Photoshop Magazin
 


Her Yerde Her An Ercan Arslan

01 June 2008 | Sayı: Jun 2008
 
1 2 3 4 5
 

hspace=0

Her An Her Yerde Ercan Arslan
Ofisimiz, dergimiz yani ikinci evi-miz aynı binada bir üst kata taşın-mıştı. Bir taraftan dosyaları taşıyıp Murat ve Derya'ya yardım eder-ken, bir taraftan da bu ay kime yer versek onu tartışıyorduk. Benim ofisi taşımam da yeteri kadar yar-dım ettiğim konusunda hemfikir olunmasa da üçümüzde bu ay zor koşullar altında çalışan bir foto muhabirine yer vermemiz gerekti-ğinde hemfikirdik. Sabah gazetesi yazarlarından, liseden arkadaşım Yaprağı aradım. Yaprak gazetecilik dünyasını çok iyi bildiği için iyi bir muhabir bulma konusunda onun tavsiyesine ihtiyacım vardı. Tavsiye üzerine, yaptığı işin en iyilerinden olan Ercan Arslanı ara-dım. En iyilerden diyorum çünkü 1995’den beri Milliyet’te çalışan Ercan’ın mesleğini anlatırken ki heyecanı, tutkusu görülmeye değerdi. Aynı işi yapıp, senelerce aynı yerde çalıştığı için mutsuz olan diğer insanlardan farklı Ercan. Onun için her gün yeni bir heyecan, her yerde her an Ercan Arslan...

hspace=0

İstanbul Fotoğraf Evi’nde buluş-tuğum Ercan, Orhan Gencebay’la yaptığı röportajdan gelmiş ve fotoğrafçı bir arkadaşının sergi açılışı öncesi, fotoğraf seçiminde yardımcı oluyordu. Sergilenecek fotoğraflara biraz baktıktan sonra masanın üstünde duran kitap dik-katimi çekti. Başta Ara Güler ve Ercan Arslan olmak üzere birkaç fotoğraf sanatçısının fotoğraflarını içeren kitaba göz gezdirdim. Her fotoğrafta ayrı bir hikaye vardı ama asıl merak ettiğim Ercan’ın hikayesiydi. Kısaca anlatmak gerekirse Ercan Arslan 1970 doğumlu. 1997 yılın-da Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Fotoğraf Bölümü’nden mezun oldu. 1995’ten beri Milliyet Gazetesi’nde Foto Muhabiri olarak görev yapıyor. Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi Fotoğraf Bölümü’nde Basın Fotoğrafları” dersleri veriyor. 2003-2005 yılında World Pres Photo’nun Türk foto muhabirlerine verdiği seminerlere katıldı. 2007 yılında Roma “Ara Pacis” müzesinde aralarında Ara Güler’inde bulunduğu beş fotoğ-rafçı ile ”Öteki İstanbul” sergisine katıldı…

hspace=0

Ercan Bey, muhabirliğe nasıl başladınız?
1990 yılında üniversiteye girmeye hazırlanırken, Milliyet gazetesinin fotoğraf servisinde çalışmaya başladım. O dönemde Milliyet'te foto muhabiri olarak başarılı işlere imza atan ve fotoğraflarıyla fark yaratan Mimar Sinan Güzel Üniversitesi mezunu Cem Yorulmaz ve Serdar Akinan foto muhabiri olmam ve MSGÜni seçmemde bana model oldu-lar. 1992 yılında MSGÜ Güzel Sanatlar Fakültesi Fotoğraf bölümüne girdim. Bu, foto muhabiri olmak istememin birin-ci aşamasıydı. 1995 yılında gazetenin foto muhabiri kadrosu-na girdim. Türkiye'de olan önemli olaylara tanıklık etmeye çalışıyorum.

Usame Bin Ladin veya uzaylılar
En çok kimin veya neyin fotoğrafını çekmek isterdiniz?
Her foto muhabirin hayalinde dünyada ses getirecek bir ola-yın ya da kişinin fotoğrafını çekmek yatar. Doğru zamanda, doğru yerde olduğum bir gün bende şansımı kullanmak iste-rim. Bu yüzden fotoğraf makinemi hiç yanımdan ayırmam. İllaki bir isim olacaksa bu kişi Usame Bin Ladin’” olabilir, varsa uzaylılar olabilir.

