Photoshop Magazin
 


Panoramik

01 March 2009 | Sayı: Mar 2009
 
1 2 3 4 5
 


1 Panoramik Resim:

Photoshop programımızın örnek dosyalarında bulunan 3 adet fotoyu öncelikli olarak birleştirmemiz gerekiyor.
Bunun için Adobe Photoshop’un bana sunmuş olduğu kullanımı kolay Automate komutlarını kullanmakla işe başlayacağız.
Unutmamamız gereken bir şey de, birden fazla resim karesini iyi bir şekilde ucu ucuna ekleyebilmemiz için çekmiş olduğumuz fotoğrafların açılarının degişmemiş olması gerektiği. Aksi takdirde Açısı tutmayan resimleri ucu uçuna eklemek biraz sıkıntı yaratabilir.

 

2 Automate:
Photoshop’umuzu açtıktan sonra resimlerimize open demeden hemen File/Automate/Photomerge sekmensine ulaşıyoruz.
Tabi buna ulaşmadan önce panoramik görüntülerinin tamamının bir klasörde oluşturulması gerek.

3 Photomerge:
Geldik çekmiş olduğumuz resimleri birleştirmeye. Ekrana gelen diyalog penceresinde ‘Browse...’ sekmesine tıklayarak daha önce oluşturmuş olduğumuz panoramik resim klasörünü görüntülüyorum. Böylece klasörün içinde kaç adet resim varsa hepsi otomatik olarak alttaki panele gelmiş oluyor. Sol tarafta bulunan ‘Layout’ sekmesinde bana sunulmuş olan farklı resim birleştirme seçeneklerinden dilediğimi seçili hale getiriyorum.

Eğer ‘Perspective’ açılı bir resim çekimi gerçekleştirdiyseniz Photoshop sizin adınıza fotograflarda bulunan açıları ona göre hesaplayacak ve resimleri birleştirecektir.Benim kullandığım fotolarda perspektifsel bir açı değeri olmadığı için buradaki seçeneği ‘auto’ sekmesinde bırakıyorum. Böylece eldeki foto karelerine göre Photosohop en uygun birleştirmeyi benim için denemiş olacak.

4 Emin Ellerdesiniz:
Artık görev zamanı geldi Photoshop için. Yapmanız gereken şey ‘ok’ tuşuna basarak işlemi aktif hale getirmek. Klasörün içinde ne kadar resim olduğununun bir önemi yok. Tüm resimler açılacak ve yeniden boyutlandırılacaktır. Resim yüzeysel doku okunaklılığı gerçekleştirilecek ve karelerin devamlarının yan yana getirilmesi Photoshop sayesinde
gerçekleştirilecektir.

5 Resim Açıları Önemli:
Biraz önce de bahsetmiştik, iyi bir birleşme için panoramik olarak çektiğiniz resim karelerinin açılarının birbiriyle tutması sonuç için çok önemlidir. Böyle çekimler genellikle Tripot ayaklıklı bir fotoğraf makinesi ile gerçekleştirir ve titiz davranılmalıdır.

6 Save For Web:
Resim birleştirme sonucumuz gerçekleştiğine göre artık resmimizi web için kayıt altına almamız, ardından da Flash programına geçerek kullanıcıları resim üzerinde ‘Mouse’ hareketlerini kullanarak sağa ve sola doğru hareketlerini sağlamamız gerekmektedir.

7 Import / Resim:
360 derece dönen bir resim oluşturmada asıl önemli olan, kullanılacak resmi elde etmektir. Bunun için web’de arama yapabileceğiniz gibi panoramik resim hazırlayan programları da kullanabilirsiniz. Önce panoramik resmimizi Flash CS3 programımızın içine import edelim. Import edilen resmimizi sahneden silip, sahnemizi tamamen boş bırakalım. Resimler sahneden silinmesine rağmen kütüphanede kullanıma hazır olarak bizi bekleyecektir. Kütüphanede resmimizi hala görebilmekteyiz.


8 Movieclip Oluşturmak:
Şimdi sıra geldi ‘Movieclip’ oluşturmaya. Üst menüden Insert/New Symbol sekmentine tıklayarak bir film klibi oluşturuyoruz. İsmini ‘imaj’ diye adlandıralım. Kütüphaneyi açalım ve biraz önce import ettiğimiz resmi bu movie klibin içine çağıralım.

9 Instance Name:
Ardından tekrar üst menüden Insert/New Symbol sekmentine gelerek yeniden bir film moviesi oluşturalım. İsmine ‘mc_foto’ adını verelim. Kütüphaneden imaj movieclipimizi alarak bu yeni açtığımız ‘mc_foto’ klibinin içine yerleştirelim. İmaj klibimizi seçelim ve properties panelinde ‘Instance Name’ kısmına ‘imaj’ diye yeniden adlandıralım.

