Photoshop Magazin
 


Cindy Sherman

01 November 2007 | Sayı: Nov 2007
 
1 2 3 4 5
 

hspace=0hspace=0



hspace=0hspace=0



Klişelere meydan okuyan fotoğrafçı:
Cindy Shermant


Fotoğrafçı Cindy Sherman 1954 yılında New Jersey - Amerika'da dünya'ya geldi. Sherman, Otobüs yolcuları, Gizemli Cinayet, Moda, Peri Masalları, Felaketler, Eski Ustalar, İç Savaş, Maskeler, Kırık Bebekler, Hollyvvood ve son olarak da Palyaçolar gibi üst başlıklar taşıyan farklı serileriyle fotoğraf sanatına alışılmışın dışında bir bakış açısı getirdi.
Sherman, New York Eyalet Üniversitesi'nde sanat eğitimi aldıktan sonra kostüm, aksesuar ve makyajla görüntüsünü değiştirerek otoportrelerini çekmeye başladı. 1977'de ulusal sanat bursu kazandıktan sonra New York'a yerleşen Sherman, kendisini model olarak kullandığı fotoğraflarında, ana ilgiyi kendisinden çok başka yere çekmeye çalışta. Böylece sanatçı, sanatının nesnesi olarak kameranın karşına geçmekle kadına yüklenen klişe rolleri yıkma çabasına girdi.

hspace=0hspace=0            

hspace=0hspace=0

Sherman'in en büyük özelliği, 30 yıldır fotoğraflarının içine başka insan unsuru katmaksızın modelinin kendisi olmasıdır. Aradığı ifadeyi yakalayana kadar deklanşöre basmayan sanatçı bazen bir kare için aylarca çalışmıştır.
Sanat anlayışı 70'lerin ve 80'lerin politik ve kültürel ortamıyla şekillenen fotoğrafçı, yapısalcılar ve feministlerle uyumlu çalışmalar üretti. Sherman çalışmalarını kavramsal sanat, postmodernizm ve feminizm ekseninde geliştirdi.
'United Film Stills' (isimsiz Film Kareleri) sanat serisi ile sanat çevreleri tarafından tanınan sanatçının bu eserinin 1995'de MOMA (New York Modern Sanatlar Müzesi) tarafından bir milyon doların üzerinde bir fiyatla satın alınmasıyla, Sherman sanat dünyasında sarsılmaz bir üne kavuştu.

 

                                                                                                       

 

hspace=0

Henüz küçük bir kız çocuğuyken ayna karşısına geçip, kendisini dönüştürmekten haz duyan sanatçı, kendi 'ben'inden bir başka 'ben' yaratmanın sınırlarını hep zorlamak istemiş, daha sonra bu tavır sanatının belirleyicisi olmuştur.

hspace=0hspace=0

1999 yılında fotoğrafın Nobeli olarak kabul edilen Hasselblad ödülüne layık görülen sanatçının eserleri, 20 yıldır önemli müze kolleksiyonlarmda yer almaktadır.
Sherman, fotoğraflarını isimlendirmek yerine numara vermeyi tercih etmiştir. Bu uygulamayla izleyiciyi hiçbir düşünce kalıbına hapsetmeden tamamen fotoğrafla başbaşa bırakmayı amaçlamıştır.
Fotoğrafı saf haliyle değil, kavramsal sanat malzemesi olarak kullanan ve dönemin güncel fikir akımlarıyla biçimleyen sanatçının yapıtlarında, feminist bir söylemin varlığından söz edebiliriz. Her biri bir film karesini andıran çalışmalarında, kadının toplumsal olarak yalnızlaştırılmasmın sembollerini yine kadın bedeninde toplayan fotoğrafçı, deformasyona uğramış, alaysı otoportreleriyle estetik kaygıları alt üst etmeyi başardı.
Sherman çalışmalarında erkek dergilerini, çocuk masallarını, moda dünyasını, sanat tarihindeki önemli imgeleri işledi. Son dönem işlerinde büyük boy renkli baskılarla vitrin mankenleri, tıbbi protezler, cinsel oyun araçları, plastik vücut parçaları, maskelerle hazırlanmış cinsel ilişki mizansenleri ya da kusmuk ve çöp fotoğrafları gibi grotesk konulara yöneldi.

Kaynak:
www.cindysherman.com/
www.moma.org/exhibitions/1997/sherman/selectedworks.html http://portrait.pulitzerarts.org/cube-gallery/sherman/ www.tr.wikipedia.org/wiki/Cindy_Sherman

 

November 2007

 


İnceleme