Photoshop Magazin
 


Masaüstü Yayıncılıkta Kullanılan Problemsiz Resim Formatları

01 January 2006 | Sayı: Jan 2006
 
1 2 3 4 5
 

hspace=0Masaüstü yayıncılıkta, resim formatlarının önemi oldukça fazladır. Ekrana göre baskı ayarları tam olsa da RGB bir resmi yine RGB olarak baskıya yollamak ya da PDF yaparken formatını CMYK'ya dönüştürmeden PDF yapmak, sonucu kötü etkileyecektir. Günümüzde Rip sistemleri oldukça gelişti, ancak bu tip dönüşümlerde yine de zayıf kaldığı bir gerçektir.

Mizanpaj programlarının gelişimiyle path'li olarak adlandırdığımız dekupeli resimlerin TIFF formatında da problemsiz kullanımı avantaj olarak karşımıza çıkmaktadır. Örneğin Macromedia Freehand 8'de, dekupeli bir resmi programa etrafı saydam olarak sadece EPS formatında alabilirdik. Freehand'in yeni sürümlerinde ve beraberinde Quark ve diger mizanpaj programlarında da EPS formatı olmaksızın Clipping Path olarak kayıt edilmiş tüm CMYK TIFF resimler artık etrafı saydam (Dekupeli) olarak kullanılabilmektedir.

Ofset baskı için tüm grafik çalışmalarınızı yüksek rezülasyon ve baskı kriterlerine uygun olarak hazırlayıp teslim etmek günümüzde neredeyse şart haline gelmiştir. Durum böyle iken PDF yapılacak tüm çalışmalarınızda kullanacağınız resim formatları ve PDF sonuçları grafik uygulamalarınızda tabloya göre olduğunda problem teşkil etmeyecektir. Tabloda gülen adam yeşil, sorunsuz PDF ve çıkışı göstermektedir.

CMYK TIFF resim formatı, tüm programlardan sorunsuz çıkış veren bir formattır. Ancak resmin dosya büyüklüğü nedeniyle, rip sistemlerinde oldukca güç ripleme yapıp zaman problemi yaratmaktadır. Tabi, bu tip dosyaların arşivlenmesi de güç olacaktır. Resim formatlarını doğru kullandığımızda, daha az yer kaplayan ve çıkışta da problem çıkartmayan hale dönüştürmemiz mümkündür. Tabloyu inceleyiniz.

Adobe InDesign CS serisi mizanpaj programı kullanıyorsanız resim formatlarının önemi kalmamış demektir. Indesign Her türlü resim formatını CMYK'ya dönüştürerek PDF yapmanıza olanak sağlayacaktır. Ancak RGB resimlerinizi CMYK'ya en mükemmel şekilde Photoshop tarzı, piksel esaslı bir programda gerekli renk ağırlıkları ayarlı olarak dönüştürmenizde yarar vardır.

hspace=0hspace=0

Bu tablodaki sonuçlar, QuarkXPress ve Freehand programlarının sonuçlarıdır. InDesign CS ve CS2 mizanpaj programı için geçerli değildir.

Quark 3.32  ve Freehand 8'e kadar olan zamanda, Photoshop'da yaptığımız dekupelerin pathlerini Clipping Path yapmamız ve EPS olarak kayıt etmemiz gerekiyordu.
Artık, resmin Path'ini çizdikten sonra yapmamız gereken Clipping path'i seçmek ve CMYK herhangi formatta kayıt etmek. Tabi problemsiz çözümler için CMYK TIFF kaydetmek daha uygun.
CMYK JPEG resim formatı, CMYK TIFF gibi davransa da, sıkıştırmadan kaynaklanabilecek görüntü bozuklukları için pek tercih edilen format sayılmamaktadır.

CMYK DCS2.0 resim formatı, eski tip Rip sistemlerinde ve seperation CMYK baskılarda çok hızlı print edecek bir formattır. Ancak bu formatta bir resmin altında ekstra (Spot) bir renk ile CMYK ve spot renk ayrımlarda, üstünde olduğu spot rengi oymayacak ve problem çıkaracaktır.
Ayrıca EPS formatlarının tümü, Freehand'de bulunan Lens filtresinden etkilenmeyeceğinden kullanılması problem çıkaracaktır.

hspace=0

CMYK TIFF Resim formatının PDF sonucu problemsiz.

hspace=0

RGB TIFF Resim formatı PDF'e dönüştürüldüğünde normalden daha soluk görünür. Postscript Level 3 (Yeni Nesil Rip sistemlerinde) baskı sonucunda bu solukluk fazlasıyla devam eder. Sonuç hiç de iç açıcı değildir.

hspace=0

RGB TIFF resim formatı PDF'e dönüştürüldüğünde normalden daha soluk görünür. Postscript Level 1 ve 2 (Eski Tip Rip sistemlerinde) baskı sonucunda resim direkt siyah beyaz olarak basılır.

 

January 2006

 


Baskı Öncesi