Photoshop Magazin
 


Flash CS3 İle Hareketleri ActionScript 3.0'a Çevirme

01 September 2007 | Sayı: Sep 2007
 
1 2 3 4 5
 

Flash 8 versiyonu ile animasyon hayatımıza giren 'Timeline Efektlerine' ek olarak CS3 versiyonunda birde yapmış olduğunuz animasyonların sahne üzerinde haraket sürelerine ve işlevlerine müdahale etmenizi artıracak ActionScript3.0'a dönüştürme, 'Copy Motion as ActionScript 3.0' etkisi oe animasyon kültürümüze yeni trendler eklemeye başladı.


hspace=0


Tasarımcıların büyük bir çoğunluğu, daha küçük dosya boyutları ve daha fazla esneklik ve kontrol gibi amaçlarla ActionScript'i, sahne elemanlarının hareketlerini tanımla­mak için kullanır.


Örneğin ActionScript ile izleyiciden gelen bir input ile başlayacak animasyonlar hazırlamak gibi. Pek çok tasarımcı ve geliştirici bu özelliğin farkındaydı fakat;gerekli kodları yazmak hem çok karmaşık hem de zaman harcayan bir iş olarak karşılarına çıkabiliyordu.


Şimdi, Flash CS3 Professional ile, Timeline animasyonları anında ActionScript 3.0'e dönüştürülebiliyor. Bu da size öncelikle görsel olarak animasyonlarınızı hazırlama şansı veriyor;sonra da bunu yeniden kullanılabilir ve düzenlene­bilir kodlara dönüştürüyor. Şimdiye kadar hiç ActionScript kullanmamış olsanız bile,Timeline üzerinde tanımlı bir hareketi kopyalayıp, kod alanına yapıştırmak öğrenmeye başlamak için güzel bir adım. Dilerseniz bunu hep birlikte bir örnekle pekiştirelim...

Action Script 3.0'a Dönüştürme
Basit bir animasyonla işleyişin nasıl olduğunu bir görelim. Bu uygulamayı gerçekleştirirmek kullanıcılar ActionScript bilgilerini ilk düzey olarak kabul edelim.

Yeni bir animasyon yapmak için kolları sıvıyor ve elimiz­deki materyalleri kullanarak, layer bazlı bir tasarıma imza atıyoruz.

hspace=0

Bulutlar, çimen ve gökyüzü konseptimize bir tanede 'top' layerı ve karakteri ekletiyoruz. Ve animasyona 'ActionScript'siz ilk düzeyde Timeline' hareketleriyle ağır­lık verip. 'Top' layerımızda bulunan İlk karemizi zaman çizelgemizde 'create Motion Tween' yapıp timeline'da zaman aralıklarını belirleyerek 'hareketi takip et' modülü ile gerçekleştiriyoruz.

hspace=0

Animasyon süremizi 50. Frame kadar uzattıktan sonra, çizmiş olduğumuz dairenin Stage 'Sahne' üzerinde 25. Frame'deki koordinatlarını değiştiriyoruz. Animasyonların diğer katmanlarımda 50.frame kadar bulunmasını sağlıyo­ruz.

hspace=0

'create Motion Tween' katmanımızın özellikler penceremiz­den tanımlarımda 'Movie Clip' ve isim kısınmada 'animas­yon' olarak tanımlıyoruz.

hspace=0

 

hspace=0

Zaman çizelgemizde biraz önce gerçekleştirmiş olduğumuz animasyonun tamamını seçili hale getirerek vermiş olduğu­muz hareketin Sağ tuş ile 'Copy Motion as ActionScript 3.0' seçeneğiyle kopyalamış oluyoruz.

Artık zaman çizelgemizde yapmış olduğumuzu tüm ani­masyon süreleri ActionScript 3.0 ile her bir etkisi tek tek kod haline dönüşmüş oldu.

