Photoshop Magazin
 


Kadın Gözüyle Nü Fotoğrafçılığı

01 December 2007 | Sayı: Dec 2007
 
1 2 3 4 5
 

hspace=0

Fotoğraflar:Şule Erdem
[email protected]

Bu
ay sektörel bölümümüzün konuğu Nü fotoğrafçısı Şule Erdem. Başarılı çalışmalarıyla gündemdeki Şule Erdem ilk fotoğraf makinesini ortaokuldayken, bir ayakkabı kutusu ile kendisi yapmış ama asıl ilk profesyonel denebilecek fotoğraf makinesi 1992 yılında Samsun'da henüz yeni açılmış olan Rus pazarından aldığı Zenith marka fotoğraf makinesi.
Şule Erdem o günlerden bugüne İspanya'da Flemenko'nun ateşini, Uzak Doğu'lu kadınların mistik dansını, Türkiye'de horon ve Kafkas dansıyla erkek estetiğini çalışmalarına başarıyla yansıtmış, nü fotoğraflar başta olmak üzere değişik kulvarlarda da fotoğraf çeken bir sanatçımız.

 

Acaba nasıl gözükürüm?


Özellikle çalışmalarınızla gündemdesiniz .Herşey nasıl başladı?İnsanların tepkisi nasıldı?
Birkaç yıl önce, gazetelerin hafta sonu eklerinde, kapakta yer alan modellerin ya da sanatçıların fotograflarına bakarken, beni de profesyonel biri çekse, bu ısıkla, bu makyajla nasıl sonuç veririm acaba” diye merak ederdim.
Tamamen kadınca bir dürtü ile kendime sorduğum bu soruyu daha sonra paylastığım birçok kadının da kendisine sorduğunu gördüm. Ben de çok isterdim bu kadar mükemmel çekimlerle kendimi geleceğe taşımayı' dedi bir arkadaşım. Nü çekime 2 yıl önce başlamama neden olan, arkadaşımın bu sözcükleri oldu. Birçok kadın bunu istiyor ama bunu yaptırabilecekleri bir kaynağın olmaması nedeniyle üzerinde durmuyorlardı.

 


Dostlar sağolsun

İlk denemeler nasıl başladı?Modelleri bulmakta hiç zorlandınızmı?Hangi ortamda ve ışıkta çekimler yaptınız?
İlk denemeleri tripod ve ayna yardımıyla kendi üzerimde yaptım. Mekân, gün ışığı ve obje üçlemesini istediğim etkiyi alabilecek şekilde kompoze etmek suretiyle, kendi çekim değerlerim ve kadrajımla uyguladım. Daha sonra model olarak yakın arkadaşlarımı kullandım ve sonra onların yakın arkadaşları bana gelmeye başladı.
Model bulmakta bu yüzden hiç zorlanmadım. Kendi vücuduyla barışık olan ve benim yaptığım şeyin ne olduğunu tam olarak anlayıp gördükten sonra bayanlar, ben onları aramadan kendileri gelmeye başladı.

 

hspace=0

Objenin ne olduğundan çok nasıl kullanıldığı önemli. Fotoğraf aynı zamanda illüzyondur. Sonuçta kadında erkekte estetik birer objedir.

