Photoshop Magazin
 


Fotoğrafçılıkta Işık Neden Bu Kadar Önemli?

 

Amatörlere verilen tavsiyelerden en önemlisi güneşi arkana al çek ! tir. Fotoğraf makinesini eline ilk kez almış birine verilebilecek iyi bir tavsiye olmakla beraber bundan öteye gidemez. Bu yazıda basitçe ışığı üç ana başlıkta inceleyeceğiz. Sonraki haftalarda da biraz detay vererek ışığı daha iyi tanıyacak böylece onu nasıl kullanabileceğimizi ve bu sayede nasıl daha güzel fotoğraflar çekebileceğimizi göreceğiz.

1.Özellikleri; a.Parlaklık: Işık şiddeti anlatılmak istenmektedir. b.Yön: Konuya göre geliş açısıdır ki cepheden,yarı cepheden, yanal, tepeden, alttan, ters gibi çeşitleri vardır. c.Renk: Kelvin adı verilen bir ölçekte (skala) ışığın sıcaklık birimidir. Kırmızı sıcak mavi soğuktur. d.Kontrast: Aydınlık ile gölge arasındaki oran/ilişki olarak tarif edilebilir.
2.Halleri; a.Doğrudan: Konunun doğrudan kaynaktan maruz kaldığı ışıkla aydınlatıldığı durumdur. b.Yansımış: Konunun bir düzlemden yansıyan ışıkla aydınlatılmasıdır. Özel imal yansıtıcılar olduğu gibi duvar veya tavan da kullanılabilir. c.Süzülmüş (Difüz): Işığın kaynaktan çıktıktan sonra dağıtıcı bir ortamdan geçtiği durumdur. Bulutlu havalar bu duruma örnektir.
3.Türleri; a.Doğal: Güneş doğal ışık kaynağımızdır. b.Yapay: Flaşlar, akkor ve florsan ampuller hatta alev ve mum ışığı yapay ışık kaynaklarıdır.

Herhangi bir objenin görülebilmesi için ya kendisinin bir ışık kaynağı olması ya da herhangi bir ışığı yansıtması gerekir. Işık kaynağı olmayan cisimler özelliklerine göre kendi üzerlerine düşen ışınların bir kısmını az veya çok yansıtırlar.
Işığın dört fonksiyonu vardır ;

1. Konuyu aydınlatır
2. Hacim ve derinliği sembolize eder
3. Fotoğrafın atmosferini oluşturur
4. Aydınlık ve karanlık yoluyla desenler oluşturur.

Fotoğraf makinemizi tanıdığımız kadar, ışığın nasıl davrandığını da iyi bilmemiz gerekir. Işık, bir enerji türüdür. Işığın rengi ve aydınlatma biçimi önemlidir. Örneğin sabah çok erken saatlerde, öğle saatlerinde ve akşam günbatımına yakın saatlerde günışığı renk ve konum değiştirir. Fotoğraf makinemizdeki algılayıcı (sensör) ışıktaki renk değişimlerine karşı gözlerimizden çok daha fazla duyarlıdır. Bu nedenle, sabah çok erken saatlerde çekilen fotoğraflar mavi-mor, gün batımı yaklaştığında çekilen fotoğraflar daha kırmızı tonlarda çıkar. Aynı zamanda geliş açıları da farklıdır. Sabah ve akşam yanal olan ışık öğlen tam tepeden gelmektedir. Mevsimsel olarak da değişir bu durum. Ampul ışığı ile aydınlanmış mekanlarda ise ortam ışığı bize normal görünse de, böyle yerde flaşsız çekilen fotoğraflar turuncu çıkar! Fotoğraf makinelerinde bulunan beyaz ayarı (W/B White Balance) bu durumu düzeltmek içindir. Aslında bu ille de bir hata demek değildir. Işıktan dolayı fotoğrafta belli bir rengin hakim olması, fotoğraflara özel bir duygu da katabilir.

Işığın konuya hiç bir engelle karşılaşmadan, doğrudan ulaşması (örneğin bulutsuz bir gökyüzünde parlayan güneş ya da flaş ışığı), çok sert gölgeler oluşturur. Konu üzerinde ışığı alan ve almayan bölümler arasında çok büyük bir ton farkı olur. Buna yüksek kontrast adı verilir. Işık kontrastının yüksek olması fotoğraflarda genellikle çok dramatik bir sonuç verir. Dramatik etkiyi arttırmak için gün ışığının geliş yönü ile dik açı oluşturarak fotoğraflar çekebiliriz. Böylece konunun bir yanı aydınlık, diğer yanı gölge olacaktır. Dramatik etkiyi azaltmak için ise, güneşi arkanıza alarak konunun aydınlık cephesini görüntüleyebilir, ayrıca fotoğraf makinenizde varsa, dolgu flaşı özelliğini kullanabilirsiniz. Dolgu flaşı, gün ışığında bulunmanıza karşın flaşın çakması ve sert gölgeleri yumuşatmasıdır. Yani flaş sadece güneş battıktan sonra kullanılan bir aksesuar değildir.


Gün batımından hemen sonra çekilen üstteki fotoğrafı ele alalım. Hem doğal hem de yapay ışık kaynaklarından yararlanılmış. Ufuk hattına, 1/3 kuralına dikkat edilerek fotoğraf makinesi bir üçayağa (tripot) bağlanarak çekilmiş. Bakış açısı olarak oldukça üst bir nokta seçilmiş. Ön plandaki ağaç dalları derinlik duygusunu arttırmaya yardımcı olmuş. Gökyüzündeki kızıllık ile sokak lambalarının sarı ışıkları görsel şölene dönüşmüş. Manzaraya söyleyecek çok fazla bir şey yok zaten. Önemli olan gördüğünüzle karenize yansıttığınızın yakın olmasıdır. Böyle fotoğrafların en güzel çekim zamanı alacakaranlık tabir edilen güneşin batışını takip eden ilk yarım saattir. Üçayak kullanmayı unutmayın…


alıntıdır..

 

Tüm Paylaşımlar

 


facebook grubumuza katl