Photoshop Magazin
 


Jenerik Tasarımı Volume - VIII

01 August 2007 | Sayı: Aug 2007
 
1 2 3 4 5
 

hspace=0


Film: The Jackal - 1997
Main Title Designer: Simon Taylor


hspace=0


Film, Frederick Forsyth'ın çok satan romanı The Day Of The Jackal'ın bir yeniden çevrimi. İlki 1973'de çevrilen filmin bu Amerikan versiyonu neredeyse her yeniden çevrimin uğradığı akıbete uğradı ve pek ilgi görmedi.

Ancak başta da söylediğimiz gibi filmin Simon Taylor tarafından hazırlanan jeneriği, jenerikte kullanılan müzikler, seçilen kareler tek kelimeyle nefes kesiciydi ve bu jenerik, izleyiciyi iştahlandırıp devamı gelmeyen bir heyecanla filme konsantre olmasına neden olmuştu.

İzleyicinin heyecanının devamı gelmedi çünkü film, jenerikte vadedilen heyecan ve başarıdan oldukça uzaktı. Orijinal hikaye şu; 60'lı yıllarda Fransa Cumhurbaşkanı Charles De Gaulle, Cezayir gibi sömürge ülkelerden çekilme ve bu devletlerin bağımsızlığına izin verme kararı alır.

Ancak bu karar, bazı vatansever Fransızları perişan eder. Onlar da De Gaulle'ü suikaste kurban vermeye karar verir ve profesyonel bir tetikçi tutarlar. Öykü, tetikçinin ve onu yakalamakla görevli bir müfettişin kedi - fare kovalamacasının öyküsüdür. Bu arada gerçek hayatta, bir kaç yıl önce yakalanan ve ömür boyu hapse mahkum (hapiste müslüman olduğu da basında yer aldı !) ünlü terörist Çakal Carlos'un da bu kitaptan etkilenerek kendisine bu adı verdiğini belirtelim.
Tabi öykünün 1997 yılındaki bu yeniden çeviriminde hikaye değişmiş ve katil ABD'nin first lady'sini öldürmek üzere tutulmuştur. Hikaye, soğuk savaş dönemi ve sonrası'nda yaşanan değişimi, demir perde ülkelerindeki yer altı örgütlerinin bir anda akıl almaz bir güç, servet ve özgürlüğe kavuşmasını ve bunun sonucunda suç dünyasında dengelerin nasıl değiştiğini anlatır.

Jenerikte de bu değişim, kimi orijinal belgesel görüntüleri ve yer yer de görsel efektlerle en çarpıcı şekilde izleyiciye sunulmaktadır...

hspace=0

Jenerikte dokümanter görüntülere ağırlıklı olarak yer verilmiş.Burada amaç ,tarihsel bir dönemin başlangıç, yükseliş ve çöküşünü izleyiciye verebilmek. Açılış, Sovyet devriminin ilk günlerinin kutlama görüntüleriyle başlıyor.

hspace=0

Bu arada tipografi kullanımında soluk,puslu bir hava ön planda. Jenerik bilgileri, sanki arkadaki görüntülerin üzerine kabaca ve amatörce montajlanmış gibi bir havada geliyor. Burada amaç casusluk triplerine gönderme yapmak.

hspace=0

Belirsizlik ve tekinsizlik havası, kullanılan tüm görüntülerde kendini belli ediyor.Bunu da mevcut görüntüler üzerinde görsel atraksiyonlar yaparak gerçekleştirilmiş.Örneğin Lenin görüntüsü birden sanki anten çekmiyormuş gibi üç'lü görünmeye başlıyor.


Bu süreçte görüntülerde casusluk havası ön planda.Casusların özellikle eski dönemlerde zor şartlar ve gelişmemiş ekipmanlarla gerçekleştirdikleri çekimler; bu çekimlerdeki netliği bozuk , sarsıntılı görüntü havası burada da kullanılıyor.

hspace=0

Bu görüntülerle soğuk savaş ve özellikle Sovyet rejiminin tarihi gelişmeleri veriliyor.Tipografi rahatsız edici ve sert.Bilinçli olarak net ve  rahat okunabilirlikten uzak bir yapıda kullanılmaya devam ediyor.

hspace=0


Filmin isminin göründüğü sahne.Burada tipograf önceki ve sonraki kullanımlardan biraz ayrıştırılmış. Seyircinin daha iyi anlaması için ise daha büyük puntolarla ve tek başına kullanılmış.

hspace=0

Çekimlerde gizli havası heryerde hakim. Bunu dahada vurgulamak için yine görsel atraksiyonlara başvurulmuş.Bazı sahnelerde kadrajda kaymalar,görüntünü üstüste binmesi hep bu havayı sağlamak için.

hspace=0

En çarpıcı sahnelerden biri.Bazı üst düzey komutanlar bir töreni izlerken kamera zoom yapıyor ancak burada gerilimi arttırmak için , sahnenin netliği düşürülüyor ve sanki çekim anında telaştan netlik ayarı yapılmamış havası veriyor.

hspace=0

Rejimin güç gösterisi niteliğindeki ağır ve uzak menzilli silahları.. Yine gizli çekim havası vermek amacıyla görsel efektlerle netliği azaltılarak,önünde bir engel varmış havası verilerek sunuluyor.

hspace=0


 

hspace=0

Ve yeni bir döneme geçiliyor.Tarihi gelişim içinde rejimini ufak uafk çökmeye başladığı,ortaya çıkan kargaşa görüntüleriyle veriliyor.Jeneriğin başından beri neredeyse tüm görüntüler sepia tonlarda.Bu da tarihi süreci ifade etmesi açısından önemli bir tercih.

hspace=0

Gittikçe 70 li 80 li yıllara yaklaşıyoruz.Değişim ve özgürlük rüzgarı,hızlı kurguyla sokaklardaki pretestocu görüntüleriyle veriliyor.

hspace=0

Bu arada şiddetin dozu da artıyor ve kaos görüntülerine yer veriliyor.Artık yeni bir değişim zamanı.

hspace=0

Ayrıca görüntülerde gittikçe renklenmeye başlıyor çünkü artık 80'lere yaklaşılmış.Rejimlerin çökmesi ve duvarların yıkılması görüntüleri hakim.

hspace=0

Sonunda rejim yıkılıyor ancak kaos devam ediyor.askerlerin yerini bu kez de polisler alıyor.Dönemin yetkililerin ve gazetecilerin açıklamalarına yer verilerek,güvensiz ortam adeta tüm dünya ya ilan ediliyor.

hspace=0

Yeni görüntüler renkli ve daha net.artık dönem suç örgütlerinin dönemi.Bir yanda suçlular diğer yanda da güvenlik kuvvetleri ve suç dünyasından görüntülere yer veriliyor.

hspace=0

İ deolojilerin yerini artık para alıyor.Ancak karanlık ve sert görüntüler yasadışı ve kara para ya bir gönderme nitelği taşıyor.Jenerik yazılarının sert tonlardaki havası devam ediyor.

hspace=0

Son olarak acılı,sevdiklerini yitirmiş insan görüntüleri kadraja giriyor.Böylece aradan geçen zaman,değişen sistem ve yıllara rağmenölümgerçeğinin değişmediği;huzurortamının yokluğu vurgulanıyor.

hspace=0

Ve final.Hikaye sessiz,sakin bir Moskova gecesinde başlıyor...

 

August 2007

 


Jenerik