Photoshop Magazin
 


Şükrü Ufuk Nayman

01 September 2008 | Sayı: Sep 2008
 
1 2 3 4 5
 

1981 Eskişehir doğumluyum, Eskişehir ve Ankara’da eğitimi tamamladım. Çok küçük yaşlarda resim yeteneğimin farkında olan ama resmi sevmeyen, ona karşı gizli bir düşmanlık besleyen bir çocuktum. Şuanda ve çocukken ki sanata bakış açımın temelleri değişmedi. TV reklamı ve grafik sanatlarına olan ilgilim hep vardı.





Kalıplarla dolu bir ülkede neleri yanlış yaptığımızı görmeye çalışarak sanat eğitimime başladım. Üniversite yıllarımın ilk gününde itibaren dada sanatına olan ilgim bu yönde belirgin bir eser vermesem de çevremce hep bilindi. O dönemki sabrımın meyveleri sürrealist ve dada sanat yapma çabalarımın temelini oluşturuyor.





Eskişehir’de başlayan eğitim hayatım Bilgi Üniversitesi Reklamcılık bölümünü ve aynı yıl Anadolu Üniversitesi Resim Öğretmenliği Grafik bölümünü kazanarak devam ettim. Eğitim fakültesinde okumak akademisyen olma arzumu arttırırken birçok sanat dalında iyi ve donanımlı ve sanata farklı bakış açısına sahip olmamı sağladı. İki farklı üniversitede yüksek lisans eğitimi aldım. Gazi Üniversitesi Grafik Öğretmenliği Master eğitimimi reklamcılık ve eğitim üzerine verdiğim tez ile tamamladım.
hspace=0
Akademik kariyerim dışında grafik tasarımcı olarak çalışıyorum. Tepkisel sanatlara bakış açımı yansıtan, tuval üzerine resim, ekslibris ve vidoart sergilerim dışında, reklamcılık incelemelerim,
şiirlerim ve çıkarmış olduğum e-dergi projelerim tarzıma yansımaktadır. Çalışmalarıma, sürreal tarzda dijital kolaj ve manipülasyon tarzında devam etmekteyim.

Dadaizm, sürrealizm ve tepkisel sanatlara ilgi duydum, çalışmalarımı ve sanata bakış açımı bu yönde geliştirdim
Kolaj tekniğine ağırlık vererek, geleneksel ve dijital ortamda çalışmalarımı çeşitlendirdim. Geleneksel kolaj, tuval üzerine kolaj tarzımı dijital ortama yansıtarak, dijital kolajlar yapmaya başladım. İnsanı bir çalışma yapmaya iten ihtiyaçlarıdır; sanat bir iletişim, kendini ifade etme aracıysa onun oluşumu için sanatçının fiziki veya ruhsal bir hazırlık yapmasına gerek yoktur. Çalışmalarımı yaptığım en huzurlu ortam, her zaman elimin altında her şeyimi bulacağım çalışma odamdır. Eserlerimdeki imgelerin özellikle seçilmiş bilinç altı yansılamaları olduğunu sanmıyorum. Bu
onların tesadüfi olduklarını da göstermez ama sanatçının içerisinde Freud tabanlı psikanalitik baskılarını dışa vurmaları doğaldır. Kolaj yapmak benim için şiir yazmaktan farksızdır. Sözcükler tesadüfi değil metaforik anlamlarıyla sıralanır, kolajda da bu böyledir. Bir imge kendinden son-
raki için ipucu verir ve sanatçı ne anlatmak istediğini değil nasıl anlamak istediğine takılır. İşte benim çıkış noktam buradaki gizemdir. Sanat eğitimimi sanat tarihi dışında çeşitli sanat disiplinleriyle beraber almış olmam ve bunun yanında eğitimci olarak yetiştirilmiş olmak benim için bir
avantaj, piyasa sanatçısı mantığından uzak olmamamızı sağlayan önemli etmendi. Edindiğim tecrübeler sonrasında yüksek lisans eğitimimde işin felsefi mutfağına ve iletişim ve eğitim bilimleri yönlerine girmemi sağladı.

