Photoshop Magazin
 


Yeni bir dönem; Adobe Flash CS3

01 August 2007 | Sayı: Aug 2007
 
1 2 3 4 5
 

Yeni bir dönem; Adobe Flash CS3

Merhaba değerli okurlar. Bu sayımızdan itibaren sizlerle beraber Adobe Flash CS3 projelerini incelemeye başlayacağız. Hepinizin bildigi gibi flash programı internet arayüzünde bizim vazgeçemediğimiz animasyon programlarımızdan birisi.


Bu bölümleri incelerken öncelikli olarak animasyon mantığını da sizlere dilimizin döndüğü kadarıyla anlatmaya çalışacağız. Tabi animasyon mantığını incelerken de az da olsa animasyon tarihine bir bakmadan da edemeyeceğiz. Çünkü animasyonun ve sinemanın temellerininin atıldığı 1824 yılı bizim için de animasyon programlarının gelişmesinin temelini oluşturmaktadır.


hspace=0




hspace=0




Frame Rate'i bulan dahi; Peter Mark Roget
Sinemanın doğuşu kime sorulsa verilecek ilk cevap Fransız Luimere kardeşlerdir. 19. yüzyılın ikinci yarısında sinematograf denilen bir aygıtla hareketli görüntüyü elde eden bu iki çılgın fransız kardeş elbette sinemanın doğuşunun kahramanlarıdır.

Ama bir de gizli kahraman var ki onu anmadan animasyon tarihinden bahsetmek mümkün değildir.

İngiliz fizik bilimcisi Peter Mark Roget. Lumiere kardeşler ilk film gösterimini 1895 yılında Paris'te bir kafede gerçekleştirdiler. Fabrika'dan çıkan işçiler, bir trenin istasyona yaklaşması gibi görüntüler vardı bu sessiz filmde... Ve kafeyi dolduran meraklılar istasyona yaklaşan trenin gelişini gördüklerinde dehşete düşmüştü. Çünkü tren üzerlerine geliyor gibiydi.

hspace=0

Bunu hayatlarında ilk kez film üzerinde görüyorlardı. Luimere kardeşler hareketli görüntüleri kaydeden ve gösteren aygıtlarıyla sinemanın doğuşuna imza atmışlardır. Aslında bunların buluşu sinema değil sinematografiydi. Çok çok belgeseldi.


hspace=0Peter Mark Roget fizik alanında çalışan bir İngiliz'di. Roget 1824 yılında 'The Persistence Of Vision With Regard To Moving Objekcts' adıyla hareket halindeki cisimleri görüntüler üzerine kurumsal bir çalışma yapmıştır.

Bir defterin sayfalarına sıralanan görüntüler, sayfalar hızlı çevrilince hareketleniyordu. Roget hareket halindeki resimlerin sürekliliğini bulmuştu. Bu sinemaya da ilham veren gözün optik yanılmasının keşfiydi. İnsan gözü belli bir hızdan sonra ardı ardına önüne gelen resimleri ayıramıyordu. Roget'in bu kuramı sinematografiye kadar uzanacak bir çok buluşun da önünü açmıştır.

Bugün sinemada veya internette birbirinden güzel filmler ve animasyonlar izleyebiliyorsak bunun ardından çılgın bir bilim adamı var; Peter Mark Roget. Kısaca Frame Rate'i bulan dahi diyebiliriz... ki bu da hayatta gerçekleşen tüm animasyon karelerinin temelini oluşturmaktadır.

İnsanoğlu, Roget'in 1824 yılında buluşunu yaptığı gözün optik yanılsamasını 'Phenakistoscope invented' ile 1872 yılında gerçekleştirilen koşan hayvan dairesi illüstrasyonları, 1889 yılında da 'Kinetoscope invented ve Thomas Edison'
un 13 saniyelik kapalı bir kutu içinde gerçekleştirdiği 50f uzunluğundaki filmi ile pekiştirmiş olduk.

1824 yılından bu güne gerçekleştirilen animasyon, çizgi film ve sinema filmleri artarak devam etti. Bu süreçler katlanarak günümüze geldiğinde internet kullanımının bulunması ve internet üzerinde gerçekleştirilerek istenen animasyon birimlerinin artmasıyla Flash programı hayatımıza girmiş oldu. Tüm animasyon programları gibi o da Frame Rate gerçeğini kabul ederek tabi...

hspace=0


Flash’ın tarihçesi…

Flash, Macromedia firmasının 1997 yılında Future Splash Animator satın alarak vektör uygulamalarının internet üzerinde geliştirilmesi için tasarlanmış bir arayüz programıdır. Yani gerek internette gezinenler, gerekse de web masterların ve grafikçilerin gözdesi olmaktadır.

Macromedia firması; yeni adıyla yani Flash'ın ilk sürümü olan Flash 2.0 olarak karşımıza çıktı. Daha ilk yılını tamamlamadan, 1997 yılında Macromedia Flash 3.0'ı geliştirdi.

Hiç kimsenin onun bu kadar yaygın olacağını ummadığı programla hazırlanmış pek çok site, ziyaretçilerine cezbedici, özel, çarpıcı, ilginç ve eğlenceli bir şekilde kendilerini sunarak onların daha uzun süre sitede kalmasını sağlıyorlardı.

