Photoshop Magazin
 


Grafik Tasarımın Marjinal Sesine Kulan Verin; Stefan Sagmeister

01 May 2009 | Sayı: May 2009
 
1 2 3 4 5
 

Grafik Tasarımcı kimliğinin neredeyse hafif kaldığı bir isim Stefan Sagmeister. Tasarımlarının göze güzel gelip gelmediğini, estetik bütünlük sağlayıp sağlamadığını tartışma dışı bırakıyorum. Zira herkesin bahis konusu yapmaktan kaçındığı görmezden geldiği tüm konular üzerinde özellikle vurucu bir şekilde durmuş. Bunun yanında mizahi bir üslup benimsediği çalışmalarında farklı tipografik kullanımlar, çarpıcı renkler ve kimi zaman izleyeni rahatsız eden imajlarıyla marjinal ve muhalif bir dil benimseyerek alışılmış kuralların dışına çıkıyor. Bunun yanında Sagmeister’ın hayatı başarılarla dolu. Elbette sadece ‘steril bir yaşam’, ‘başarılı bir genç hikayesi’ Sagmeister’ı pek yansıtmıyor. Toplumun farklı katmanlarını birer zenginlik olarak algılayarak çalışmalarına yansıtan Sagmeister 1990’lı yılların ikonları arasında yer alıyor. ‘İkon’ sözü hoşunuza gitmiyor, ikonlardan hoşlanmıyorsanız tam da Sagmeister’ın seveceği türden bir tasarımcısınız. Zira anarişit üslubu bunu gerektiriyor.

1962 Avusturya doğumlu Stefan Sagmeister günümüzün en önemli grafik tasarımcıları arasında yer alıyor. Şimdi New York’ta yaşayan tasarımcı aynı zamanda kendi stüdyosunda çalışmalarını sürdürüyor. AIGA’da ismi yeralan en genç sanatçı olma ünvanına sahip Sagmeister, David Byrne ve Lou Reed gibi isimlerle uzun süre ortak olarak çalışmış. Lise sonrası mühendislik okuyan Sagmeister tasarıma farklı bir bakış kazandıran usta tasarımcılar arasında yerini almış görünüyor.

Stefan Sagmeister çalışmaları ile Viyana’nın en prestijli okulu Uygulamalı Sanatlar Üniversitesi’ne girmeyi umudetmişti. Fakat okulun düzenlediği sınavda ilk çalışması reddedildi ancak hedefine ulaşmak için yılmadı. Çok istediği okul için bir girişimde daha bulundu ve çalışması jüri tarafından beğenildi ve artık istediği okul ona kapılarını açmış oldu. Grafik tasarımda farklı teknikleri deneyen Sagmeister, resimler üzerinde tipografik denemelerinin yeraldığı calışmalarını Outs dergisinde yayınladı. Fakat çalışmalarında anarşist imgeler kullanması bazı çevreleri rahatsız etti.

Eserleri; Zeka, kötü bir korku ile cinselliğin birleştiği noktada tanımlanabilir. 1991 yılında Leo Burnett reklam ajansında işe başladı. Ajans, 1992 4As reklam ödül töreni poster tasarımı için Sagmeister’ı davet etti. Burada Sagmeister, geleneksel kantonca görüntü ve dört çıplak erkekten oluşan bir çalışmasıyla yer aldı. Fakat bazı reklam ajanslarının şikayeti ve sayısız mektupla protesto edilen bu ödül törenini ayrıca Hong Kong gazeteleri de boykot etmişti.


Sagmeister’ın AIGA macerasından kısaca bahsedelim; İlk önce Cranbrook Detroit yakınlarında bulunan AIGA kampüsüne poster tasarımı için davet edilmesiyle tasarım macerasının fitilini ateşlemiş oldu. Bunun üzerine yarım kalmış X-acto çalışmasını asistanına bıraktı. Çalışmalarındaki çarpıcı unsurların en başında gelen metinlerindeki farkıyla ilgi toplamaya başlayan Stefan Sagmeister 1990’lı yılların AIGA Style Typifies’ın grafik simgesini oluşturdu. Kabul edilemez görünen çalışmalarında duyumculuk ve mizah ön plandaydı.



Stefan Sagmeister, Schauspielhaus ve müzisyen Alexander Goebel bir tiyatro grubunu tanıttı ve onlar için Gruppe Gut topluluğu kapsamında posterler tasarladı. Poster çoğu geleneksel tiyatro görüntülerinden farklı ve tuhaftı.

Albümleri 1970’lerde anarşist grafik Grungey Typefaces tekniğiyle kabaca basıldı. Sagmeister ve Pratt Institute of Brooklyn, 1987 yılında, New York’da düzenlenen yarışmada Fulbright bursu kazandı. Bursu kazanması sebep olan en önemli şey ise çalışmalarındaki nüktedan yaklaşımdır. Sagmeister’ın politik hiciv yöntemini kullandığı çalışmaları şaşırtıyor ve güldürüyordu. Müzikle de arası epey iyi olan sanatçı birçok albüm kapağı da tasarlamış. Müziğin grafiksel yansımalarını renk ve tipografik kullanımından dışarı taşıyor izleyene sesini duyurmayı başarıyor.

 

 

May 2009

 


İnceleme