hspace=0

Kafamın içerisinde sürekli anahtar metaforlar birikir. Bunlar yaşantılarım, sıkıntılarımdır; bunlar asla gerçek anlamlarını taşımazlar, sadece anlamını benim bildiğim metaforlardır. Aklımdaki gizli anlamlı sözcükler sadece tasarımda görselleşir. Sanatçı her zaman bir şeyler üretebilir ama kendini ifade etmek istiyorsa
sadece kendini dinler. Beni harekete geçiren şey sadece bir sözcük bile olabilir. Yani tasarımdaki şiirsellikte benim için önemlidir. Bunu ortaya her çağrışım çıkarabilir.

hspace=0

Kafamın içerisinde sürekli anahtar metaforlar birikir. Bunlar yaşantılarım, sıkıntılarımdır; bunlar asla gerçek anlamlarını taşımazlar, sadece anlamını benim bildiğim metaforlardır. Aklımdaki gizli anlamlı sözcükler sadece tasarımda görselleşir. Sanatçı her zaman bir şeyler üretebilir ama kendini ifade etmek istiyorsa
sadece kendini dinler. Beni harekete geçiren şey sadece bir sözcük bile olabilir. Yani tasarımdaki şiirsellikte benim için önemlidir. Bunu ortaya her çağrışım çıkarabilir.

Çalışmayı dijital ortamda yapıyorsam önce kafamdaki metaforlara uygun bol görsel biriktiririm.
Eğer çalışmayı geleneksel olarak yapacaksam, neyi farklı yapmam gerektiğini bulmak için beynimi bol miktarda görsel örneklerle doldur ve onları incelerim.

Elde veya dijital ortamda illüstrasyon veya grafik yapmak için sabır ve disiplinli olmayı tercih ederken tuval veya kolaj yaparken son derece özgür hoyrat, sabırsız ve intikamcı hareket ederim. Grafik dışında resim, heykel, baskının yanı sıra görüntü estetiği, semiyotik ve fotoğrafçılık eğitimi de aldım. Stüdyo da dijital fotoğrafçılıkta yaptım ama fotoğraf konusuna hep mesafeli durmuşumdur. Video, fotoğraf ve sinema bence büyük bir bilgi birikimimin üstüne şekillenmeli. Değil sanatını yapmak hakkında konuşmak için bile birikim gerektirir. Karanlık oda görmemiş kişilerin sadece makine markası ve modeliyle sanat yapması bizim ülkemize mahsus bir özellik.

hspace=0



Çalışmayı dijital ortamda yapıyorsam önce kafamdaki metaforlara uygun bol görsel biriktiririm.
Eğer çalışmayı geleneksel olarak yapacaksam, neyi farklı yapmam gerektiğini bulmak için beynimi bol miktarda görsel örneklerle doldur ve onları incelerim. Elde veya dijital ortamda illüstrasyon veya grafik yapmak için sabır ve disiplinli olmayı tercih ederken tuval veya kolaj yaparken son derece özgür hoyrat, sabırsız ve intikamcı hareket ederim. Grafik dışında resim, heykel, baskının yanı sıra görüntü estetiği, semiyotik ve fotoğrafçılık eğitimi de aldım. Stüdyo da dijital fotoğrafçılıkta yaptım ama fotoğraf konusuna hep mesafeli durmuşumdur. Video, fotoğraf ve sinema bence büyük bir bilgi birikimimin üstüne
şekillenmeli. Değil sanatını yapmak hakkında konuşmak için bile birikim gerektirir. Karanlık oda görmemiş kişilerin sadece makine markası ve modeliyle sanat yapması bizim ülkemize mahsus bir özellik.

hspace=0

Photoshop’un güzel yanları ama bunları kullanıp birilerinin ben fotoğrafçıyım demesi komik geliyor.
Photoshop programının bana göre en önemli eksiği, Premier programıyla entegre edileceği bir video edit özelliği taşımaması. Video karelerinin editlenebilmesi 2d video animasyon yapımı için önemli. Photoshop Magazin okuru ve abonesiyim bunun dışında grafik ve reklamcılıkla ilgili Türkçe dergileri elimden geldiğince takip ediyorum. Ama yerli ve yabancı birçok dergiyi ulaştığım bana çok katkısı olan Anadolu Ünv. Kütüphanesini herkese tavsiye ederim.