Bu program Macromedia için büyük bir potansiyel olur da onlar hiç boş durur mu? Ve 1999 Ağustos ayında da programın 4. versiyonu Flash 4.0'ı site tasarımcılarının hizmetine sundu. 2000 yılında Flash 5.0 ve 2002 yılında da Flash Mx (6.0) bizlere merhaba dedi. Çıktığı yıldan beri yoğun rağbet gören bu arayüz, gösterdiği performansla önümüzdeki yıllarda da adından söz ettirecek gibi görünüyordu ve de öyle oldu;

Flash MX 2004,Flash 8 Pro ile bu serüven katlanarak devam etti. Web sayfalarına hareket kazandıran ve yeni versiyonları ile de java'yı destekleyen Flash çalışma tekniği olarak vektör grafiği kullanıyor.

Bütün bunların yanında, içinde minik bir programlama dilini de barındıran Flash yazılan scriptleri derleyebiliyor. Flash animasyonlarının, çizgi filmlerinin, efektlerinin temelinde, tüm ihtişamın, curcunanın altında aslında sadece matematiksel işlemler yer alıyor.

Adobe firmasının Macromedia firmasını 2007 yılında satın alması ile de FLASH CS3 versiyonu tüm kullanıcıların kanına girdi. Kanına girdi çünkü program artık tanınamaz hale gelmiş gibiydi. Adobe ekibinin tüm programlarıyla uyum içinde çalışabilen ve etkileşebilen bir program. Artık sadece internet için değil, video ve TV içinde geliştirilmiş bir alt yapı.

Dilerseniz arayüz değişikliklerini hep birlikte inceleyelim ve Flash’a bir giriş yapmış olalım;

hspace=0

FLASH CS3 ARAYÜZ DEĞİŞİKLİKLERİNİN BİR KAÇI

1- Flash programı diğer versiyonlara göre çok daha uzun bir kurulum aşamasından geçtikten sonra ilk açılışta alttaki görüntü ile bizi karşılar.

hspace=0

2- Araç kutusundan istediğiniz seçimi yaptığınızda değişik bir arayüz göreceksiniz:

hspace=0

3-Arayüzde kolay çizim yapabilmek için, solda Tools panelinde varsayılan dizilim tekli sıralama şeklindedir. Solda ise mevcut Flash panelleri bulunmaktadır.

Burada amaç size geniş bir çalışma alanı sağlamaktır. Panellerin üstündeki çift oklara tıklayarak klasik görüntüye geçebilirsiniz.

hspace=0

4- Panelde tool panelinin çift oka tıklayarak genişletilmiş şeklini görüyorsunuz. Sağdaki diğer panellerin görünümünü değiştirmek veya özelleştirmek istiyorsanız timeline'ın hemen altındaki workspace butonuna basabilirsiniz.

Panellerin üstündeki bara tıkladığınızda ilgili panelin genişleyerek kullanıma açıldığı gözlenir:

hspace=0

5-Özellikler penceresinde 4 tane çeyrek çember var. İşte bunlar corner radius ayarlarıdır. Buradan anladığınız gibi araç kutusundan bu özellik alınıp properties paneline aktarılmış.

Açılır menüden istediğiniz köşe açısını sağlayabilirsiniz. Alttaki resimde gördüğünüz gibi kilit simgesine tıklayarak kilidi açabilir ve dört köşeye de ayrı ayrı açılandırma sağlayabilirsiniz.

hspace=0

6- Photoshop CS3 ve Illustrator CS3 ‘den import özelliği
İşte beklenen entegrasyon. Flash için gelen taleplerin en başında Adobe Photoshop ve Adobe Illustrator ile uyum içerisinde çalışabilir olması idi.

hspace=0

Adobe Creative Suit 3 ailesinin bir ferdi olarak Flash CS3 Professional şimdi Photoshop ve Illustrator ile bütün isteklere cevap verecek şekilde mükemmel bir uyumla çalışıyor.

hspace=0
Tasarımcı ve geliştiriciler artık kullanmak istedikleri tasarım ortamını seçmekte özgürler; hem de herhangi bir iş kaybı kaygısı duymaksızın.

7- Artık Flash ile yapmış olduğunuz hareketi XML olarak kayıt yapabilmek mümkün.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




8- Actionscript paneli, burada kodların farklı sınıflandığı görülür. AS2 dilini hemen kaldırmamak için bu tür bir sınıflama yapıldığı görülüyor.

hspace=0

Muhtemelen bir sonraki versiyonda bu karmaşık sınıflandırma kaldırılıp sadece AS3 dili üzerinden sınıflandırma yapılacak gibi duruyor. Aynı karmaşa Flash MX 2004 versiyonunda AS2 diline geçişte de olmuştu ve Flash8 versiyonu ile ASS1 dili bırakılıp AS2 diline göre kod sınıflandırması düzenlenmişti.

Ve daha bir çok yenilik ile bundan sonra sizlerle büyüteç altına almaya devam edeceğiz...

 

August 2007

 


Flash