Adem ve Havva

Onları tamamen çıplak mı çekiyorsunuz? Bu çalışmaları değişik bir çatı altında topladınız mı?
aksesuarlı fotoğraflarını çekerim. Âdem ile Havva şeklinde çalışmalar değildir benimkiler. Gün ışığı, yani doğal ışık kullanıyorum.
Modellerimin hepsi içimizdeki (mesleği modellik olmayan, avukat, ev hanımı, öğretmen vs) kadınlardır. Hepsi hayatlarında ilk kez ve muhtemelen son kez böyle bir deneyim yaşayan kadınlardır. Hepsinin amacı tektir; güzelliklerini belgelemek ve yıllar içinde kaybedecekleri güzelliklerinin geleceğe taşınmasını sağlamak! Eşleri, kendileri ya da çocukları için… Güzel olduklarını gelecekte de kanıtlamak için.
Bu çekimlerden elde edilen fotoğrafları yatak odasının dekorasyonunda, evinin duvarında kullananlar ya da eşine yılbaşı hediyesi olarak takvim haline getirenler oldu.
Zaman geçtikçe, biriken ve özel izinle bende kalan fotoğraflardan saklı kadınlar isimli body part1 sergimi açtım. Bu sergimdeki önemli bir ayırt edici tarafta oradaki modellerin hepsinin doğum yapmış kadınlar olmasıydı. Bu çekimlerde bir başkaldırı da söz konusu aslında.
Günümüz Türk kadınının sadece kendisi için, kimseden onay almadan ama gizlice, bu kadar hassas bir çekim ile özgürlüğünü sessizce ilan etmesi diyorum ben buna. Bende onların bu sıra dışı tecrübelerinde ayna görevini üstleniyorum.

Kocacım nü fotoğraf çektirebilir miyim? Hayır!

Bu çekimlere eşlerden gelen tepkiler nasıl? Benim de fotoğraflarımı çeker misin diyenler oluyor mu?
Birçoğu eşleri ya da sevgililerine danışmadan kararı kendileri veriyorlar çünkü eşlere sorulunca alınan yanıt aynı Hayır! Kocalar, bu çalışmayı eşlerinin yapmasını son derece anlamsız bulmalarına rağmen bana sormadan da edemiyorlar yaptığın çekimlerden görmemiz mümkün mü? diye.
Bu beni zaman içinde oldukça rahatsız eden ve feminist duygularımı tetikleyen bir yaklaşım halini aldı. Toplumsal değerlerimizi, sosyolojik açıdan kadının toplumdaki yerini sil baştan gözden geçirmeme sebep olan bir yaklaşımdır.

hspace=0

Zaman geçtikçe, biriken ve özel izinle bende kalan fotoğraflardan, “saklı kadınlar” isimli “body part1” sergimi açtım. Bu sergimdeki önemli bir ayırt edici tarafta oradaki modellerin hepsinin doğum yapmış kadınlar olmasıydı.”

Kral çıplak, kadın çıplak!

Türkiye'de çalışan az sayıda nü fotoğrafçısı var. Sizce bunun ahlaki değerlerimizle ilgisi var mı?
Türkiye coğrafyasındaki her şey, kadının rolünü daha küçük yaşlarda belirliyor. Çıplaklığın ayıp ve günah olarak kabul edildiği, kadının üzerine kuma getirildiği bir yapıda yaşarken, kadın sadece cinsel öğeler içeren bir meta olarak görü-lüyorken, artı bende bu kültürü soluyarak yaşayan bir kadın olarak hem çeken kişinin yaşadığı sıkıntıları hem de model olan kadınların sıkıntılarını biliyorum.
Zaten bu yolda yürümenin nedenlerinden biride ülkemizde kadının cinsel öğeler içeren bir tema olmaktan çıkmasını iste-memdir.


Pirellide Ayşe abla, Fatma teyze!

Pirelli takvimi için teklif alsaydınız, model olarak kimleri seçerdiniz?
Pirelli takvimlerinde fotoğraflarımın kullanılması en çok hayal ettiğim şeylerden biri. Bu takvim için çektiğim kadınları kullanırdım; mesleği modellik olmayan, doğum yapmış, içimizden kadınlar. saklı kadınlar

