Photoshop Magazin
 


Appearance Paleti; Bir Vektör Kaç Kattan Oluşabilir?

01 March 2009 | Sayı: Mar 2009
 
1 2 3 4 5
 

Dosyamız bordo zeminli modern bir halı desenidir. Halı için 350 x 500 mm büyüklükte bir alan açarak başlıyoruz. Alanı bordo renk ile boyuyoruz. Onun üzerine 40 mm bir pembe daire çizip kenarını 15 pt beyaza boyuyoruz. Bu kenarı çoğaltıp 150 punto portakal rengine boyuyoruz halımız tamamlanmış oluyor.

Şaşırtıcı gelebilir ancak uygulanan efektin gözleri kapatıldığında, görünen gerçektende bordo zemin üzerinde küçük bir daireden ibarettir.

Daire Appearance paletinde Fill seçili iken blend mod olarak %100 Multiply tarif ediyoruz. Daha sonra 15 pt kenar seçili iken Effect > Distort&Transform > Zig Zag seçip yukarıdaki resimdeki değerleri giriyoruz. Stroke’un Opacity değeri default olarak belirliyoruz.

Yine aynı stroke seçili iken üstteki resimdeki gibi Effect > Distort&transform > Pucker & Bloat (-35) değerini giriyoruz.

Alttaki 150 pt girdiğimi stroke’a üstteki resimde olduğu gibi Dashed (3 dash, 3 gap) giriyoruz ve Opacity blend modunu 100% Multiply tanımlıyoruz.

Aynı stroke katmanı seçili iken Effect > Stilize > Scribble kartını açıp aşağıdaki resimde görülen değerleri girip Enter tuşuna basıyoruz.

Tam da bu sırada Fill katmanına Transform effect uygulamadan
hemen önce bordo arkaplanın aynı büyüklüğünde bir alanı kopyalayarak layer paletinin sol alt köşesinde bulunan Make/Release Cliping Mask’e tıklamamız gerekecektir.

Appearance Paleti; Bir Vektör Kaç Kattan Oluşabilir?

Çünkü transform effect bu alanın dışına taşarak görüntü kirliliği oluşturabilecektir.

Artık halı desenimizin en can alıcı kısmına gelmiş bulunuyoruz. Fill katmanı seçili iken Effect > Distort&transform > Transform’a tıklayarak kartta aynen üstteki resimdeki ayarları uyguladığımızda halımız tamamlanmış oluyor.

Transform Effect kartını biraz yakından incelediğimizde onunla ufak tefek rakam değişiklikleriyle çok farklı neticeler
alabileceğimizi hayret ve hayranlıkla görüyoruz.

Sadece transformun odak noktası sol alt köşe seçilerek elde edildi.

Transform effect kartında Move/Vertical: 0 değeri girilerek elde edildi.

Alttaki stroke’un gözü kapatılarak elde edildi böylece scribble effect de iptal edilmiş oldu.

Üstteki Stroke’a uygulanan zig zag ve pucker&bload effect ve alttaki scribble effect’in gözleri kapatılarak elde edildi.Daha sonra alttaki stroke gözü kapatıldı ve daire bir kat büyütüldü. Kolayca anlaşılacağı gibi iki kenar ve bir dolgudan ibaret olan tek vector üzerinde yapılabilecek ve buna bağlı olarak elde edilecek yeni görüntüler hayallerinizin ve becerinizin gidebileceği en uzak yere sizi götürebilecek düzeydedir.

Burada söz konusu olan halı deseni için her hamleniz neredeyse yeni bir desen demektir. Illustrator, CS4 sürümüyle vazgeçilmezi olan Appearance paletini doruklara taşımış durumda. Bu sürümden önce Appearance paleti vektörlere
“effect giydiren” bir aletti. Beğenmediğiniz giysinizden sadece atarak kurtuluyordunuz. Ama şimdi o giysilerinizi sonra giyebilecek şekilde gardrobunuzda tutmanız da mümkün olmakta ve hatta üstüste giymeniz de...

Başta sandviçle benzerlik kurduğum katman mantığı ile düşünürseniz içine koyduğunuz marul ya da domates
katmanını buzdolabına kaldırmak gibi bişey.



Daha da somut ifade edersem dosyanın içinde vectorun işe başlarken ki çıplak haliyle iş bittikten sonraki kompleks
hali bir arada tutulabiliyor demek istiyorum. İsterseniz bütün giysilerinizi çıkarın, isterseniz atletle kalın ya da isterseniz paltonuzun üzerine şalınızı da alın. Tercih size kalmış. Yani yaptığınız bütün hamleleriniz yıllar sonra bile tekrar ulaşılabilir şekilde dosyanızın içinde tutulmakta.

Bu dosyayı size anlatmaya başladığımda işin başına dönmek sadece effect gözlerini kapatmaktan ibaretti.
Ve sırasıyla onları göstererek ilerledim sadece...

Bu sürümle gelen bir yenilik ve kolaylık da Apperance paletinde ne kullanılmışsa ilgili palete bir tıkla ulaşabiliyor olmanız. Kenarsa Stroke paleti, dolguysa Swatch paleti sadece bir tık kadar uzakta. Yeni bir yazıda buluşmak üzere...

 

March 2009

 


Illustrator