Photoshop Magazin
 


Adobe Creative Suite 3

01 July 2007 | Sayı: Jul 2007
 
1 2 3 4 5
 


ADOBE CREATIVE SUITE 3
PHOTOSHOP EXTENDED


Değişim başladı. Yazılımların yeni sürümleri, özellikle ülkemizde çalışma sistemini ve alışkanlıkları önemli oranda etkileyeceğini yakından izleyeceğiz. Yazılım dünyasının en büyük lansman kampanyasını yapan ADOBE Creative Süite 3 paketi içindeki yeni ürünleriyle tüm dikkatleri üzerine topladı. Photoshop Magazin olarak biz de bu gelişmeleri kullanıcı gözüyle yakından inceleyerek sizlerle paylaşacağız.

Genel dağıtımı yapılan ilk Beta sürümünden itibaren Photoshop kullanıcıları gelişmeleri uygulayarak gördüler. Yayımlanan Beta sürümü Photoshop'm Standart sürümüne aitti. Photoshop iki sürüm olarak duyuruldu; Standart, diğeri de Extended. Extended sürümünde olan müthiş yenilikler tüm Photoshop kullanıcılarını hayretler içinde bıraktı diyebiliriz. Bu müthiş yeniliklerin kullanıcılara geleceğe dair dolaylı yoldan mesajlar verdiğini düşünüyoruz. Yazılım mühendisleri planlamalarını yaparken günlük ihtiyaçlardan çok, kullanıcıların gelecekte ihtiyaç duyabilecekleri farklı platformlar için zemin hazırlayarak geçişleri daha kolay yapmayı düşünüyor olabilirler. Photoshop programında bildiğimiz Filter Gallery kendini yeni Smart Filter içinde daha güçlü var ediyor. InDesign yazılımında önceki sürümündeki Navigator paneli, yeni sürümde Page özelliği ile bütünleşerek yeni elbisesini giymiş. Buna benzer birçok özellik eski sürümlerde olup, yeni fonksiyonlarla güncellenmiş ve işlevleri artırılmış.


hspace=0

Her yeni sürüm baskı, yayım, diğer alanlardaki gelişmelerin doğrultusunda ihtiyaçlar gözetilerek geliştiriliyor. Photoshop'm önceki sürümlerinde var olan gelişmeler her sürümde farklı düzeyde oluyordu. Zaman zaman web, bazen masaüstü yayıncılık alanları ön plana çıkartılırken, fotoğraf sanatçıları unutulmuyordu. Bu denge her sürümde farklı alanlara kayıyordu. CS3 paketlerindeki yazılımların önceki sürümleri Macromedia birleşmesinin ardından ciddi bir yenilenmeyle kullanıcı kar-şısmad. Yazılım güncellenmesinden çok yeni bir dönem başlıyor... Kullanıcı ihtiyaçları bu yeniliklerin karşısında nasıl bir tavır sergileyecek bunu net söyleyemeyiz.

Adobe birçok alanda olduğu gibi öncülüğünü, sektörel ihtiyaçların giderilmesinde geliştirdiği teknolojilerle devam ettiriyor. Post Script dili, PDF, JDF şimdi de Flash teknolojisi ile her yanımızı sarmış durumda. Adobe'nin geliştirdiği yazılımlar ile kullanıcılar çalışma performanslarını artırmak için yeni donanımlara yöneliyorlar. Özellikle ülkemizde yaşanılan TrueType fontların güncellenememesi ve Adobe yazılımlarının tercih ettiği OpenType ve Unicode fontların Türkçe olmaması en büyük sıkıntımızı oluşturuyor. OpenType fontların standart sürümlerinin haricinde, PRO uzantılı çok geniş font aileleri yavaş yavaş geliştiriliyor. Her şey bir yana, tüm fontlar lisanslı bir üründür ve bizler bu ürünleri para ödeyerek almadığımız sürece sorunların içinde yaşamaya devam edeceğiz. Fontlar konusunda ve font yönetimi hakkında bilgi edinmek için
www.elmakurdu.org.tr adresinde PDF bir belge bulunmaktadır. Kısmi olarak elinizdeki fontların Adobe yazılımlarında kullanılmasına yönelik bilgiler içermektedir. Şimdiden hatırlatmak istiyoruz, font işi ciddi iştir ve konu hakkında bilginiz yoksa, lütfen fontlara müdahale etmeyin.