hspace=0

Nü'deki nüans

Feminist söylemle cinselliğin metalaştırılması suçlamasıyla karşılaştınızmı?İşin içine cinsellik girince neyin tüketimsel olduğu karmaşıklaşıyor.Siz bu nüansı anlatabilirmisiniz.
İşin içine cinsellik girmemesi için çabalıyorum. Estetik bir objeye bakılsın istiyorum öncelikle… erotik ya da seksi bir kadına değil. Cinselliği metalaştırmam diye bir şey söz konusu olamaz çünkü ben cinsellik çekmiyorum. Sadece kadın da çekmiyorum. Ben anatomiyi bir obje olarak kullanırken kadının toplumdaki yerini sorguluyorum ve aksine kadın yanlı olarak üretim yapıyorum.
Kadınların kendileri için özel bir şey yapmalarını sağlıyorum. İçlerinde, taa derinlerinde var olan beğenilmek güdülerini tatmin eden, tamamen kendi kararlarıyla, kendileri için yaptıkları bir şeye araç oluyorum ben...
Söylediğim gibi, bu fotoğraflarda bir başkaldırış söz konusu aynı zamanda. Ben Türkiyede kadınların hala 2.planda kalıyor olmasından son derece rahatsızım ve belki de bende bu çalışmalar ile bir başkaldırı gerçekleştiriyorum topluma karşı.


Koca göbekli, kıllı erkek!!

Sizce kadın nü mü erkek nü mü daha estetik görünür?
Kadın ya da erkek anatomisi fark etmez, doğru olan obje. Tabi ki kocaman göbeği olan bir erkek nü de estetiği yakalamak maalesef zordur, çünkü estetik olarak idealize edilen kavramlara uymaz bu görüntü. Bu nedenle doğru obje”nin altını çiziyorum.
Doğru pozlama ve doğru ışıkla, çok eski bir ayakkabıyı bile son derece estetik hale getirebilirim diye yanıtlayabilirim. Objenin ne olduğundan çok nasıl kullanıldığı önemli. Fotoğraf aynı zamanda illüzyondur. Sonuç, kadında erkekte estetik birer objedir.

hspace=0

Sanat olması ikinci planda!

Fotoğrafçılık bir sanat dalımıdır?
Ara Güler, Fotoğraf çok mühimdir. Sanat olup olmaması ikinci plandadır. demiş. Bu soruya yanıtım öncelikle budur.
Ama, geleceğe taşınıyorsa, dönemini ve toplumu yansıtıyorsa ve baktığınızda size bir şeyler düşündürebiliyor ve hissetti-rebiliyorsa, hatta içinde kendinizi bulabiliyorsanız, pozlama-dan, ışığın miktarına kadar, teknik her şeye hakim olunarak çekilmişse, tecrübe, bilgi ve emek ile ortaya çıkarılıyorsa, bir amaca araç olarak kullanılıyorsa, yaratıcılık varsa vs. tabiî ki bana göre de tartışmasız, fotoğraf bir sanat dalıdır.


Türküm, doğruyum, fotoğraf çekerim

Türk halkının fotoğrafa eğilimi nasıl?
Digital fotoğrafın ortaya çıkması ile birlikte son 4-5 yılda fotoğrafa ilgi oldukça arttı. Fotoğraf çekmek çok daha pratik hale geldi. Oldukça yüksek megapikselli cep telefonları da bu amaca hizmette sınır tanımıyorlarken, neredeyse herkes fotoğraf çekiyor. Alınan manevi haz nedeniyle bundan son derece mutluluk duyuyorum.

Photoshop Photoshop söyle bana en güzel kim bu dünyada?

Çalışmalarınızda Photoshop kullanıyor musunuz?
Photoshop'u kişilere özel çekimlerimde ağırlıklı olarak kullanıyorum. Body part çekimlerinde, bayanlar selüloitlerim çok mu görünür, basenim çok mu geniş çıkıcak, belim çok mu kalın, tenimdeki pürüzler nasıl görünecek şeklinde kaygılar yaşıyorlar. Onlara sonucun mükemmel olacağından
ku duymamalarını ve çok memnun kalacaklarını garanti
veriyorum.
Düğün, doğum ya da diğer çekimlerde de Photoshop kullanırım. Grafik tasarımcı kimliğim nedeniyle de bundan uzak mam söz konusu değil. Ancak sanatsal platformda kullan-m çalışmalara kesinlikle Photoshop uygulamıyorum. Ne tiysem o! Doğru olanda bu zaten.

Önümüzdeki ay Sektörel bölümümüzde BJK eski başkanı, serbest fotoğrafçı Serdar Bilgili'ye yer vereceğiz. Görüşmek üzere...

 

December 2007

 


Sektörel Photoshop