Photoshop Magazin
 


Grafik Tasarımda Deneysel Tatlar - David Carson

01 April 2009 | Sayı: Apr 2009
 
1 2 3 4 5
 

Grafik tasarım tarihinin en yenilikçi ve enerjik tasarımcılarından olan David Carson, deneysel tipografik kullanımı ve imajlarla bezenmiş tasarımlarıyla 1990’lı yıllara damgasını vurmuştur. Onu tanımlarken sadece tasarımcı demek sanırım ustaya büyük saygısızlık olur. Zira tipografi ve imajların dünyasından sörfe, müzikten yönetmenliğe birçok alanda ürün vermiş ve vermeye devam ediyor. Carson’un çalışmalarında kullandığı sınırsız düşünebilme ve olağanüstü matematiksel düzenlemelerin renk bütünlüğüyle birlikteliği günümüzün tasarım anlayışındaki farklı yönelimlerin başlangıcını oluşturdu diyebiliriz.



Tasarım anlayışlarını içerisinden geçilen dönemlerden bağımsız düşünmek ayakları yere basmayan bir ifade olur. Carson’un 90’lı yıllarda yaptığı calışmalar günümüzde de kabul görüyor. Ancak sanayi öncesi dönem ya da sanayileşme döneminde öne çıkan figüratif gerçekçilik, tasarımda anlatılmak isteneni doğrudan anlatma gibi bir çabanın içerisine girildiğinin görtergesi. Polonya Afiş sanatı İsviçre ekolü, Bahaus ve 1980’lerin kaotik dönüm noktaları tasarımcıları da benzer şekillerde yönlendirdi.



Bu ifadeleri bir sistem içerisinde düşünürsek tasarım farklılıklarının yaşadığımız hayatla doğrudan bir ilişkisi olduğunu sonucuna da kolayca ulaşırız. Modernist dönem ve Postmodern dönemleri iki başlık altında ele alırsak Postmodern dönemin Carson’un çalışmalarına da yansıdığını söyleyebiliriz. Bu da sanatçıların algılarının dönemin koşullarına göre şekillendiğinin bir kanıtı olduğu sonucuna ulaşmamızda bize yardımcı oluyor. Grafik tasarım tarihinden kısaca bahsettikten sonra Carson’un yaşamını biraz daha detaylı inceleyebiliriz.

David Carson 1952 yılında Texas’ta dünyaya geldi. Kısa bir süre sonra ailesiyle beraber Newyork’a gittiğinde henüz dört yaşındaydı. Hayatının büyük bir kısmı seyahatlerde geçen Carson, sanatsal çalışmalarına ilk adımı Newyork’ta attı. Şimdi iki tasarım stüdyosu olan Carson çalışmalarını Charleston ve, Güney Carolina'daki stüdyolarında sürdürüyor. Babasının işi nedeniyle dünyanın birçok yerini görme şansını elde eden sanatçı, sanat hayatında tarzını etkileyecek deneyimler yaşamış gittiği yerlerde.



Ancak hayatını değiştiren en önemli unsur Arizona da aldığı iki haftalık grafik tasarım kursu olmuş. Bu kurs grafik tasarım konusunda onu harekete geçiren en önemli dönüm noktası. Kurs bittiğinde Oregon College of Commercial Art’a kaydını yaptırmış usta tasarımcı. Ve tasarım serüveni de böylece başlamış oluyor.



Tabi Carson’un ünü sadece grafik tasarımla sınırlı değildi. 1970’lerde bir sosyoloji hocası, profesyonel bir sorfçü, müziğin çeşitli alanlarında yöneticilik yapmış bir müzisyen kaykay ve sörf dergilerinde çalışmış bir sanat yönetmeni... Çalıştığı dergiler arasında onun yaratıcılık hızına yakışan Ray Gun dergisinin sanat yönetmenliği yapması onu dünya çapında tanınan biri haline getirdi. Aynı dönemde alt kültürler üzerine yoğunlaşan Carson Nike, Levis, Citibank’ın kurumsal kimlik çalışmaların da üstlenmişti. Daha sonraki yıllarda günümüzde de kullanılan sayısız çalışmaya imza atmış. Bunlardan başlıcaları; MTV, Nissan Quiksilver, Ray Ban, CocaCola, Fox TV, Mercedes-Benz başlıcaları olarak sayılabilir.



Carson’un tasarımları geleneksel grafik tasarım standartlarının dışında değerlendirilmesi gerekir. Son yirmibeş yılda çağdaş grafik tasarım üzerinde büyük etkileri olan sanatçının en büyük başarısı imajlara ve tipografiye farklı bir gözle bakıp, onlara yeni anlam ve biçimler yüklemesiyle oluşmuştur.

 

April 2009

 


İnceleme