Photoshop Magazin
 


Gözde Dikmen

01 February 2007 | Sayı: Feb 2007
 
1 2 3 4 5
 

Gözde Dikmen: Grafik Tasarımcı, İllüstratör



hspace=0


Gözlem, bir sanatçı için görsel belleğin zenginleşmesi açısından önemli adımlardan biri. Bu adım hayal gücüyle birleşince ortaya zengin detayların olduğu çalışmalar çıkıyor. Tıpkı Gözde Dikmen'de olduğu gibi…



hspace=0

hspace=0Çalışmamda yansıtmak istediğim ruhu ancak kendimi iyice çalışmaya vererek yansıtabilirim.

1983 İzmir doğumlu olan sanatçımız ortaokuldan sonra Güzel Sanatlara yönelmiş. Işılay Saygın Anadolu Güzel Sanatlar Lisesi Resim bölümü'nden dereceyle mezun olan Gözde, lise öğrenimi sırasında grafik tasarıma ilgi duymaya başlamış. Üniversite tercihini yine Güzel Sanatlardan yana kullanan Gözde, 9 Eylül Güzel Sanatlar Fakültesi Grafik bölümü'ne dereceyle seçilmiş ve geçtiğimiz dönem mezun olmuş. Birçok grafik ajansında çalışan Gözde, şu anda özel sektörde bir grafik ajansında çalışmaya devam ediyor.

Kariyerine üniversite yılları boyunca yaptığı stajlarla başlayan Gözde, İzmir'in bilinen ajanslarından birisi olan Dev Ajans'ta bir süre çalıştıktan sonra piyasayı tanıma olarak tabir et iği bir süreç yaşamış. Fakültemizde öğrendiklerimize ek olarak özel sektörde müşterinin ne istediğini, nasıl bir tasarımla ona cevap verebileceğimizi bilmek de çok önemliydi. Ürünü ya da tanıtılan markayı hep farklı ve üstün tutmak için kişiye özel tasarımlar yaptım. Bu sayede kısa sürede nasıl bir yol izlemem gerektiğini öğrendim ve bir tasarıma başlarken onu nasıl yüceltebilecğimi şu anda çok iyi biliyorum. Bunun yanında çeşitli şirketlere birçok karakter tasarımı yaptığını söyleyen genç sanatçımız şu anda İzmir'de Gramer Basım Yayın adlı ajansta çalışmalarına devam ediyor.

Gözde, iş öncesi hazırlık sürecini şöyle anlatıyor; Bir çalışmaya başlarken öncelikle kafamda birçok taslak yaratıyorum. Nasıl bir tarz kullanmam, neyi nasıl yansıtmam gerektiğini düşünüyorum. Çalışma eğer bir graf k tasarım ya da reklam olacaksa hedefe yönelik bir tarz kullanmam gerektiğini biliyorum. Bunun yanı sıra bir illüstrasyon çalışması olacaksa vermek istediğim duyguyu en iyi şekilde izleyiciye yansıtabilmeli-yim. İlk süreç tabi ki kağıt kalemden geçiyor. Zihnimdeki bütün eskizleri tek tek döküyor, başından sonuna kadar işi burada bitiriyorum. Karakter tasarımı ve illüstrasyonlarımda genelde hayali olarak çalışıyorum. Fakat beni zorlayan bir duruş, farklı bir ifade vermek istersem model kullanıyor eskizler çiziyorum. Çalıştığım eskizleri bilgisayara aktarıp renklendiriyorum. Genelde renklendirme aşamalarında Adobe Illustrator kullanan Gözde; kendini vektörel ve lekesel çalışmalara daha yatkın buluyor. Bu sayede hem grafik tasarıma hem de illüstrasyonlarına aynı çatı altında can vermiş olduğunu düşünüyor.

hspace=0 Işık oyunlarını seviyorum. Ayrıca fotoğraf çekerken yine grafiksel olarak düşünüyorum. Lekesel değerler yakalamak, ışığı çok kullanıp koyu lekelerle bütünleştirmeyi tercih ediyorum.

Gözde, iş öncesi hazırlık sürecini şöyle anlatıyor; Bir çalışmaya başlarken öncelikle kafamda birçok taslak yaratıyorum. Nasıl bir tarz kullanmam, neyi nasıl yansıtmam gerektiğini düşünüyorum. Çalışma eğer bir graf k tasarım ya da reklam olacaksa hedefe yönelik bir tarz kullanmam gerektiğini biliyorum. Bunun yanı sıra bir illüstrasyon çalışması olacaksa vermek istediğim duyguyu en iyi şekilde izleyiciye yansıtabilmeliyim. İlk süreç tabi ki kağıt kalemden geçiyor. Zihnimdeki bütün eskizleri tek tek döküyor, başından sonuna kadar işi burada bitiriyorum. Karakter tasarımı ve illüstrasyonlarımda genelde hayali olarak çalışıyorum. Fakat beni zorlayan bir duruş, farklı bir ifade vermek istersem model kullanıyor eskizler çiziyorum. Çalıştığım eskizleri bilgisayara aktarıp renklendiriyorum. Genelde renklendirme aşamalarında Adobe Illustrator kullanan Gözde; kendini vektörel ve lekesel çalışmalara daha yatkın buluyor. Bu sayede hem grafik tasarıma hem de illüstrasyonlarına aynı çatı altında can vermiş olduğunu düşünüyor.

