Photoshop Magazin
 


Jenerik Tasarımı Volume-x

01 October 2007 | Sayı: Oct 2007
 
1 2 3 4 5
 

hspace=0hspace=0hspace=0



Jenerik Tasarımı Volume - X


Film: Lord of War - 2005
Main Title CG Supervisor: Laurent Gillet


Bir kurşunun hikayesi
Bazı jenerikler vardır ki bu konunun uzmanları tarafından fazla takdir görmese bile izleyicinin büyük beğenisini kazanır ve ünü dilden dile yayılır. İşte Lord of War filminin jeneriği bu örneğe dahil edilebilecek en bilinen çalışmadır. Çoğu sıradan sinema izleyicisi için bu filmin jeneriği kendi ifadeleriyle hayatlarında izledikleri en iyi açılış jeneriğidir.
Peki bu jeneriğin bu kadar beğenilmesinin nedeni ne ? En başta bu çalışmanın çok belirgin bir özelliğinden bahsetmek lazım; izleyiciyi yormadan, kolay takip edilebilen görsel bir hikaye anlatması. Bu çalışma da CG grafik teknikleri kullanılmış elbette ancak bu kullanım şekli, izleyicinin kafasını yormasını gerektirecek soyut imgelemlerden, görsel atraksiyonlardan oluşmuyor. Birşeyi, bir ipucunu kaçırırım endişesiyle pür dikkat izlemeniz gerekmiyor. Burada basitçe bir kurşunun yaşam öyküsü anlatılıyor. Kameramız, öykünün başından sonuna dek bir kurşunu birkaç santim geriden takip ediyor ve yaşadıklarını bize gösteriyor.
Fabrikayı doğumhane kabul edersek, fabrikanın üretim bandında başlayan yaşam öyküsü, küçük bir çocuğun tertemiz alnında sona eren sıradan bir kurşunun yaşam öyküsü bu. Bu öyküde pekçok insan da yan rollerde yer alıyor ve çoğu, dünya çapında bir organizasyon olan silah kaçakçılığının figüranları durumunda.


 


 

hspace=0

Hikaye muhtemelen Rusya'da bir silah fabrikasında başlıyor. Kamera yavaş yavaş bir makineye yaklaşıyor ve sonra içine girerek olanı biteni bize gösteriyor.
Bu makine kurşun kovanı üretiyor. Kamera bir kurşuna iyice yaklaşıyor ve artık jeneriğin sonuna dek bu kurşunun birkaç santim gerisinden onu takip ediyor.

Bu çalışmada künye bilgileri yani tipografiye çok az yer verilmiş. Bunun sebebi muhtemelen hikayenin görsel akıcılığını bozmamak. Çünkü burada gerçekten tüm görüntüler birbiriyle bağlantılı. Zaten amaçta bir kurşunun üretimden tüketime uzanan yaşam öyküsünü vererek büyük bir ticari sektörün varlığını hatırlatmak ve bu işin sonunun canlılar için pek e hayırlı bitmediğini söylemek.

hspace=0


Kurşun üretim bandından kontrol bandına gelir.Burada bir el kabaca onu kontrol edip iyi durumda olduğuna karar verir ve diğerlerinin yanına yollar. Kurşunun haya hikayesinin ilk kısmı sona ermek üzeredir. Üretim aşaması tamamlanmıştır. Sırada paketleme ve yolculuk açaması vardır.Tüm bu görsel süreçlerde izleyicinin kurşuna fazlasıyla yakın olması adeta kendisini de bir kurşun kadar ufak hissetmesini sağlar. Örneğin kurşunu kavrayan el sahnesinde eli parmak izlerine kadar görmekteyiz. Bu da izleyicinin kendini kurşununyerine koymasını,bu hikayenin aktörlerinden biri olduğunu düşünmesini sağlar.

 

      

hspace=0

Hikayenin kahramanı kurşunun yaşamında yeni bir dönem yolculuk dönemi başlayacaktır. Yolculuğun ilk durağı Bir Rus limanıdır. Sandığı açan bir Rus asker, kurşunumuzu alıp inceler ve geri sandığa koyup kapağı kapatır. Böylece izleyici de hikayenin hangi safhasından olduğunubilir.


Yolculuk bir başka yerde sona erer. Burası, Rus limanının tam tersine bol güneşli, aydınlık bir yerdir. Böylece uzun bir yolculuk olduğu anlaşılır.Kurşun sandığı açılır ve içindekiler kontrol edilirken izleyici de ziyah derili insanlardan buranın Afrika benzeri bir yer olduğuna emin olur. Kurşun sandıkları bir araca yüklenmeye başlar. Böylece kurşunun yolculuğunda yeni bir dönem de başlamış olur.

hspace=0


Kurşunun yeni sahipleri onları yere döker ve şarjörlere yerleştirmeye başlar. Burada teknik bir başarıdan söz etmek gerekiyor. İlk baştaki üretim bandının bir kaç sahnesi dışından bu aşamaya dek gördüğümüz sahneler göreceli olarak kolay çekilebilir sahnelerdi. Ancak bu noktadan itibaren CG grafik tekniklerinin gücü devreye giriyorÇünkü bu aşamadan itibaren izleyeceğimiz sahneler hem çok sıradışı hem de gerçekçi. İzleyici kurşunla birlikte şarjöre giriyor ve bir süre karanlıkta birşey görmeden sadece silah sesleri duyarak bekliyoruz. Kurşun artık yolculuğunun sonuna gelmiş durumda çünkü bir silahın içinde ve ateş edilmeyi bekliyor.

hspace=0


Işık patlamalarından ve diğer kurşunların ritmik hareketlerinden kurşunların ateşlenmeye başladığını anlyoruz. Sonunda sıra bizim kurşunumuza geliyor. Kurşun namluya sürülüyor ve izleyici de tekrar namlu içinden bile olsa dış dünyayı görmeye başlıyor. Silahı tutanın, seslerden ve görüntülerden bir çatışmanın ortasında olduğu anlaşılıyor.

Silah ateş ediliyor ve kurşun büyük bir patlamayla son yolculuğuna uğurlanıyor. Tabi izleyici de namludan fırlayan kurşunun hemen ardından onu takip ediyor. Kurşun büyük bir hızla yol alarak henüz göremediğimiz bir hedefe dooğru ilerliyor. Yolun hızla katedilmesi nedeniyle zaman ve etraftaki herşey durmuş gibi görünüyor.

hspace=0

 İzleyici sonunda kurşunun küçük bir çocuğa yaklaşmasını dehşetle izliyor.Tam bu noktada jeneriği hazırlayan CG grafik ekibi sahnenin dramatik etkisini artırmak için bir numaraya başvurmuş. Kurşun çocuğa yaklaşırken hızı kesiliyor ve kısa bir süreliğine yavaşlamış gibi görünüyor. Bu yavaş çekim ile izleyici, kurşunun kime yaklaştığını ve bu işin sonunun nasıl biteceğini net olarak anlıyor.
Başından beri izleyicinin yüzünde bir tebessümle izlediği görüntüler, bu nokta da birden içinin burkulmasına ve yüzündek itebessümün donmasına neden oluyor. Kurşun, yolculuğunu bir çocuğun alnından başına girerek tamamlıyor.Yani kendi öyküsü biterken bir canlının öyküsünüde bitiriyor.

 

October 2007

 


Jenerik