Bu yazımın favori konusu Photoshop. Photoshop yenilikleri kullanıcılarını çok şaşırtacak. Ardından InDesign ve Illustrator hakkında yeni gelişmeleri önümüzdeki sayılarda sizlere aktarmaya devam edeceğiz.

Photoshop'un en şaşırtıcı yeniliklerinden biri video dosyaları açabilmesi ve üzerinde bazı değişikliklere müdahale etmeye izin vermesidir. Bunun ardından 3D layer özelliği bizim için daha büyük bir yenilik. Bu yenilikleri şimdi hep birlikte inceleyelim.

Photoshop Extended
Arayüz

hspace=0

Tüm CS3 paketlerinde ciddi bir arayüz değişimi ve entegrasyonu söz konusu. Önceki sürümlerde menü ve arayüz yapısında tutarsızlıklar söz konusuydu. Yeni sürümün arayüz yapısı kullanıcıların çok hoşuna gidecek. Çünkü, etrafta dolaşan arayüz paletleri, pencereler artık yok. İşin güzel yanı diğer paketlerde de aynı arayüz yapısı olması. Kullanıcı yazılımlar arasında dolaşırken tanıdığı yerler arasında dolaşacak, yabancılık çekmeyecek.

Arayüz üzerinde yer alan bölümleri sırasıyla inceleyelim. Örnek ekran fotoğrafında gördüğünüz numaralar üzerinden gerekli tanımları yapabiliriz.

1- Collapse bölümüne bir kere tıkladığınızda açık olan palet kapanır. Bu şekilde çalışma alanınızı daha da genişletebilirsiniz. Bu bölümde farenin tıklamasına göre iki işlevi bulunmaktadır. Tek tıkladığınızda palet açılıp kapanırken, sağ veya sol tarafta, ok ikonlarının bulunduğu yerden farenizi tıklayıp, parmağınızı kaldırmadan sürüklediğinizde paletin çerçevesini genişletebilirsiniz.
2- Arayüz elemanlarında, örneğin Layer paletinin alanını geniş letmek istiyorsunuz... Farenizi iki paletin birleştiği noktaya getirdiğinizde fare kursörü değişecektir. Bu durumda tıklayıp sürüklediğiniz yönde palet genişleyecektir.
3- Navigator penceresinin görünüm kapasitesi genişlemiştir. Bu kullanımda, işlevselliğe yol açar ve rahat bir ön izleme imkânı sunar.
4- Arayüzün kişiselleştirilmesinde CS3 uygulamalarının tümünde özel seçenekler bulunmaktadır. Çalışma şartlarınıza göre ihtiyaç duyduğunuz paletlerin elinizin altında olmasını istediğinizde yeni bir düzenlemeye gidebilirsiniz. Bu durumda, paleti sürükle bırak yöntemiyle farklı bir noktaya yapıştırmak istediğinizde, mavi çizgiyi görene kadar sürükleyin. Renkli işareti gördüğü nüzde sürükleme işlemini bırakabilirsiniz. Bu durumda palet kendini yeni yerinde konumlandıracaktır.


hspace=0

Çalışma sırasında önemli arayüz yeniliklerinden bir tanesi, ekran görünüm modunu değiştirdiğimde dikkatimi çekti. Klavyeden F harfine her tıklayışınızda ekran görünümü değişir. Önceki sürümde, çalıştığınız belge arayüz üzerinde bulunan yüzer paletlerin altına girerken, CS3 sürümünde bu paletlerin genişliklerini algıladığından kendini sınırlıyor. Çalışma arayüzünde, yaptığınız tüm değişiklikleri, menüler, klavye kısayolları dahil özelleştirerek kaydedebilirsiniz.