hspace=0


Gecekondu’dan defileye
24 saatiniz nasıl geçiyor? Her gün farklı bir gün olma-lı…
Foto muhabiri olarak dünyanın en güzel mesleklerinden birine sahip olduğumu düşünüyorum. Aynı gün içinde bir-birinden farklı olaylara tanıklık ediyorsunuz. Örneğin sabah gecekondu mahallesinde bir eylemin fotoğraflarını çeki-yorsunuz, daha sonra bir defileyi ya da ünlü bir sanatçının röportajını çekiyorsunuz. Paranız olsa da gitmeyeceğiniz ya da gidemeyeceğiniz yerlere gidiyorsunuz.

hspace=0

Daha iyi bir kare derken çatı çöktü, kameralar, kollar ve bacaklar kırıldı
Fotoğraf çekerken başınızdan geçen en ilginç olay neydi?
Polisle girdiği çatışmada ölen yasadışı bir örgütün kadın üyesinin Alibeyköy Cem Evi’nde cenaze törenini takip edi-yordum, ortam çok gergindi. Daha iyi fotoğraf çekmek için bir gurup foto muhabiri arkadaşımla birlikte Cem Evi’nin çatısına çıktık. İmam cenaze namazı için “Allahu Ekber” diye elini kulaklarının arkasına doğru götürdüğü sırada Cem Evinin çatısı çöktü. Bir anda kendimizi Cem Evi’nin dersliğinin ortasına bulduk. Birkaç saniyede olan bu olay sırasında yaşadıklarım gözlerimin önünden bir film şeridi gibi geçmişti. Ayaklarımın üzerinde kolu bacağı kırılmış arkadaşlarım vardı. Ayağa kalktığımda fotoğraf makinemin ekranının kırıldığını gördüm; alnımda küçük bir sıyırıkla olayı atlatmıştım.

hspace=0

Photoshop kullanıyor musunuz?
Biz foto muhabirleri dijital teknolojiyi basın sektöründe devrim değil evrim olarak kabul ederiz. Dijital tekno-lojinin bütün olanaklarından azami ölçüde yararlanırız. Photoshop’ta bu nimetlerden biriyse tabii ki ben de bundan yararlanırım. Fotoğrafın gerçeğine ve doğasına aykırı olma-dığı sürece kullanılmasına karşı değilim.

hspace=0

Sabah saat 4.12… Ercan havaalanına
Muhabirliğin avantajları ve dezavantajları?
Dünyanın her yerinde bilgi kaynağı basındır; basının böl-gesel, ulusal ve uluslararası konulardaki tartışmalarda poli-tika belirleme özelliği var. Foto muhabiri insanların sosyal gerçeklerin farkına varmasında önemli rol oynar. Bizim iki önemli noktamız var. Birisi ayrıcalık, diğeriyse sorumluluk. Bizler herkesin gidemeyeceği yerlere gidiyoruz, giremeyece-ği yerlere giriyoruz, çektiğimiz fotoğraflarla tarihe tanıklık ediyoruz. Okurlar bizim gözlerimizden olayları izliyorlar. Bu da mesleğin en çekici yanlarından. Dezavantajı, tehlikeli yanları var; zaman mefhumu yok, özel yaşantınızda plan yapamıyorsunuz. Sürekli B, C planınız olması gerekir ve çok para kazanmazsınız.

hspace=0


İleriye dönük ne gibi projeleriniz var?
Bir aksilik çıkmadığı takdirde bu yıl sonunda tamamlamayı planladığım iki kitap projem var. Daha sonrada ucu açık projelerimi toparlamayı düşünüyorum. Uzun vadede bir ara-yış içine girersem bu belgesel sinema olabilir.

İyi muhabir hangi özelliklere sahip olmalı?
Foto muhabiri önce mesleğine karşı tutkulu olmalı. İyi bir insan olmalı, meraklı olmalı, psikolog gibi olmalı ve fotoğ-raflarının anne babası olmalı. Foto muhabirleri proje üretme-li ve bunları paylaşmalıdır.

Koudelka ve Salgado
Favori fotoğrafçınız kim?
Bu alanda kendime örnek alacağım fotoğrafçı çok. Daha çok klasik Magnum fotoğrafçılarının tarzını beğenirim. Bunlardan liste başında Josef Koudelka ve Sebastiao Salgado var.

Muhabir olmasaydınız ne olmak isterdiniz?
Foto muhabiri olmasaydım sporcu ya da müzisyen olmak isterdim.


 

June 2008

 


Sektörel Photoshop