Photoshop Magazin
 


PixPlant 2.0

01 August 2009 | Sayı: Aug 2009
 
1 2 3 4 5
 

Portable Pixplant ile fotoğraflarınızdan ya da diğer görsellerden dokular elde edebiliyor ve elde ettiğiniz dokuları 3D nesnelerde kaplama dokusu olarak kullanabiliyorsunuz. Yani aynı ara yüz üzerinde ve iki sekme içerisinde iki ayrı işlevi olan bir eklenti.


Texture
İlk olarak Texture(desen) yaratma özelliğine değinelim. PixPlant bu konuda gerçekten çok başarılı. Ekleyeceğiniz dijital fotoğraf veya herhangi bir görselden oldukça başarılı desenler yaratmak mümkün. Menünün sol tarafında bulunan “Straighten Seed” butonunu kullanarak görselden dilediğiniz bölgeyi seçip, sadece seçili alan baz alınarak desenler oluşturabiliyorsunuz. Aracı kullanması ise çok kolay! Dört köşeli seçim aracını köşelerinden sürükleyerek seçmek istediğiniz alanı belirleyin. Bu sırada “Shift” tuşuna basarak ön izlemede yapabiliyorsunuz. Bundan sonra tek yapmanız gereken “Generate” butonuna basıp beklemek…
Pattern oluşturmanın temel mantığı kaynak alınan bir dokunun düzenli tekrarlanarak yeni görsel oluşturulmasıdır. “Straighten Seed” in hemen altında bulunan “Seed Pattern” seçeneğiyle ise desen oluşturulurken tekrarlanacak dokuların boyutlarını ayarlayabilirsiniz.


Görsel üzerinde beliren tablo hücreleri ile tekrar edilecek dokunun seçimini yapmak sizin elinizde. Dilerseniz seçimi hücre aralığını
siz belirleyebilir, dilerseniz ise otomatik ayarlara bırakabilirsiniz. Texture bölümünün diğer araçları ise Seed Scale ve Extra Seed Symmetry. Seed Scale ile Seed Pattern’ de yaptığınız seçimi iki adet bar ile manuel olaral belirlerken, Extra Seed Synmmetry altında bulunan seçenekler ile yatay, dikey ve  180 derecelik konumlandırmalar yapmanıza olanak verilmiş. Pixplant, özellikle dijital fotoğraflardan kaynak alarak yaptığım denemelerde şaşırtıcı biçimde gerçekçi desenler üretti. Pek çok tasarımcının hoşuna gidecek derecede hızlı ve başarılı.

3D Material
Birazda eklentinin diğer özelliği olan 3D bölümüne değinelim. Bu bölümde bilgisayar donanımınız çok önemli. Eğer yeterli sistem donanımızın (özellikle ekran kartı) yoksa bu bölüm maalesef çalışmayacaktır. Ara yüzün sol tarafında 3 boyutlu nesnenin ön izleme ekranı bulunmakta. Bu ön izleme sayesinde değişiklik yaptığınız ayarların sonuçlarını anında görebilirsiniz. Ekranın sağ alt köşesinde bulunan Model seçeneğinden 3 boyutlu nesnenin şeklini seçebiliyoruz (Kare, Küre ve Silindir). Pencerenin sağında ise Normals, Displacement, Specular ve Diffuse adlı dört adet sekme bulunuyor. Bu sekmelerde desenin 3 boyutlu görsele işlenmesinde bazı değişikler yaratıyorsunuz. Şimdi bu ayarların ne iş yaradığını kısaca açıklayalım;

Normal: 3D şekle uygulanacak doku. Buradan “Intensity” ayar çubuğu ile dokunun netliğini arttırabilir, güçlendirebilirsiniz.

Displacement: Displacement sekmesinden dokunuza derinlik katabilirsiniz. “Depth” ayar çubuğunu sağa kaydırmanız yeterli.

Specular Map: Bu sekme ise bir detay daha çeriyor. Doku üzerinde parlaklık, kontrast, noise ve metalik dokularda kullanmanızı tavsiye ettiğim “metallicness” ayarları bulunmakta.

Diffuse: Bu bölümde yaptığınız ışık, derinlik vb. ayarlarda hesaba katılarak desen 3 boyutlu nesneye uygulanır. Kendi içerisinde Fine, Medium, Large Detail ve Bas Surface gibi ayarlar mevcut. Ön izleme ekranı üzerinde bulunan kutucuklar Normals+Displacement, Specular ve Diffuse ayar sekmelerinden istediğinizi aktif veya pasif duruma getirmenize imkan verilmiş. Ayrıca mouse sağ tuşuna basıp sürükleyerek nesne üzerindeki ışık etkisini de ayarlamak mümkün.

Tiling
Generate butonunun hemen sağında gördüğünüz Tiling seçeneği, hem Texture hem de 3D Material bölümünde bulunan bir ayar. Horizontal seçeneği ile desen dikey olarak işlenirken, Vertical’da yatay olarak oluşturulur. Eğer Both’u seçerseniz karmaşık bir algoritma ile deseninizi oluşturacaktır.



UV Scale
UV Scale ile 3 boyutlu nesne üzerine deseninizi birden fazla uygulayabiliyorsunuz. Yani desen seçeceğeniz sayı kadar tekrarlanarak 3 boyutlu nesneyi çevreliyor. Menü butonu üzerinden Option seçeneği ile Texture ve 3D Material bölümlerini kapsayan Bit, kaydedilecek dosyanın kalitesi vb. ayarlar yapabilirsiniz. Son olarak Save butonu ile işinizi kaydediyorsunuz.
Ancak burada iki kayıt seçeneği bulunuyor. Save Displacement Map ile sadece displacement haritasını kaydederken, Save All 3D Material Map seçeneği ile tüm ayarları ayrı olarak kaydetme olanağınız bulunuyor. (Bu kayıt işleminde dosya isimlerini Menü/Option bölümünden belirleyebilirsiniz)

PixPlant’ın kaliteli ve yüksek çözünürlük de oluşturduğu desenlerle PS için fırçalar ve özellikle tasarımlarınız da kullanabileceğiniz güzel arka planlar üretebilirsiniz. Bir tasarımcı olarak plug-in deneme sürecimde daha çok Texture kısmı ile haşır neşir olsam da 3D Material bölümü ile de kolayca fena sayılmayacak sonuçlarla karşılaştım. Örneğin taşlardan oluşturduğum deseni 3 boyutlu
küreye uygulayıp gerçekçi bir gezegen görünümü elde ettim. PixPlant 2.0’ı iki farklı versiyon ile indirme fırsatınız bulunuyor. Bunlarda biri bu yazıda tanıttığım Photoshop eklentisi olarak diğeri ise Standalone yani kendi başına çalışan ayrı bir program olarak sunulmuş. PixPlant’ın belki de en büyük eksiği Mac versiyonunun bulunmuyor olması. Mac kullanıcılarının bu güzel ve kullanışlı eklentiden mağdur kalması gerçekten üzücü. Ancak eklentinin resmi sitesinde yazılımcı tarafından Mac versiyonunu yapmayı istediğini fakat “henüz oluşturulmadığı” yazıyor. Yani Mac versiyonu için açık kapı bırakılmış…

PC: Windows 2000, Windows XP, Windows 2003, Windows Vista işletim sistemi – 1 GHz Pentium III işlemci - 256 MB Ram - Pixel Sharing 2.0 desteği olan herhangi bir grafik kartı (Bu özellik genellikle 2004 ve sonrası üretilen ekran kartlarında bulunur) - DirectX 9

 

August 2009

 


Plug - in