Camera Raw
Fotoğraf stüdyonuzun karanlık odası hizmetinizde... Dijital fotoğraf makinelerinin popüler dosya formatı karşımıza yeni özellikleriyle birlikte çıktı. Çekilen ham fotoğraf üzerinde müthiş dokunuşlar yapabilir, özel renk düzeltme işlemlerini uygulayabilirsiniz. Önceki sürümlerde sadece Raw uzantılı dosyaları açabilirken; CS3 sürümünde Raw olmayan, JPEG dosyalarını bile Camera Raw uygulamasında açarak üzerlerinde renk rötuşu yapabilirsiniz. Camera Raw üzerinde yeni bir araç kullanıcılara sunulmuş. Heal ve Clone fotoğraf üzerinde rötuş yapma olanağı sunulmuş. Seçeneklerden Heal seçildiğinde, Photoshop üzerinde Healing Brush etkisi ile taşınan dokunun taşındığı yerdeki renk ve dokuya kendini uyduruyor. Clone seçildiğinde ise sadece doku taşınıyor.

hspace=0

Animasyon nasıl yapılır?
Photoshop üzerinde animasyon yapabiliyorsunuz deseler ne düşünürdünüz? Gif animasyonu biliyoruz. Ama CS3 ile birlikte basitte olsa katmanlara farklı statik hareketler vererek onları bir zaman çizgisinde hareket ettirebilirsiniz. After Effects'in kontrol panelinin basit halini Photoshop'a adabte ederek böyle bir özellik kazandırmışlar. Aynı kontrol panelini video belgeler üzerinde değişiklik yapmak için de kullanabiliyoruz. Animasyon olarak, katmanların pozisyonları, style efektleri üzerinde değişiklik yaparak, bunları bir zaman çizgisi üzerinde değişik zamanlarda hareket ettirebilirsiniz. Bu panel ile, çok rahat Gif animasyon hazırlayabilirsiniz ve Save for Web yardımıyla kaydedebilirsiniz.

hspace=0

Save For Web ve Device Central
Photoshop programından çok Flash uygulamalarını daha çok ilgilendiren, gelişen teknolojiler doğrultusunda, reklam, haber, oyun vb. amaçlı mobil cihazlar için yapılacak projelerin ön test merkezi... Photoshop'u kullanarak ürettiğiniz gif animasyon, vb. medyaları hangi mobil cihazda kullanmayı düşünüyorsanız, bu cihazın yapısına uygun olup olmadığını test etmek için çok ideal bir uygulama. Mobil cihazların talepleri arttıkça, bu cihazlar için yazılım, eğlence sektörü gerekeni yapıyor. Adobe firması da bunu
gözeterek ayrı bir bölümle bu alanı özelleştirmiş.

hspace=0

Quick selection
Seçim araçlarının evrim sürecindeki kolaylık... Dikkat ederseniz Photoshop yazılımı için de seçim araçlarının sayısı, işlevleri, menüleri oldukça fazla ve Photoshop seçime çok önem veren bir yazılım. Çalışma için de, işin başarıyla sonuçlanmasında kilit rollerden birini seçim ve seçim teknikleri oluşturuyor. Toolbox, Alpha Channel vb. yöntemlerle zor gibi görünen seçimler rahatlıkla yapılabiliyor. CS3'te karşımıza Quick selection çıktı. İşlevi Magic Wend aracına çok benziyor. Detaylarda farklılaşan özelliği Brush'ları kullanması. Seçimin kalitesi için, özel bir değer girmeniz yönünde bir seçenek sunulmamış, detaylar için sadece Brush seçeneklerinden büyük ya da küçük bir fırça seçmeniz gerekli. Seçim işlemini gerçekleştirebilirsiniz, seçmek istediğiniz rengin üzerine tıklayın ve elinizi kaldırmadan farenizi sürükleyin. Bu durum, Magic Wend aracını kullanırken klavyeden Shift tuşuna basarak seçmek istediğiniz renkleri var olan seçime eklemek için her seferinde tıklamanıza benziyor. Seçim sırasında sürükleme işlemini bir defada yapacaksınız diye bir kural yok. Seçim sırasında elinizi fareden kaldırarak, hiçbir tuşa basmadan çalışmanızın istediğiniz bir noktasından seçime devam edebilirsiniz. Bu durumda dikkat etmeniz gereken tek şey, Quick selection kontrollerinde (+) simgeli var olan seçime yeni seçim alanları eklemek için kullanılan seçeneğin işaretli olmasıdır. Seçim sırasında, istemediğiniz noktaları seçimden çıkarmak için de (-) simgesine tıklayın ve hangi pikselleri seçimden çıkarmak istiyorsanız üzerine tıklayıp farenizi sürüklemeniz yeterlidir.

