Photoshop Magazin
 


Flash CS3 Transform - Align / Dizi 05

01 August 2008 | Sayı: Aug 2008
 
1 2 3 4 5
 

Flash CS3 Transform - Align / Dizi 05



hspace=0



Merhaba değerli okurlar. Bu yazımızda da geçtiğimiz sayımızda olduğu gibi maskeleme teknikleri yazı dizisine kaldığımız yerden devam ediyoruz. Maskeleme tekniğimizin son projesinde Transform ve Align pencerelerini kullanarak Flash’ta başka grafik programlarına gerek kalmadan maske alanları oluşturmayı göreceğiz. Dilerseniz hep birlikte projeyi incelemeye başlayalım.



1Sayfa Ölçüsü:



Flash’ta öncelikle sayfa ölçülerimizi belirliyoruz. Bu projede sayfa ölçülerimizi 400 pixel x 280 pixel’lik bir sahne yapısı olarak belirliyoruz.



Yapmayı düşündüğümüz çalışmada açmış olduğumuz sahnede farklı layerlarda çizeceğimiz vektörel objelerle yine sahneye farklı layerlarda çağırdığımız resim objeleri bulunacak. Resimleri çizilen vektörel objelerle etkileşim haline (Maske)



hspace=0



getireceğiz. Tabi bu çizimleri yaparken başka bir grafik programı kullanmadan Flash içerisinde kendimiz oluşturup bir ‘Intro’ gibi sürekli devam eden bir giriş animasyonu veya ‘Slayt Show’ olarakta Bu projemizi kullanmamız mümkün olacak.



Bu proje için araç kutumuzda bulunan ‘Tools’ panelimizdeki geometrik çizim araçlarından yararlanacağız.



hspace=0

hspace=0
2 Obje Tasarım 01:
Sahne üzerinde 10 pixel genişliğinde ve 280 pixel yüksekliğinde bir dikdörtgen objeyi 'Rectangle Tool' aracını kullanarak vektörel çizim nesnemizi gerçekleştiriyoruz. Çizmiş olduğumuz nesnenin nokta birimleri dağınık olduğu için öncelikli olarak sahnede kopyalayacağımız için bu vektörel objenin noktalarının dağılmaması (Group) gerekmekte. Bu nedenle üst menüden ‘modify/ Group birimiyle noktaları grupluyoruz. Artık gruplanmış olan bu nesneden sahne üzerinde kopyalama işlemine geçiş yapabiliriz. Kopyalama işlemini yaparken de araç kutumuzda bulanan seçim aracımızı ‘selection Tool’ (seçim aracı) seçili hale getiriyoruz.

hspace=0
Var olan nesne sahne üzerinde seçili haldeyken klavyeden kısa yolları kullanarak, ‘Alt’ tuşuna basılı tutarak varolan nesnenin koordinatlarını değiştiriyoruz.

hspace=0
Böylece varolan nesneden bir tane daha kopyalamış oluyoruz. Sahne genişliğini dolduracak kadar esnelerden bir baştan diğer başa kopyalama işlemlerimize devam ediyoruz.
hspace=0
Aralıkların eşit olması şu anda önemli değil. İstediğiniz aralıkta kopyalama işlemlerini gerçekleştirebilirsiniz.
Sadece kopyalama yaparken ‘Alt’ tuşu ile birlikte ‘Shift’ tuşuna da basılı tutulursa yatay düzlemde nesnelerin hizalarının bozulmamasını da sağlayabiliriz. Sahnede farklı aralıklarda bulunan objelerin hem tam ortalamak hem de ara mesafelerini eşitlemek için panellerde bulunan ‘Align’ panelini seçili hale getiriyoruz.

hspace=0
Bu panelde ‘To Stage’ seçeneği varolan hizalama etkisinde sahneyi devreye sokmamaya yardımcı olacak. ‘To Stage’ seçeneğini işaretledikten sonra nesnelerin aralıklarını ayarlamak için ‘Space’ biriminde bulunan seçenekleri değerlendiriyoruz. Böylece ‘Mlz1’ layerını oluşturmuş bulunmaktayız.

hspace=0

3 Obje Tasarım 02:
Yeni bir layer katmanı oluşturuyoruz. Açmış olduğumuz yeni katmana araç kutusunda 'Oval Tool' aracını kullanarak ‘Properties panelinde bulunan ‘W ve H’ yükseklik ve genişlik değerlerini de kullanarak tam bir daire olması için 30 x 30 pixel değerlerini giriyoruz.
hspace=0


Varolan nesneden artık yatay düzlemde kopyalama yapmamızın vakti geldi. Klavyeninde yardımıyla
varolan nesnemizi araç kutumuzdaki seçim aracımızı kullanarak önce seçili hale getiriyor daha sonra da
‘Alt’ ve ‘Shift’ tuşları yardımı ile yatay düzlemde sahne genişliği kadar farklı aralıklarda kopyalamalar gerçekleştiriyoruz.
hspace=0


