Photoshop Magazin
 


Jenerik Tasarımı Volume - III

01 March 2007 | Sayı: Mar 2007
 
1 2 3 4 5
 

Jenerik Tasarımı Volume - III



Catch Me If You Can, filminin jeneriği, hikayenin konusunu, ana duraklarını ve gelişimini görsel öğelerle izleyiciye başarıyla sunmaktadır. Böylece, ana amacı olan film öncesinden izleyiciye film hakkında malumat verme görevini de başarıyla yerine getirmiştir.

hspace=0



Catch Me If You Can - 2002
Main Title Design: Florence Deygas and Olivier Kuntzel



hspace=0Catch Me If You Can filminin jeneriği ilk bakışta DePatie-Freleng ikilisinin Pembe Panter filmi (bkz: Photoshop Magazin - Şubat 2007) için hazırladıkları jenerik çalışmasını akla getirir. 60'lı yılların özellikle komedi filmlerinde sıkça rastlanan moda görsel - grafiksel yaklaşımlar, bu filmde de göze çarpmaktadır. Tıpkı Dr.No'da olduğu gibi (bkz: Photoshop Magazin - Ocak 2007) burada da canlı, frapan renkler, geometrik öğelerin kullanılışı ya da öğelerin geometrik tarzda stilize edilişi görsel yapının temelini oluşturmaktadır. Bunda da amaç hikayenin geçtiği döneme bir görsel gönderme yapmaktır. Dr. No, 60'lı yıllarda çevrilmiş bir film olarak bu öğeleri doğal biçimde kullanmıştır. Catch... ise 2000'li yıllarda çevrilmiş ancak hikayesi yine 60'lı yıllarda geçen bir filmdir. İşte bu jenerik çalışmasının bu kadar özel olmasının temel nedeni de burada yatar. Tasarımcılar Florence Deygas ve Olivier Kuntzel, 60'lı yılların görsel modasını başarıyla özümsemiş, ardından modern imkanlarla Retro havasını çalışmalarında başarıyla vermişlerdir.



Kısacası filmin jeneriğine en az film kadar emek harcanmış; hem görsel hem de görsellikle birlikte verilen mesajların başarısıyla adından söz ettirmiştir. Jenerik, hikayenin konusunu, ana duraklarını ve gelişimini görsel öğelerle izleyiciye başarıyla sunmaktadır. Böylece, ana amacı olan film öncesinden izleyiciye film hakkında malumat verme görevini de başarıyla yerine getirmiştir. Hikaye kurgusu havaalanından, havuz başı parti ortamına, bir hastaneden, uçak içine, oradan ülke dışına dek pek çok farklı mekanda geçmektedir. Bu durum, jenerik çalışmasında hem figüratif kompozisyonlarla hem de farklı renk kullanımıyla verilmiştir. John VVilliams'ın müzikleri de bu hikaye kurgusu içinde yerini başarıyla almıştır. Catch...in hikayesine gelince... Hikaye aslında gerçek bir yaşam öyküsüne dayanmaktadır. Frank Abagnale Jr henüz 18 yaşma gelmeden FBI'ın En Çok Aranan 10 Kişi listesine girmiş, 26 ülkede dolandırıcılığa karışmış bir suçludur. Frank bir suçlu olmasına karşın kötü bir insan değildir aslında.



Tom Hanks'in canlandırdığı FBI ajanı Carl'da bunu bildiği için başına kötü bir şey gelmeden onu yakalamak istemektedir. Hikaye temelde suçlu ve polis arasında birçok farklı mekanda geçen bir kedi - fare oyunu üzerine kuruludur. Frank zekası, girişimciliği ve şahsi motivasyonu sayesinde her zaman FBI'ın bir adım önünde olmayı başarmıştır. Ancak peşindeki ajan Carl'ın da onun peşini bırakmaya hiç niyeti yoktur...

hspace=0

Film, Frank'in farklı mekanlarda geçen maceraları üzerine kurulu. Bunlardan biri de Havaalanı sahneleri. Bu sahnelerde renk olarak mavi ağırlıkta. DiCaprio'nun isminde yönlendirme tabelası kullanılarak bu ortam daha da vurgulanıyor.

hspace=0

Hikaye'de Frank'in kılık değiştirme yeteneği kilit görevi görüyor. Bu durum, jenerikte de sürekli vurgulanıyor. Hikayenin 60'lı yıllarda geçiyor oluşu, figürlerin de o dönemin modasına uygun olarak stilize biçimde hazırlanmasını sağlamış.