hspace=0

Refine Edge
Hangi yöntemle olursa olsun, çalışmanızda aktif seçim alanlarına uygulanabilen çok güzel bir özellik. Seçim işlemleri yapıldıktan sora, aktif seçim alanına bazen Feather, bazende Smooth ile müdehale ederiz. Seçimin kenarlarını daraltmak ya da genişletmek istediğimizde bunları birbirinden ayrı ayrı zamanlarda yapmak durumunda kalırken, bu işlemleri CS3'de aynı pencere üzerinden kontrol edebiliriz. Seçim alanına verdiğimiz tüm komutları ve değerleri aynı anda çalışmanız üzerinde görebiliyorsunuz.

Refine Edge arayüz elemanlarıyla bir seçim sırasında Feather, Expand, Smooth gibi işlemleri aynı anda ön izlemesini görerek, gerekli değişiklikleri yapabiliyorsunuz. Bu değişiklikler sırasında, çalışmanızın sonucunu farklı arka planlar üzerinde görmek için seçenekler bulunmakta, bunlardan birkaç örneği ekran fotoğraflarından inceleyebilirsiniz.

hspace=0

Siyah ve Beyaz Renk Dönüşümü
Daha önceki sürümlerde olması gereken bu uygulama biraz geç de olsa CS3 sürümünde karşınızda. Renkli fotoğraflarınızı kaliteli ve denetlenebilir bir ilde siyah-beyaz fotoğraflara dönüştürmek için çok başarılı bir yenilik. Fotoğrafın her tonuyla oynayabileceğiniz, istediğiniz kontrastlığa sahip sonuçlar elde edebilirsiniz. Ayrıca önceden hazırlanmış olan default seçenekleri de çalışmalarınızda kullanabilirsiniz.

hspace=0

Photoshop Extended
Vanishing Point

Photoshop kullanıcıları kaçış noktası ile bir önceki sürümde tanıştı. Bir görselin perspektifi üzerinde doku taşıma, rötuş, yazı yazma, bir görsel ile kaplama olanağı bizleri çok sevindirmişti. Sevincimiz artarak devam ediyor. Yeni sürümdeki uygulama bence iki bölüm altında işlenmeli. Bildiğimiz, ilk öğrendiğimiz klasik biçimi ve 3 D uygulamalarla bütünleşmiş bana göre ikinci yönü. Bildiğimiz yönüyle neler olmuş ilk olarak bunu inceleyelim.

Yeni Vanishing Point uygulamasında eski sürümünde olduğu gibi birden fazla yüzey örebiliyoruz. Yalnız önceki sürümde yüzeylerin perspektiflerinin açıları üzerinde oynama imkânımız yoktu. Yeni sürümde her bir yüzeyin açısıyla oynayabiliyoruz. Böylelikle, farklı açılardaki yüzeylerin üzerine çok daha iyi giydirmeler yapabiliriz.

hspace=0

Örnek uygulamamızda, yüzeyleri döndürmek için açısıyla oynayabildiğimizi görebiliyorsunuz. CD Cover tasarımını müşteri onayı için e-mail yoluyla göndermek, müşterimizin tasarımımızı hayal etmesi yerine, gerçekçi bir görünüm ile hayali gerçeğe dönüştürmek için kullanıyoruz.