Salvador Dali sevdiğim sanatçıların her zaman başındadır. Yaşayan efsane H.R. Giger idolüm sayabilirim. Bunun dışında sanata bakış açısı olarak André Breton’u kendime hep yakın bulmuşumdur Bir bilimadamı bir şeyi keşfetmeden önce yıllarca birikim ve gözlem yapar, kısmen göreceli olan doğru veya yanlışları tartar edindiği birikim ondan bir sorun hissetmesini sağlar. Yaratıcılık işte bir sorun bulmayla başlar ve onu çözdüğünde elinde yeni bir eser vardır. Sanat işte bu bilim adamının laboratuar aletlerini kullanmasını bilmekteki ustalığı değil sorunu hissetmesindeki birikimidir. Sanatçı kişilik, toplumun verebileceği bir ünvan veya saygı değildir, o bir bakış açısı edinmedir. Bundan yoksun olanlar sadece empoze edilmiş bir bakış açısının eleştirmenleridir. Benim beslenme kaynağım bu yüzden hep farklı olan özgün şeylerdir.
Sanat diye bir şeye inanıp sınırlarını çizmek onu kalıba sokmak ahmaklıktır. Sanat varsa sınırları yoktur sanat yoksa sadece kişisel bir dürtüdür veya ihtiyaçtır. Onun sınırlarına kimse tecavüz edemez, o sahibinin bir uzvudur, iletişim duyusudur. Kimse bunun için yargılanamaz ve sorgulanamaz.

Sanat için kural veya doğru yoktur. Estetik ve etik olmak zorunda değildir. Birinin veya birilerinin doğrusu olmak onu sadece propaganda yapar. Açıkçası o sahibinin bir parça kusmuğudur, birikimlerinin meyvesidir, dışarı atılmaya bekleyen kişisel bir ego tatminidir.

hspace=0


Sanatı anlamak sanat yapmaktan çok farklıdır. Sanatçı asla usta değildir. Sanat usta çırak ilişkisinden çok felsefi bir olgudur.
Bilim tadında birikim gerektirir sanatı hayat okulunda öğrenilecek arabesk bir yapıya sokmak
onu sınırlar Pek çok gelişmekte olan, ritüel yapıya sahip toplum, sanatı kendi düşünden, yaratıcılığından çok geleneksel ve siyasi olgularla yargılamayı yeğlerler. Çünkü o toplumda sanat denilen şey sadece bir yansımadır, içi boş ve içine ne doldurursa onu aşılamaya müsait bir propaganda aracı olarak görülür. Keza edebiyat ve film bundan had safhada nasibini alır. Türkiye için söylenebilecek çok şey var ama henüz
sanatı idrak aşamasından çok uzağız. Bunda sokaktaki insanından çok eğitimcileri suçlamak hep kolay olacaktır ama yerdiğimiz toplumlarda niye bu tam tersi diye hiç sorgulamadık maalesef.

hspace=0

Sanatçıyı veya tasarımcıyı şekillendiren bulunduğu ülkenin yapısıdır. Sanat ise geleneklerle oluşan değil onlardan güç alan evrensel bir olgudur. Tasarımcıların ve toplumun kalıplara takılmamaları gerek. Bu ülkede zorla engelleri aşanları örnek göstermek yerine başarılı insanlara sahip çıkmasını öğrenmeliyiz. Kısaca karşıdakine karşı saygılı bir toplum olmayı başardığımızda sanatı anlamaya başlayabiliriz.

hspace=0

 

 

September 2008

 


Sanatçılarımız