 

Gözde'nin çalışma sürecinde özellikle olması gereken koşulları yok. Tek koşulu birinin çalışırken başında onu izlememesi… Onun dışında herhangi bir ses, müzik ya da gürültü onu etkilemiyor. Gözde çalışırken kendisini tamamiyle çalışmaya kaptırdığını, bu süreç içinde dış dünyayla pek bir bağlantısı olmadığını söylüyor ve ekliyor; Çalışmamda yansıtmak istediğim ruhu ancak kendimi iyice çalışmaya vererek yansıtabilirim. Gözde'nin çalışma sistematiğinde gözlemin önemi büyük. Bu da zamanla görsel belleğini oldukça güçlendirmiş. Bu yüzden çalışma tarzı, hayali olarak yaptığı eskiz çalışmalarıyla başlıyor. Karakalem olarak çalıştığı eskizlerini bilgisayar ortamına aktardıktan sonra en ince detayına kadar tekrar çiziyor ve renklendiriyor. Bazen fotokolaj yaptığı da oluyor ama genelde tamamen kendi yaratığı çizimlerini kullanıyor.

hspace=0

Gözde çalışmalarında ilk aşamada karakalemle çalışıyor. Hızlı bir çizim tarzı olduğunu belirten sanatçı Marker'la çizimlerini lekelendiriyor. Bunun yanı sıra çalışmasını elde başlayıp elde bitirecekse kuru pastel, keçeli kalem kullanıyor. Tabi yer yer suluboya kullandığı da oluyor. Diital fotoğraf çekimi yapan Gözde'nin, fotoğraf çekerken özellikle kullandığı konu; tabi ki çizimlerinde olduğu gibi fgür ve portre üzerine; Işık oyunlarını seviyorum. Ayrıca fotoğraf çekerken yine grafksel olarak düşünüyorum. Lekesel değerler yakalamak, ışığı çok kullanıp koyu lekelerle bütünleştirmeyi tercih ediyorum.

Photoshop ve Illustrator'la ilk olarak üniversite 1.sınıfa tanışan Gözde'nin hayatında Photoshop olmazsa olmaz bir program. İlk olarak 6-7 versiyonlarını kullanan Gözde, bütün grafk tasarım işlerini Photoshop'da yapıyor. Photoshop dışında Adobe Illustrator kullanıyor ve vektörel tabanlı bir program olduğu için tarzına daha yakın bulduğunu söylüyor; Photoshop'da en çok sıfırdan bir objeyi yaratmayı ve sınırsız efektleriyle gerçeğinden bile ayırt edilemeyecek hale getirmeyi seviyorum. Photoshop'ın gerçekçi tarzında çalışmayı seviyorum. Fakat bana daha çok Illustrator'ın vektörel çizimleri hitap ediyor. Lekesel ve göz alıcı işler yaratmayı seviyorum. Siyah ve beyazın dengesini vektör çizimlerde çok iyi yansıtabiliyorum. Bu yüzden çizimlerim üzerinden Path aracılığı ile tekrar çiziyorum. Tek renk lekeler ve üzerine yine vektör gölgelerle üçüncü boyutu sağlıyorum. En son vektörlerime haff bir Brush Stroke atarak ön plana çıkarmayı seviyorum. Parlatmak içinse beyaz bir iki ufak daire yeterli oluyor. Blur efektini de katığınızda daha parlak bir görüntü elde etmek mümkün.

hspace=0

Sanatçının takip etiği kaynaklar arasında Photoshop Magazin ve interneten takip etiği yabancı kaynaklar ilk sırada geliyor. Gözde genellikle eski yerleşmiş kalıpları temel alıp bunları günümüzün modern anlayışına göre yorumlamayı seviyor. Bu yüzden işlerinde Alphonse Mucha'yı kendine örnek edinmiş; Estetik değerleri, lekeleri kullanımı ve tarzı tamamen bana hitap ediyor. Ondan esinlenerek yaptığım çalışmaları günümüz çağdaş grafğine ve tarzına uyduruyor bunu yaparken de günümüzden örneğin Jasper Goodall, Kristian Russell, David Foldvari gibi sanatçıları örnek alıyorum.

hspace=0

Gözde için her tür yeniliği takip etmek, internete birçok sanat sitesini gezmek ve yerli yabancı sanatçılarla karşılıklı iletişimde bulunmak çok önemli çünkü kişisel gelişim için bunları şart olarak görüyor. Bunun yanında görsel duyuları hep aktif tutmak ve zenginleştirmek için sinemaya devamlı olarak gitiğini, modayı ve çağın ihtiyaçlarını yakından takip etiğini de belirtiyor.
Sanatçının okurlarımıza mesajı; Yeteneğinizin bir sınırı yoktur. Sadece çok çalışarak istediğiniz herşeyi ve daha fazlasını yaratabilirsiniz.

 

February 2007

 


Yarının Ustaları