seçeneğini kullanarak belirlemiş olduğumuz resim karelerinden ilkini seçili hale getirip import ediyoruz. Dijital makinanın bize sağlamış olduğu her çektiği karenin ismini ardışık sayılar olarak kayıt altına alması işimizi kolaylaştıracaktır.

İlk resmi Import etmemizle birlikte ardışık olan diğer resimlerde Flash programı tarafından çağrılacak ve anahtar karelerin(keyFrame) yanyana yerleştirilmesi sağlanacaktır.

Bu özellik sadece dijital kameralardan aldığınız nesneler için geçerli değildir.

Dilerseniz Photoshop’tada yapmış olduğunuz tasarımları ‘1.jpg, 2.jpg, 3.jpg,..... 20.jpg’ diye adlandırabilir ve anahtar karelerden sadece ilk jpegi ( ‘1.jpg’ ) çağırarak diğerlerinin flash tarafından çağrılacağını söyleyen uyarı mesajına ‘Yes’ dememiz gerekmektedir.
hspace=0

hspace=0

6Ardışık Resim Kareler:

‘araba’ MovieClipin içine çağırdığımız ardışık resim kareleri şu anda 3 resim karesini oluşturmaktadır. Yapmayı düşündüğümüz animasyon için bana biraz daha fazla (KeyFrame) kare sayısı gerekmekte. Bunun için layer katmanının tamamını seçili hale getiriyor ve zaman çizelgesinde iken ‘Sağ Clik’ yaparak önce ‘Copy Frame’ daha sonrada yeni bir layer açarak, açmış olduğumuz yeni layerin 14. framene ‘F6’ tuşu ile ‘Key’ledikten sonra ‘Sağ Clik’ yaparak ‘Paste Frame’ diyerek yapıştırıyorum.

hspace=0

7MovieClip tanımlaması :

hspace=0

MovieClip’imizi oluşturduğumuza göre artık sahnemize geri dönebiliriz. Tabi burda unutmamamız gereken bir hususta, biz projeyi ve araba movieClipinin ilk oluşturulurken ‘insert/New Symbol’ dediğimiz için oluşturdumuz ‘araba’ movieClip’imiz kütüphanemizde. Library panelini açıp nesnemizi sahneye sürükleyip bırakıyoruz. MovieClip seçili halde iken ‘Properties’ panelinden MovieClip’imize Actions’ta kullanabilmek için bir tanım veriyoruz. Araba diye yeniden adlandırıyorum.... ,

hspace=0

hspace=0

8Butonları Oluşturalım:

hspace=0

MovieClip ile işimiz bittiğine göre artık yeni bir layer açıp botunlarımızı bu katmanda oluşturabiliriz. İleri ve Geri diye iki tane buton oluşturmayı planlıyoruz. Siz dilerseniz buton isimlerine istediğinizi yazabilirsiniz.

Butonların şeklini oluşturduktan sonra ‘F8’ komutu yardımıyla buton olarak tanımlıyorum.

Butonların üzerine iki kez tıklayarak buton özelliklerine ulaşıyor ve butonları Up, Over , Down ve Hit alanlarının nasıl olması gerektiğini belirlemiş oluyoruz.

Benim seçimim yazı karakterli bir buton olduğu için yazı butonlarının ‘Hit’ alanlarını da doldurmam gerekmekte. Zira yazı alanlarında ‘Hit’ bölgelerini doldurmamak butonun sağlıklı çalışmasını engellemektedir.

hspace=0

09İleri Butonu ActionScripti 01:

Mevcut ‘İleri’ butonumuzun üzerine öncelikle ‘on(rolover)’ tetiklemesini yazıyoruz, Sonrasında ‘onEnterFrame’ komutuyla nesnenin ‘_root.araba.prevFrame’ sahnesine geçmesini sağlıyoruz.

yine ‘on(rollOut)’ tetiklemesiyle butonun üzerinde çıkıldığında ‘onEnterFrame’ komutuyla sayesinde ‘_root.araba.stop’ hangi framedeyse orda durmasını sağlamış oluyoruz.

hspace=0

10Geri Butonu ActionScripti 02:

Yine ‘Geri’ butonumuzun üzerine öncelikle ‘on(rolover)’ tetiklemesini yazıyoruz, Sonrasında ‘onEnterFrame’ komutuyla nesnenin ‘_root.araba.nextFrame’ sahnesine geçmesini sağlıyoruz.

Tekrar ‘on(rollOut)’ tetiklemesiyle butonun üzerinde ‘onEnterFrame’ komutuyla nesnenin ‘_root.araba.stop’ hangi framedeyse orda durmasını sağlıyoruz.

hspace=0

11Araba MovieClip ActionScriptleri :

Son olarak Araba ‘MovieClip’imizin içine yeni bir layer açıp Actions yazmamıza geldi. Burda da ‘gotoAndPlay ve gotoAndStop’ actionslarını kullanıyoruz.

12Test Yayını :

hspace=0

Flash CS3 ile kendi oluşturduğumuz nesnemizi 360 derece ileri ve geri döndürme projesini gerçekleştirmiş olduk. Bu projede ‘Motion Graphics’ sanatını Dijital Kamera yardımıyla Flasha taşıdık. İnternet ortamında bulduğunuz hazır 360 derece dönen objeleride kolaylıkla bu örnekteki gibi içeriye alabilirsiniz. Herkese kolay gelsin...

 

January 2009

 


Flash