Dönüştürme esnasında bizde animasyonun yeniden tanım­lamamızı isteyen bir panel de karşımıza değişken tanımla­mamız gerektiğinide vurguladı.

hspace=0

Bu animasyonun içinde çizmiş olduğumuz 'Top' katmanının hareketini bu sayede sadece actionscript kodları yardımıyla, zaman çizelgesinde sürelerle boğuşmadan bir çırpıda vere­biliyoruz.

 

hspace=0

Kopyaladığımız hareket 3.0 olarak tanımlandığı için yap­mamız gereken yeni bir belge de 'ActionScript 3.0' deste­ğini yeniden kazanmak olacak. Yeni bir belge açılışında 'ActionScript 3.0' seçeneği aktif edilmeli ve açılan belgeye istenirse diğer dokumanda bulunan grafik tasarımlarda kopyalanmalıdır.

Bu süreçler tamalandıktan sonra animasyonun çalışıp çalış­madığını
fark edebilmek için yeni açtığımız belgedeki 'Top' katmanındaki nesleyi ben yeniden oluşturuyor ve zaman çizelgemizdeki tüm süreleri ilk frame'de noktalıyorum.

hspace=0

 

hspace=0

Yeni belirlimiş olduğumuzu katmanın ilk saniyesinde sağ tuş ile 'create Motion Tween' yapıyor ve özellikler pencere­sinden 'Properties' ismini yeniden 'Movie Clip' ve 'animas­yon' olarak tanımlıyoruz.

hspace=0

Artık hareketi ilk framedeki nesnenin üstüne Timeline'da vermenin zamanı geldi. 'Yeni Top' katmanının Actions paneline geçiş yapıp tüm hareketleri bu nesne için tek bir frame'de yeniden verebiliriz.

hspace=0

Artık animasyonun hem zaman çizelgesinde kirliliği neden olmuyor, hemde ActionScript 3.0 kodlarıyla değişken ve güncellenebilen veriler haline geldi. Hemde 'Kb' olarak daha az yer tutmakta. Buda bizlerin internette yayınlayaca­ğı animasyonların boyutlarını düşürmek için kullanışlı bir yöntem. Herkese kolay gelsin...


Cemre Özkurt'la Küçük Bir Sohbet...

'Karate Kamil' serisi bir dönem internet dünyasının vazgeçiliniz en çok izlenen flash animasyon karakteri olarak hayata girdi. Böyle bir karaktere hayat vermek nerden aklınıza i. Animasyonu kurgularken ön plana çıkartmak istediğiniz enstantaneler nelerdi ? O sıralar Moda da Artnet animasyon stüdyosunda çalışıyordum. Flash'ı yeni öğrenmeye başlamıştım ve Flash ile yapılmış pek animasyon yoktu o sıralar. Bende Flash'ı öğrenirken bir kaç deneme yaptım. O sıralarda çalıştığımız yerde Japon çizgi filmlerini çok seven arkadaşım Haluk'un verdiği ilham ile öyle bir animasyon filmi çıktı ortaya.

hspace=0

Karate Kamil serisi sizce neden bu kadar ilgi gördü ve beğenildi ?

Bir işi berbat yapmadığınız sürece seviliyor zaten. Türk insanı da kendisine ait olanı hemen benimseyip sahip çıkıyor. Benim üzüntüm, Karate Kamil sevildi ama ne yazık ki hiç ciddiye alınmadı. Sadece internet sitesinde kaldı. Bir TV dizisi haline getirmeyi çok isterdim. Amerika'da Türkiye'deki kadar sevilseydi şimdi evde bir dolabı açtığında Karate Kamil oyuncağı kafanıza düşerdi.

Karate Kamil animasyonlarının hareketli hale gelmesindeki süreci bizimle paylaşır mısınız ?

Bu karakteri ben Flash programında hazırlıyorum. Direkt Flash'da Wacom pad ile çiziyorum. Sonra kafa, gövde ve hareket eden parçaları ayrı sembollere çevirip kare kare hareket ettiriyorum. Arka fonları da Flash'ta çiziyorum ama bulanıklık eklemek istersem çizdiklerimi Photoshop'a atıp orada Blur efekti yapıp tekrar Flash'a atıyorum. Her sahneyi ayrıca scene olarak yapıp birbirlerine bağlıyorum. Sesleri de çekip üstüne ekliyorum.