hspace=0

İşte karakterin kılık değiştirme yeteneğinin en az görsellikle başarıyla verilmesine ilk örnek; Bir önceki karede normal giysilerindeki Frank, sonraki karede duvarın içinden geçerken pilot kıyafetlerinde veriliyor.

hspace=0

Hikayenin bir diğer karakteri ajan Cari, sürekli Frank'in ensesinde. Bu karede bu durum açıkça görülüyor. Carl'ın yaş olarak büyük oluşu onun daha büyük betimlenmesiyle verilmiş. Ayrıca kıyafet çizimiyle de ajan olduğu vurgulanıyor.

hspace=0

Frank, hikaye boyunca Carl'ın hep bir adım önünde. Bu kareyle de onun kaçarken ne kadar şanslı ve yakalanamaz olduğu vurgulanıyor. Frank merdivenleri çıkarken merdivenler hemen ardından kayboluyor.

hspace=0

Carl, elleri cebinde, çaresiz ve tek başına... Bu kareyle Carl'ın, Frank'in daima bir adım gerisinde kalması durumu vurgulanıyor. 

hspace=0

Bu sahnede, Frank'in çıktığı merdivenler Cari için bir duvara dönüşüyor. Böylece yakalama sürecinin hiç de kolay geçmeyeceği; Carl'ın bir çok sorunla karşılaşacağı izleyiciye veriliyor.

hspace=0

Jenerikte tipografi kullanımı da diğer görsel materyallerle aynı yapıda. Örneğin az önceki duvar bir sonraki sahnede filmin başlığını tamamlıyor. Ayrıca bu sahnede me yani beni kelimesi yavaş yavaş silinerek Frank'in kaçışı vurgulanıyor.

hspace=0

Frank'in yalan hayatından bir başka sahne; Frank lüks bir ortamda havuzda yüzüyor. Bu yeni hayatı vurgulaması için renkler de daha sıcak tonlarda seçilmiş. Jenerikte geçen isimler yine çubuk figürüyle kompoze kullanılıyor.


hspace=0

Frank bu yeni hayatına da çok kısa sürede adapte olmuş durumda. Ayakkabının arkasına yöneldiği bu sahne onun yeni bir kılıkla yeni bir hayata geçişinin ön hazırlığı niteliğinde.

hspace=0

Sonraki sahnede Frank artık yeni bir kılıkta ve yeni bir kimlikte karşımıza çıkıyor. Karakter, herşeye rağmen bulunduğu ortama ait değil. Bunu vurgulamak ve etrafından soyutlamak içinde figür beyaz renkte veriliyor.

hspace=0

Frank'in bir başka hayatı da Tıp dünyasında geçiyor. Bu da tıp ortamını çağrıştıracak soğuk renk tonlarıyla veriliyor. Carl sürekli Frank'in peşinde. Peşinde havasını güçlendirmek için Carl figürü biraz daha küçük resmediliyor.

hspace=0

Carl yakalamak için ne kadar uğraş versede, Frank'e ne kadar yaklaşsa da hep son anda onu elinden kaçırıyor. Bu sahnede de Carl asansöre bindiğinde Frank son anda çıkmış durumda. Öyle ki hemşire bile durumu hemen kavrayamıyor.

hspace=0

Çubuk figürleri tipografiyi desteklemeye devam ediyor. Bu kez hukuk dünyasına giren Frank için ortamın rengi tekrar değişiyor. Frank için meslek dünyasında pek çok kapı mevcut. O birinden girip diğerinden çıkıyor.

hspace=0

Ancak nereye giderse gitsin Carl'da peşinden onu izliyor. Her seferinde bir şekilde izini yeniden buluyor ve hep ensesinde onu yakalamak için koşturmaya devam ediyor.

hspace=0

Frank karakterinin bu kaçışları her zaman o kadar kolay olmuyor tabi. Bu sahnede Frank'in kaçarken içine düştüğü tehlikeli durumlar, onun çaresizce jenerik yazılarına tutunarak kaçmaya çalışması şeklinde veriliyor.

hspace=0

İkili, Frank önde Cari arkada gezegenin üzerinde koşturmaktadırlar. Carl'ın inatçı takibi sonunda Frank icraatlarına yurt dışında devam etmek zorunda kalıyor. Gezegenin üzerindeki bu koşturma sahnesiyle de bu durum vurgulanıyor.

hspace=0

Ve final. Spielberg bize yine yıldızlar altında güzel bir hikaye anlatmaya başlıyor.

 

March 2007

 


Jenerik