Vanishing Point'in ikinci bölümü ise bizleri şaşırtan ilginç bir entegrasyon sürecinin ortasında hayretler içinde bıraktı. Photoshop nereye gidiyor sorusunu sormadan edemiyoruz. 3D uygulamalar artık çok yakınımızda ve Photoshop kullanıcıları yakında üç boyutlu yazılımların belgeleriyle haşır neşir olacaklar. Vanishing Point'in 3D özelliğini görmek ve kullanabilmek için, birinci özelliği olarak tarif ettiğimiz biçimde kendi Mesh yapısı kullanılarak, bir örme ve kaplama yapılması gerekiyor. Hafızaya kopyaladığınız görseli, Paste komuduyla yapıştırıp, mesh üzerine sürüklediğinizde yapıştırdığınız görsel Mesh üzerinde kendini yeniden oluşturacaktır. Kaplama işleminin ardından, Settings bölümünden Return 3DLayer toPhotoshopu seçmeniz gerekli.

hspace=0

hspace=0

hspace=0

Katmana çift tıkladığınızda özellik barında yeni araçlar ortaya çıkıyor. Bu araçlar 3D Transform araçları. Artık 3D özelliklere sahip olan katmanı kendi uzayında döndürmek, büyütmek, bir perspektif doğrultusunda kamera bakış açısında bir düzleme yerleştirmek Photoshop için de artık mümkün. Dikkatimi çeken başka bir özellik ise, tüm bu Transform uygulamaları sırasında katmandaki piksellerin deforme olmaması, kendini yeniden oluştururken pikseller yeni durumuna göre kendilerini render etmesi... Bu işlemi FreeTransform ile yapmaya kalkışsanız piksellerde fluluk, belli noktalarda gerginlik, rahatsız edici görüntüler olabilirdi.

hspace=0

hspace=0

Ne yazık ki her şey bu kadar değil. Evet, yeni sürümde yeniliklerin özellikleri oldukça zengin ve farklı noktalardan oluşuyor. Vanishing Point uygulama sırasında, kendi ağlarını oluştururken kaç yüzey kullanmış iseniz, Return 3D komutuyla katman paletinde Textures isminde yeni bir bölüm oluşur. Örülen her bir yüzey için, ayrı bir kaplama kontrolü ve kaplamaların değiştirilmesi için de kullanıcıya sunulmuş özel bir olanak bulunmakta. Textures altında listelenen temp katmanları, Vanishing Point uygulamasında yüzeyi örerken oluşturduğunuz ağlara denk gelmektedir. Katman paletindeki Textures (temp) seçenekleri bu kaplama malzemesinin her bir yüzeye bölünmüş biçimleridir. Tercihlerinize göre bu seçeneklerin önündeki Göz simgesine tıklayarak gizleyebilir, üzerine çift tıkladığınızda ayrı bir pencerede açılan bu kaplama malzemesi üzerinde değişiklik yapabilir, başka bir görsel ya da var olanın üzerinde değişiklik yaparak, kapattığınızda uygulama üzerindeki yeri de hemen güncellenecektir. Bu yapısı tahmin edilenin üzerinde... Malzeme üzerinde kaplamanın bir bölümünü değiştirirken, Photoshop'un tüm özelliklerini kullanabilirsiniz. Açılan yeni malzeme penceresinde katmanları kullanabilir, katmanları birleştirmeden kaydedebilir, istediğiniz zaman yine kaldığınız yerden devam edebilirsiniz. Bu yapısı, kullanıcıya işlerinde büyük kolaylık sağlayacaktır.

hspace=0

Vanishing Point uygulaması After Effects ile de entegre bir şekilde çalışıyor. Önümüzdeki süreçte geliştirileceğini duyduğumuz özel eklentilerle uygulama gücünü artıracağını tahmin ediyoruz. Yazılımlar için geliştirilen 3. parti yazılımlarını takip etmeli ve bunların bir kısmını Adobe'nin kendi web sitesinden inceleyerek, kullanımları hakkında bilgi alabilirsiniz. Dergimizin her sayısında tanıtmaya çalıştığımız Photoshop efektleri bölümü de bu konuda sizler için önemli bir kaynak. Photoshop Magazin olarak dergi ayağımızın dışında web sitemiz de kullanıcı ve okurlarımızın oluşturduğu bir bilgi paylaşım havuzu oluşturduk. Photoshop severler, bir araya gelerek bilgilerini, eğitsel belgelerini, başvuru kaynaklarını sınırsızca paylaşıyorlar;
www.photoshopmagazin.com

