Photoshop Magazin
 


Lab Color'la Renk Zenginliği

01 May 2008 | Sayı: May 2008
 
1 2 3 4 5
 

hspace=0



Lab Color nedir? Lab Color profesyonel fotoğrafla uğraşanlara ne gibi avantajlar sunar? Lab'in RGB ve CMYKdan farklılıkları nelerdir? Bu ay birlikte Lab color’ı inceleyeceğiz ve bu mode’un dijital çalışmalarınızı geliştirmenizde nasıl faydalar sunabileceğini göreceğiz


Elbette buradaki çalışmamızla Lab Color hakkında her şeyi anlatmamız mümkün değil çünkü sonuçta bu konu üzerine anlatılabilecek (ve de anlatılmış) kitaplar dolusu bilgi söz konusu. Ancak daha önce duymamış ya da bu konuda yeterli malumatı olmayan kullanıcılar için bu çalışmamızın iyi bir başlangıç olacağını düşünüyorum. Bu çalışmamızda kullanacağımız resimde Curves ve Channels’ı da kullanarak resmimizin renk ve dokusal zenginliğini nasıl geliştirebileceğimiz de göreceğiz.



Öncelikle resmimizi açalım. Bu resimde güzel kum detayları var onun için bunu seçtik ancak dilediğiniz bir fotoğrafla da çalışabilirsiniz.



Karşılaştırma için çoğaltın




hspace=0



İşlem esnasında gerçekleşen değişiklikleri takip etmek zor olabilir. O yüzden önce resminizin bir kopyasını alın ve o da açık dursun. Böylece değişiklikleri kıyaslama imkanınız olacaktır. Her ikisini de açık tutup bu değişimi kontrol edebilirsiniz.



Mode’u değiştirin



Şimdi resmin kopyasını seçin, orijinali minimize edin. Ardından Image > Mode > Lab Color’ı seçin. Resim de görünürde bir değişiklik olmasa da en yukarıdaki bilgi

hspace=0  

barında da yazdığı üzere resmimiz artık Lab” moduna dönüşmüş durumda.

Curves aşaması
hspace=0
Bu çalışmamızda en çok dikkat edeceğimiz nokta Curves ve Channels aşamaları olacak. Şimdi Curves'la (Image > Adjustments > Curves) başlayalım.

hspace=0
Ayarları girin

Curves dialog penceresinde yukarıdaki Channel bölümünde Lightness kanalı ilk önce karşımıza gelen kanaldır ve resimdeki parlaklık-kontrast değerlerini gösterir. Curves bildiğiniz gibi resim üzerindeki renklerin tonal değerlerini en doğru şekilde ayarlamamızı sağlar. Burada tonal değerler ızgara üzerindeki çarpraz çizgiyle temsil edilir. Burada ışıklı değerler (highlights) ve karanlık değerler (shadows) gösterilir.

a” kanalını seçin
hspace=0
Şimdi yukarıdaki channel bölümünden “a” kanalını seçelim. “a” kanalı resim üzerindeki red-green (yeşil-kırmızı) tonlarını yönetme ve edit etmemizi sağlar. Izgaranın üzerindeki çapraz çizginin üst ucundaki noktayı seçelim. Input kutucuğuna 45, Outputa da 55 değeri girin. Dilerseniz ızgara üzerindeki çizgiyi bu değere yakın oranlarda manuel olarakta ayarlayabilirsiniz. Bu şekilde resmin yeşil tonlara dönüştüğünü göreceksiniz.
Sıra geldi ızgara üzerindeki çizginin alt ucundaki noktayı
hspace=0

hspace=0

seçmeye. Böylece koyu tonlar üzerinde de bir miktar işlem yapacağız. Alt uçtaki noktayı seçin. Input değerini -45, Output değerini -80 olarak girin. Böylece yeşil tonları dengelemiş olduk

b” kanalını seçin
hspace=0

Sıra geldi “b” kanalını seçmeye. “b” kanalı resimdeki yellow-blue (sarı-mavi) tonlarını yönetmemizi sağlayacak. Burada “a” kanalına yaptığımız işlemlerin aynısını uygulayacağız. Önce ızgaradaki çizginin tepe noktasını seçin. Input kutucuğuna 10, Output'a da 50 değeri girin. Ardından alt noktayı seçin. Input değerini -20, Output değerini -30 olarak girin.

Lightnessa dönüş
hspace=0
 Şimdi üstteki Channel sekmesinden tekrar Lightness’ı açın. Fare imlecini (imleç damlalık şeklinde görünecek) resmin

hspace=0

üzerinde tıklayıp basılı tutarak dolaştırdığınızda ızgara üzerindeki çizgi boyunca minik bir kutucuk görünecek ve fareyi resmin üzerinde dolaştırdıkça minik kutucukta oynayacaktır. Açık tonal değerler üzerinde dolaşırken kutucuk çizginin yukarılarında; koyu tonal değerler üzerinde dolaşırken çizginin aşağı kısımlarında oynayacaktır.

Channels ayarları
hspace=0

OK ile Curves’tan çıkın. Şimdi Channels menüsünü açın. Burada Lab seçeneği altında 3 kanalı da (Lightness, a ve b) görebilirsiniz. Buradan Lightness kanalını seçin.

Unsharpen Mask
Lightness layerı seçiliyken Filter > Sharpen > Unsharpen Mask’i seçin. Filtre menüsü açıldığında Amount değerini 200, Radius değerini 1, Threshold değerini 10 olarak girin ve OK diyin. Böylece ışıklı alanlardaki dokuların biraz daha keskin ve net görünmesini sağlayacaksınız. Bu da derinlik duygusunu artıracaktır.

Şimdi Channels menüsünden en üstteki Lab layerına tıklayın ve ful renkli versiyonu açın. Bu moda ayar işlemimiz tamamdır. Artık resmi kullanmak istediğiniz ortama göre CMYK vb. formata dönüştürebilirsiniz.

İlk başta çalışmanın bir kopyasını kenara ayırmıştık hatırlarsanız. Şimdi iki resmi yan yana açıp kıyasladığınızda değişimi ve tonlardaki zenginliği görebilirsiniz.

 

May 2008

 


Mercek Altında