 

10 Instance Name 2:
Şimdi sahnemize geri dönelim ve tamamen boş olan sayfamıza ‘mc_foto’ movieclibimizi kütüphaneden sürükleyerek bırakalım. ‘mc_foto’ movieclipimize de ‘Properties’ panelinden ‘foto’ instance name’ini vermeyi unutmayalım. Sahnedeyken yeni bir Layer katmanı oluşturalım. Oluşan yeni katmanda geometrik araçları kullanarak dış çizgi hattı none olan bir dikdörtgen çizelim.
Bu dikdörtgen maske olarak kullanıldığından boyutlarını arzu ettiğiniz şekilde düzenleyin. Layer’in ismini ‘Maske’ diye adlandıralım ve Sağ tuşla ‘Maske’ komutunu aktif yapalım.

Böylece oluşturmuş olduğumuz Movieclipleri sahne üzerinde sınırlandıran bir maske katmanı artık animasyonumuzun
içerisindeki yerini almış durumda. Buradaki maske alanını kullanım alanınıza göre dilediğiniz gibi büyütüp küçültmeniz mümkün olacaktır. Artık ActionScript’lerimizi hazırlama vaktimiz geldi.

11 ActionScript:
Üst menüden Insert/New Symbol sekmentinden yeni bir movieclip oluşturuyoruz. ‘mc_script’ adı verdiğimiz
bu movieclip içinde hiç bir kod kullanmayacağız. Sahnedeki animasyonu yönlendirecek kodlar eklenecektir.
Ana sahneye dönelim. Bu boş klibi kütüphaneden sahnenin herhangi bir yerine sürükleyerek bırakalım. Boş daire şeklindeki klibi seçelim ve sağ tuşla tıklayarak actionScript komutlarını yazmaya geçelim. Bu kodları atayalım;

onClipEvent (load) {
film_eni = 1500;
hiz = 20;
}
onClipEvent (enterFrame) {
xpos = _root._xmouse;
xpos = xpos-(film_eni/2);
_root.foto._x = _root.foto._x-(xpos/hiz);
}


Yukarıdaki komutlar fare hareketi ile animasyonun sola-sağa kaymasında ihtiyaç duyacağımız işlemleri sağlayacaktır.
MovieClip sahneye yüklendiğinde iki değişkeni ‘film’ içine alıyor. Film_eni ve hız tanımlanıyor. Hız değeri ne kadar düşük olursa film sahnede o kadar hızla kayma gerçekleştirecektir. Film_eni değeri için kullanılan filmin genişlik değerini yazın. Bizim filmimiz 1500 piksel olduğundan 380 değeri verildi.



Sonra yeniden onClipEvent komutunu verelim ve enterframe seçelim. Enterframe olayında verilen kodlar devamlı tetiklendiğinden bir kez değil sonsuz olarak tekrarlanacak ve animasyonumuz hiçbir zaman kesintiye uğramayacaktır.
xpos değişkenine farenin o an bulunduğu x ekseninden film_eni değerinin (1500 değeri) yarısının çıkartılması ile elde edilen değeri atıyoruz. İkiye bölünme nedeni fare sahnenin sol yarısında ise animasyon sağa, sağ yarısında ise animasyonun sola hareketini sağlamak içindir.

12 ActionScript:
Sahneye dönelim ve foto film klibimizi çift tıklayarak
açalım. Bildiğiniz gibi bu klip içinde örnek adı imaj olan film klibimiz vardır. Bu klibimizi seçelim ve şu komutları
atayalım;

onClipEvent (enterFrame) {
if (_root.foto._x<_root.foto.imaj._width/2) {
_root.foto._x = _root.foto._width/2;
} else if (_root.foto._x>_root.foto._width/2) {
_root.foto._x = _root.foto.imaj1._width/2;
}
}


Movieclip sonsuz döngüyü sağlaması için yine enterframe olayı atanmıştır. Burada yapılan işlem foto ve imaj kliplerinin
_y düzlemini birbirine çakıştırmak içindir.

13 ActionScript:
Son olarak sahneye geri dönelim ve Movieclip timeline`ındaki mevcut olan tek kareyi seçelim;

for (i=1; i<3; i++) {
_root.foto.imaj.duplicateMovieClip(“imaj”+i, i);
_root.foto.imaj1._x = _root.foto.imaj._x+_root.foto.imaj._width;
_root.foto.imaj2._x = _root.foto.imaj._x-_root.foto.imaj._width;
}


Bir döngü hazırlayarak imaj klibimizi çoğaltmaya başladık. Yapılan işlem klasik bir döngü ‘i’ değişkeni 1’den başlayıp 3 olmadan sona erecek. Yani ‘i’ 1 ve 2 değerlerini alabilecek.


Sonra bu değerler duplike komutu ile “image”+1 ve “image”+2 yani imaj1 ve imaj2 şeklinde kopyalanacak. Ve alttaki atanan _x düzlem değerleri ile asıl imaj animasyonunun peşine eklenerek kesintisiz bir kayma sağlayacak. Artık test edebiliriz. Herkese kolay gelsin

 

March 2009

 


Flash