hspace=0hspace=0

Photoshop Extended
3D Layer


Bu noktadan sonra ne diyebiliriz... Photoshop almış başını gidiyor, birisi buna dur demeli, çılgınlık. Yoksa gayet emin bir şekilde yok canım, bunda ne var ki diyerek yüksek bakışlara sahiplerden misiniz? Ne derseniz deyin, nasıl bakış atarsınız bilmiyorum ama bu müthiş bir yenilik. Bu harika yenilik bizlere o kadar güzel olanaklar sunacak ki... Aklıma ilk gelen, fuar standlarıyla uğraşan arkadaşlar için. Bitmek bilmeyen revizyonlar için her seferinde 3D modellenmiş fuar standları üzerine afiş, stand giydirmeleri tekrar tekrar uygulama yaparken üzerinde duruyormuş hissini vermeye çalışıyorlar. Bu bir yerden sonra bıkkınlık veriyor. Ama artık iş çok zevkli, hızlı ve kolay, her şey iki tık mesafesinde.

hspace=0

3D programlar tarafından hazırlanmış, kendi aralarında dosya alışverişine uygun kaydedilmiş belgeleri Photoshop ön izlemesini göstererek açabiliyor. Şimdilik açtığı dosyaların kayıt türleri sınırlı ama önümüzdeki dönemde artarak genişleyeceğini tahmin ediyoruz. Bu programları kullananların belgelerini kaydederken modelin üzerinde bir kaplama uygulamışlar ise, Photoshop'un açabildiği seçeneklerde belgelerini kaydetmeleri durumunda, malzemesiyle birlikte 3D model, kaplama bilgisiyle Photoshop'a gelecektir. Sizler de bu modelin kaplaması üzerinde değişiklik yapmak istediğinizde hiç zorlanmadan gerekli düzenlemeleri yapabileceksiniz. Bunun için Vanishing Point uygulamasında bahsettiğimiz uygulama biçimi ile aynıdır.

Neler yapabilirsiniz?
1- 3D yazılımlar tarafından hazırlanmış modelleri, 3D Obje özelliklerindeki belgeleri kaydetmeniz durumunda Photoshop üzerinden açabilirsiniz.
2- 3D modelleri Photoshop içinde yine bu yazılımlarda olduğu gibi, kamera bakışından ya da serbeset bir perspektif bakışından döndürebilir, transfom işlemlerinin hepsini gerçekleştirebilirsiniz.
3- Malzemesiyle birlikte, Photoshop üzerinden açılan bu belgenin kaplamasının niteliğini değil sadece görselini değiştirebilirsiniz.
4- Photoshop, sınırlı sayıda 3D objenin üzerine giydirilen yeni malzemenin obje üzerindeki duruşunu yapaylıktan kurtarmak adına ışık kaynaklarını kullanabilirsiniz.
5- 3D objelerin kesitlerini alabilirsiniz.
6- 3D objelere her efekt uygulanır, fakat bazı transform seçeneklerinden önce, 3D objenizi Rasterize etmeniz istenebilir.

hspace=0

hspace=0

hspace=0

3D Layer üzerinde yapabileceğiniz değişiklik ve kontroller ile ilgili bilgileri Vanishing Point bölümünde yazdık. Bilgilerin tekrar olmaması için transform etme, kaplama değişikliklerinin nasıl yapıldığını bu bölümden takip edebilirsiniz.

