Photoshop Magazin
 


Sound Uygulamaları

01 February 2009 | Sayı: Feb 2009
 
1 2 3 4 5
 


1 Sound ve Flash

Ses dosyalarınızı Flash belgenizin içerisine çağırmanızın en basit yöntemi ‘File/Import’ komutu ile ses dosyalarını kütüphaneye aktarmaktır. Kütüphaneye çağrılan ses belgesi istenirse kütüphaneden sahneye sürüklemek yöntemiyle ‘Timeline’ zaman çizelgesindeki herhangi bir boş framenin üzerine yerleştirilebilir. Ses katmanı seçili iken Properties (özellikler) panelinden edit butonuna basılı tutarak ses belgemizi düzenleyebilir veya effect panelinden özelliklerini değiştirebilirsiniz. 



Bu panelle ilgili ayrıntılara biraz sonra göz atacağız. Bu metod genellikle kısa süren ses dokümanlarının butonlarda etkileşim amacıyla kullanılan bir özellik Butonların ‘Down’ kısımlarına yerleştirilen kısa ses dosyaları, etkileşim halinde tepki vermeye başlamaktadır. Bizim üzerinde duracağımız şey ise ses dosyasını kütüphaneden sahnemize çağırılmadan butonlarla etkileşimini sağlamak olacaktır.

2 Klasik Yöntem
Biraz öncede bahsettiğimiz gibi kütüphanede bulunan ses dosyalarının sahneye sürüklenmesi ve zaman çizelgesinde
bulunan ses katmanının seçili hale getirilerek edit edilebilmesi yöntemi genelde intro ve butonlar üzerinde kullanılmaktadır.

3 Edit


Sağ ve sol hoparlöre ait paneli düzenlemek için grafikde gördüğünüz kutucuklarla ayarlama yapılır. İlk açıldığında tek kutucuk vardır. İstediğiniz alanda fare ile tıklama yaparak kutucuklar oluşturabilirsiniz. Bu kutucukları fare ile oynatabilirsiniz. Ne kadar aşağı çekerseniz o alanda sesin o kadar kısılmasını sağlarsınız. Burada iki kanal görünmektedir. Bunlar ses dalgalarının Tiz ve Bas kanallarıdır. En sağdaki buton sesin framelerini, yanındaki ise saniye ile süresini gösterir. Bunlarla hangi bölümde düzenleme yapacağınızı hesaplayabilirsiniz. Zoom in ve out butonları ise görüntüyü ileri veya geriye alır.

4 Properties
Ses dosyasının yüklendiği frame`i seçip ‘Properties’ paneline baktığınızda ekrana gelen diyalog penceresinde ayarları görürsünüz. Buradan ses dosyasını düzenlemeniz mümkündür.



Effect bölümünde size ayrılmış 6 ayrı ses özelliği görünmektedir. ‘Repeat’ kısmında sesin kaç kez çalınmasını istiyorsanız sayı değeri girerek ayarlamasını yapabilirsiniz. Devamlı tekrarlamasını isterseniz loop seçeneğini tercih etmelisiniz. ‘Sync’ alanında bazı seçenekleri kullanma şansınız vardır.



‘Stream’ sesler event seslerden farklı olarak sahnedeki framelerle senkronize çalarlar. ‘Start’ frame yüklendiğinde sesin çalmasını sağlar. ‘Stop’ ayarı ise sesin yüklenmesine rağmen çalmasını durdurur.


5 Import
Panelin Sağ alt bölümünde gördüğünüz 4 butonun özelliği ise şöyledir; en sağdaki buton sesin framelerini, yanındaki
ise saniye ile süresini gösterir. Bunlarla hangi bölümde düzenleme yapacağınızı hesaplayabilirsiniz. Zoom in ve out butonları ise görüntüyü ileri veya geriye alır.


Küçültülen ses dosyalarının tüm frekansları ekranda gözükünce ‘bas’ ve ‘tiz’ diye ayrılan iki ses katmanının arasında bulunan değerler bölümünden perdeleme yapmak suretiyle istemiş olduğunuz uzun bir parçanın dilerseniz başlangıç kısmını, isterseniz de sonunu almayabilirsiniz. Tam tersini yaparak var olan ses dosyasının sadece orta bölümünü de seçili hale getirebilirsiniz

6 Linkage özelliği
Kütüphanede mevcut duran ses dosyamızın üzerine sağ tuşla tıkladıktan sonra ‘linkage’ bölümünden var olan ses dosyasının ‘ActionScript’ dosyalarıyla müdahaleye maruz kalmasını ve ‘Identifier’ bölümüne isim vererek birazdan yazacağımız Scriptte sahnede mevcut olmayan sesin kütüphaneden çalışmasını sağlamış olacaktır.


7 Properties Özelliği
Bu özellikte ise ses dosyamızın mevcut dosya boyutunu ‘Compres’ edebilme yetkisini kullanarak kapladığı boyutu düşürebilme şansına sahip olacaktır. ‘Compression’ panelinden dosyanın sıkıştırma türünü ‘MP3’ yapıyor ve ardından ‘Preprocessing’ seçeneği ile de var olan ses dosyasının ‘kbps’sini 16’dan 8 Kbps’ye düşürerek compres edebiliyorum. Artı olarak bu panelin en altında bulunan ‘Quality’ seçeneğide Flash CS3 ile bana sunulmuş durumda... İsteğe göre bu değerleri değiştirebilirsiniz.

8 Animasyon Karelerin Oluşması


Yapmayı düşündüğümüz animasyonda da sahibi tarafından gezintiye çıkartılmış bir köpeğin sokakta dolaştırılması
hareketidir. Burada her iki karakterin tüm hareketlerini ‘Step by Step’ yöntemi ile gerçekleştiriyoruz. Sonrasında butonlarla da gezintiye çıkarılan köpeğin havlayıp havlamamasını veya sesin azalıp çoğalmasını sağlamış olacağız.

9 Buton takımı ve ActionScript
Kütüphanemizde ses dosyasının ‘linkage’ kısmında ‘dog’ olarak isimlendirdiğimiz nesneyi ‘new Sound’ ve ‘attachSound’ Action Scriptini kullanarak buton etkilerimizi vermiş olacağız.

10 Başlat butonu :

on (release) {
yeni_ses = new Sound();
yeni_ses.attachSound(“dog”);
yeni_ses.start( 0, 50 );
}

11 Ses butonu :

on (release) {
yeni_ses.setVolume(30);
}

12 Sağ butonu :

on (release) {
yeni_ses.setPan(100);
}

13 Ses butonu :
on (release) {
yeni_ses.setPan(-100);
}

14 Ses butonu :
on (release) {
yeni_ses.stop();
}

 

15 Test Yayını:
Test yayınına geçmeden önce butonların üzerine yazdığımız Actionslar bitince birde animasyonun genelini ilgilendiren actionslar yazıyoruz movieClip’in içinde. Tüm animasyonun bulunduğu yerde 1.Frame ‘Stop’ son frame ise ‘gotoAndPlay (2)’ Action Script’inide giriyoruz. Artık test edebiliriz. Herkese kolay gelsin

 

February 2009

 


Flash