Flash programıyla tanışmanız ilk olarak 'Karate Kamil' Serisi ile mi başlamıştı ?

Ondan önce Alice BBDO ajansı için bir animasyon web site yapmıştık, orada başladı.

Flash kullanıcısı olarak programın gelişim sürecinde animasyonlarda kullanıcılara kolaylık sağlamasını istediğiniz, şu birimde veya efektte Flashta olsa daha başarılı animasyonlar çıkardı dediğiniz bir şeyler var mı ?

Neredeyse yok gibi. Bayağı şey düşünülmüş, çok da güzel tasarlanmış bir program. Tek zorluğu ilk öğrenirken mantığı anlamak biraz zaman alıyor. Ama bu yorumum animasyon için geçerli.

Flash da programlama yaparken veya web site tasarlarken ihtiyaç duyulan çok şey olabilir.

Animasyonlarda kurgunun otruması ve sürekliliğin sağlanması belkide en zor  kalemlerden bir tanesi.Sizce ‘Karete Kamil’ gibi animasyon karakterini oluştururken hangi ayrıntılar (kurgu profilleri) animasyon esnasında ön plana çıkarılmalıdır?

Karate Kamil'in en önemli özelliği zavallı bir karakter olması, başarısız ve ama çok da aptal değil. Bunu öne çıkarmak önemli. Ben gereksiz, çok yavaş giden filmleri sevmiyorum. Çok hızlı giden karman çorman filmleri de sevmiyorum. Çizgi romanda bile Spawn çizgilerini severim ama okumasını hiç sevmem. TenTen gibi Red Kit gibi, ya da Usagi Yajimbo, Akira gibi kare kare ilerleyen ve basit anlatımı olan, rahat izlenen filmleri ya da çizgi filmleri seviyorum. Bir hikaye olsun onu izleyeyim, 5 ayrı hikaye birbirine girmesin, bu adam kim, nereden çıktı, bu kimdi denilmesin. Hikayenin aksine gitsin, basit olsun. Karate Kamil'de de öyle bir kurgu istedim.

Yurtdışında animasyon alanında fırsat yakalamak isteyen veya yeni animasyona gönül veren arkadaşlarımız için ne gibi tavsiyeleriniz var ?

En önemlisi demo reel. 1-2 dakikalık yaptığınız çalışmaları gösteren bir demo DVD'si hazırlasınlar ve bu DVD'yi animasyon stüdyolarına yollasınlar. Ama yollayabildikleri kadar çok firmaya yollasınlar. Sadece PIXAR ve Dreamworks'e yollayıp sonra oradan cevap beklemek çok yanlış. Çünkü o tip büyük firmalar, E.A. dahil tecrübesiz elemanları almayı pek tercih etmezler. Önce küçük firmalarda tecrübe edinmek önemli. Zamanla daha büyük ve başarılı firmalara geçiş yapılabilir.

Flash kullanıcıları sizden 'Karate Kamil' serisinin devamını sabırsızlıkla bekliyor. Buna benzer düşüncede olan internet kullanıcıları için başka projelerinizde var mı ?

Karate Kamili bayağı bir değiştirip yeni bir bölüm yapmak istiyorum. Ama belki 3d bir film de yapabilirim. Her şey zaman meselesi; ne yazık ki bir ara delirip başlamam gerek. Ama başlamak demek 8 saat Electronic Arts ve üstüne 5-6 saat Karate Kamil demek ki onun dışında tek yapabileceğim uyumak olur. Onu da yapmak biraz zor. Ama bir ara, bir dönem bu şekilde çalışmayı düşünüyorum. Çünkü sadece kendime ait bir şey yapmak istiyor.

 

September 2007

 


Flash