Photoshop Magazin
 


Çok güzel hareketler bunlar…

01 September 2009 | Sayı: Sep 2009
 
1 2 3 4 5
 

Ben de onun için yazılarımda buna dikkat etmeye hep özen gösteririm. Bu ayki “Periskop Bakışı” yazım, bir okurumun
bana sevgili Erdil Yaşaroğlu’nun periskopla ilgili iki karikatürünü göndermesiyle başladı. Bildiğiniz gibi Periskop; ilk kez 1.Dünya Savaşında kullanılmaya başlanmış, deniz ve kara savaşlarında, harekatı kolaylaştırmak, hedefle ilgili daha geniş bilgi toplamak maksadıyla kullanılan, emniyetli mesafelerden hedefi görünmeden incelemeye yarayan optik bir alettir. Teknisyenler, nükleer araştırmaları da tehlikeli bölgeye yaklaşmadan periskopla gözler. Bu arada Periskopun en çok kullanıldığı saha, benim köşemden başka bir de denizaltılardır.


Uzun bir zamandır görmediğim Erdil’le, 90’lı yıllarda Cihat Hazardağlı’nın, özel televizyon kanalları için hazırladığı “Plastip Show” skeçlerini hatırlattı bana. Bu skeçler 10-15 sn’lik, genelde politik içerikli olurdu. O yıllarda, uzun süre iletişim hizmeti verdiğimiz müşterimiz Marshall Boya için farklı bir reklam konsepti düşünürken, Cihat Hazardağlı ve ekibi ile birkaç beyin fırtınası yapmıştık. Bu kadroda, Varol ve Erdil Yaşaroğlu, Burak Akkul, Rauf Olcay hatta Metin Üstündağ’ın da olduğu bir ekipti. O dönemde müşterimizin lansmanı olacak ürünlerinden Plastik Boya için, Plastip Show’u, “Plastik Show” olarak bir dizi reklam filmini yayın hayatına geçirerek reklam sektöründe bir ilki gerçekleştirmiştik. Ardından da Londra Reklam Yarışmasına kadar uzanan bir başarı silsilesi yaşamıştık..

Erdil’le yaptığımız sohbette, yaratıcılık ve karikatürün ortak noktasını, tam bir daire şeklinde görünüp kesişen kümeler
olduğunu ve bunları “her şeyi” kapsadığı için sevdiğini söyledi. Aslında Erdil bu çalışmaları bir meslek olarak değil de bir hobi gibi yapıyor, hele hele bir de para kazanıyorsa keyfine diyecek yok doğrusu. Yayın dünyasında karikatürlerinin dolaşması onu bir kat daha keyiflendiriyor. Bana bu karikatürleri yollayan okurumuza da ayrıca teşekkür ettiğini ben de buradan iletiyorum.

Fotoğraf ve Modern Hareket
Bu ayki güzel hareketlerden bir diğeri de Fotoğraf; modern hareketin görsel dili. Noktayı, çizgiyi, planları, biçimleri ve detayı ele alışı ve bu görsel elemanlar arasında kurduğu ilişkiyi 20yy. başında Avrupa’da sanat ve tasarımı yönlendiren modern sanat hareketlerinden grafik tasarımı etkilemesi gibi, fotoğrafı da etkilemiştir. Fotoğraf, resimden daha keskin bir doğrulukta gerçeği somut olarak belgelemek için icat edilmişti. Amerikalı sanatçı Man Ray (1890-1976) önceleri Marcel Duchamp’la birlikte çalışmış, 1921’de Paris’te sürrealistlere katılmıştır.

Dadaizm ve Sürrealizmi fotoğrafa uygulayarak profesyonel fotoğrafçılığa başlayan Ray, polarizasyonun yaratıcı gücünü araştıran ilk fotoğraf sanatçısıdır. Bu kısacık bilgiden sonra, ülkemizde fotoğrafçılığın gelişmesi, okullarda bir dal olarak önemsenmesi,
özel kurs ve sergilerin çoğalması iletişim sektörüne büyük destek sağlamıştır. Bu sanata gönül verenlerden, aynı zamanda grafik tasarımcı bir arkadaşım olan Özlem Gün Bingöl, geçen ay ilk kez katıldığı “İstanbul’da akşam ve gece” fotoğraf sergisi üzerine yaptığımız “İstanbul’un karanlığını aydınlatan yüzü” başlıklı söyleşimizde şunları söyledi;

Tarihi, coğrafi ve sosyolojik olarak bakıldığında İstanbul’u anlatmak ve bir yerlere sığdırmak çok kolay değil. Ciddi bir kültürel birikim, disipline dayalı bir bakış açısı ve üst düzey bir sezgisel kavrama gücü gerektiriyor. İstanbul anlamak ve anlatmak için baktığınız yerler kadar baktığınız yeri algılayış biçiminiz de çok önemli. Bir anlatım biçimi olarak fotoğrafçılık işte bu noktada değer kazanıyor. Çektiğiniz her fotoğraf estetik olduğu kadar bir hikaye de barındırmalı içinde. İstanbul’un binlerce noktasını fotoğraflamak için bugüne kadar milyonlarca kez deklanşöre basıldı. Fakat İstanbul’un en tanınmış yerlerinin bile çekilen her fotoğrafında farklı tatlar almak mümkün. Çünkü her bir fotoğraf, farklı bir duygu ve heyecanla çekiliyor. Bu anlayışla yola çıkan 5 fotoğrafçı, İstanbul’u kendi fotoğraflarıyla yorumladılar ve bu fotoğrafları ortak bir sergide topladılar. Türkiye’den ve dünyadan hem profesyonel hem de amatör fotoğrafçıları bünyesinde toplayan interaktif fotoğraf ve kültür paylaşım sitesi fotoalem.
com’un Akşam/Gece İstanbul Fotoğrafları Atölyesi projesi kapsamında yapılan dijital fotoğraf çalışmaları Ağustos ayında sanatseverlerin beğenisine sunuldu.

İstanbul’un çeşitli semtlerinde yapılan çekimlerde, Özlem Gün Bingöl, Ece Ortaşı, Gülay Tansu, Yasemin Akşit ve Mordo Ortaşı, İstanbul’un en etkili görüntülerini yakalayarak deklanşöre bastı. Aynı zamanda fotoalem.com’un kurucusu da olan profesyonel fotoğrafçı Hayri Çalışkan’ın gözetiminde yürütülen projeden 66 görüntü sergide yer aldı.

 

September 2009

 


Periskop Bakışı