Öncelikli olarak ilk satır kopyanızın aralıklarındaki farklılıklardan kurtulmak için yine ’Align’ panelimizi kullanıyor ve ‘To Stage’ butonunu da işaretleyerek varolan aralıkları ‘Space’ bölümü ile eşitliyoruz.
hspace=0


Birinci yatay satırımız tamamlandıktan sonra varolan yatay satırdaki tüm daireleri seçili hale getirip ‘modify/Group’ seçeneği ile grupluyor ve dikey satırları yine klavye kısayol tuşu yardımı ile ‘Alt’ ve ‘Shift’ tuşlarını kullanarak sahnenin alt hizasına kadar farklı aralıklarda çoğaltıyoruz. Dikey aralıklardaki eşitsizliğide yine ‘Align’ paneli ile düzeltiyoruz.

hspace=0

4 Obje Tasarım 03:
Sahne üzerinde bu sefer iki adet obje çizmemiz gerekmekte. Bunlardan birincisi bir daire, ikinicisi ise bir dikdörtgen olacak. Çizmiş olduğumuz dikdörtgeni grupladıktan sonra araç kutusunda bulanan 'Free Transform Tool' aracı ile nesnenin seçili hale gelmesini sağlıyoruz.
hspace=0


Nesnemiz seçili hale geldiğinde varolan nesnenin tam ortasında bulunan ‘Merkez Noktasını daha önce çizmiş olduğumuz dairenin tam ortasına getirmemiz gerekiyor. Böylece ‘Transform’ penceresini kullandığımızda
varolan nesnenin çoğaltımı ile dairenin etrafında çoğalmasını sağlamış olacağız.
hspace=0

Merkez noktasını değiştirdiğimize göre varolan nesneden kopyalama yapabiliriz. Kopyalama yaparken
hem açısal bir dönme hem de varolan nesneden kopya gerçekleştirmemiz gerektiğinden ‘Transform’ panelimizden istifade edeceğiz.
hspace=0

Öncelikli olarak merkez noktasını nesnenin değiştirdiğimiz ‘Rotate’ sekmesine ‘15’ derecelik bir birim giriyoruz. Ardından Sağ alt bölümde bulunan ‘Copy and Apply Transform’ sekmesinden istifade ederek varolan nesneden 15 derecelik açılarla kopyalar elde ederek şeklimizi tamamlıyoruz.

hspace=0hspace=0

5 Resimlerin Tasarımları 04:
Varolan şekillerden hep birlikte 3 adet gerçekleştirdik. Dilerseniz bu şekillerin sayısını istediğiniz gibi  rttırabilirsiniz. Hatta bu şekiller için başka grafik programlarından da istifade edebilirsiniz. Şekil malzemelerimizi oluşturduğumuza göre artık sahne üzerinde resim alanlarımızı da oluşturabiliriz.
Burada her bir görseli farklı bir layer katmanının içerisine çağırmak mümkün ama biz bu sefer resim görselleri için tek bir layer katmanı, maske alanları içinde tek bir şekil katmanı oluşturacağız. Resim katmanları için açmış olduğumuz layerın ilk Frame'ine 'File/Import to Stage seçeneğini kullanarak ilk resmimizi çağırıyoruz.

hspace=0hspace=0

Tabi bu animasyonumuzda resimlerin sabit durması ve hareket yeteneklerinin eskitilmesi nedeniyle anahtar
karelerimizin rengi zaman çizelgemizde ‘Gri’ tanımsız objeler olarak renklenecektir. 1. Resim 35 Frame’lik bir
zaman diliminde bekleme yapacak. Bu nedenle 35.Frame’e kadar anahtar karemizde kopya çıkartıyoruz. ‘F6’ kısa yol tuşunu kullanarak 35. Frame kopyalanan (KeyFrame) anahtar karemizin içinde bulunan 1. resmi silip yerine 2. resmi import ediyoruz. Böylece seçmiş olduğumuz 4 görseli farklı layerlara değil de tek bir layerda farklı zamanlara yerleştirmiş olduk.

hspace=0


Zaman çizelgesinde dilerseniz resimlerin geçiş sürelerini dilediğiniz kadar geniş tutabilirsiniz. Frame numarasının uzatılması animasyonunuzun süresinde artma sonucunu verecektir.

hspace=0

Resim ve şekil katmanımızda oluştuğuna göre artık varolan animasyonumuzda şekil katmanımız üst birimde iken altta bulunan resim katmanımıza tesir etmesini sağlamaya yani ‘Maskeleme Tekniği’ni kullanmaya sıra geldi.

hspace=0

Önceden oluşturmuş olduğumuz şekilleri de bir katmanda topluyor ve resim katmanını gerçekleştirdiğimiz gibi animasyon boyunca uzatıyoruz. Burada resim katmanına farklılık olarak ara birimlerde ‘Blank Frame’ yani bekleme süresi de eklemiş durumdayız.

hspace=0

Artık şekil katmanımızın üzerine sağ tuş ile tıklayarak ‘Mask’ etkisini resimler üzerinde görebilmemiz mümkün. Hepinize kolay gelsin.

 

August 2008

 


Flash