Photoshop Extended
Smart Filter

Filtrelerin kolaylığı, işlenebilirliği Smart Filter ile farklı bir boyuta ulaştı. Akıllı filtreler ile çalışmalar o kadar esnek ki. Photoshop kullanıcıları CS3 yeniliklerinden en çok bunu sevecekler. Akıllı filtrelerin en güzel yönü, üst üste uygulanan efektleri onaylayıp, daha sonradan belgenizi açarak kaldığınız yerden devam edebilme olanağı. Çalışmanızın istediğiniz noktasında, uygulanan efektler arasında saydamlık (Opacity) değerini değiştirerek uygulanan efekti izleyebilirsiniz. Opacity yetmez ise, efektler arasında harmanlama kiplerini kullanabilirsiniz. Akıllı filtreler uygulanırken, çalışmanızda bir seçim alanı varsa, akıllı filtreler sadece bu alana göre uygulanmak üzere bir Mask oluşturuyor. Mask oluşturması işin boyutunu daha da ileriye taşıyor. Mask'a geçişler için efekt uygulayabilir, brush aracıyla uygulanan efektin istediğiniz etkiye ulaşması için farklı çalışmalara gidebilirsiniz. Örnek ekran fotoğraflarından anlayacağınız gibi, mankenin arkasındaki fonu seçili hale getirip, Filter menüsünden Convert Smart Filter seçeneğini seçtim.

hspace=0

Bu aşamadan sonra Layer paletinde, bulunduğum katmana bağlı olarak Mask eşliğinde uyguladığım filtreler sıralandı. Burada uygulanan efektlerin göz simgelerine tıklayarak geçici olarak devre dışı bırakabilirsiniz. Buradaki efektlerin üzerine çift tıkladığınızda ise son uygulanan değerlerde efekt penceresi karşınıza çıkacak. Gerekli değişiklikleri yaparak devam edebilirsiniz. Sonuçtan memnun kalmadığınızda sil baştan tüm çalışmanızı ve adımlarınızı tekrarlamanıza gerek yok, hangi efekte nezaman olursa olsun tekrar geri dönerek düzenleme yapabilirsiniz. Photoshop'un yeni araç ve uygulama özelliklerinin genel bütününde şu özellik dikkati çekiyor: Esnek olması, hızlı olması, kolay kullanılabilir olması. Smart Filter bu bakış açısıyla bu özelliklere çok uygun.

hspace=0

Örnek resimde gördüğünüz gibi, Layer Paletinde Smart Filter uygulanmış katmanın sağ tarafında (sarı lekeli yer) Filter Blending Options seçeneği bulunmaktadır. Bu noktaya çift tıkladığınızda, uygulanmış efektin harmanlama kiplerini ve saydamlık değerini değiştirmek için pencere çıkacaktır. Uygulanan efektin, görsel üzerinde sonuçlarını izlerken, kendisinden önce uygulanmış diğer efektlerin etkisini dikkate alıyor. Böylelikle daha önce uygulanmış efektlerin değerlerini ve efekti değiştirmek mümkün. Çalışmanızı kaydedip, daha sonra tekrar açtığınızda kaldığınız yerden başlaması, müşterinizden yorum almanız neticesinde hiç zaman kaybetmeden yola devam edebilmeniz çok güzel.

hspace=0

hspace=0Smart Filter'ın ilginç özelliklerinden son ikisi de şu: Smart Filter kullanırken Filter Gallery penceresinden özel efektler üretebilirsiniz. Filter Gallery uygulaması da üst üste efektler uyguluyor; ama efektler arasında harmanlama ve saydamlık değerlerini değiştiremiyor. Filter Gallery penceresini kapattığınızda Layer paletinde, Smart Filter altında Filter Gallery olarak tek başına görünüyor. Filter Gallery seçeneğine çift tıkladığınızda, hangi efektleri kullanmış iseniz bunları kendi penceresi altında değiştirebiliyorsunuz. Smart Filter altında, Filter Gallery uygulaması tek bir efekt gibi görünüyor ve harmalama kipini tek bir uygulama olarak değiştirebiliyorsunuz.

Son bir özelliği de, uygulanan görseli gerçekte deforme etmemesi. Daha önceki sürümlerden ldiğiniz Layer Style Efektleri gibi değerleri istediğiniz zaman değiştirip, fotoğrafınızı değiştirerek bu efektleri yeniden uygulayabiliyordunuz. Smart Filter üzerinde de çalıştığınız ana görseli yenisiyle değiştirebilme olanağına sahipsiniz. Layer paletinde, uygulama simgesine çift tıkladığınızda, yeni bir pencere açılıyor ve bu pencerede çalışmanızın ilk ham hali bulunuyor. Bu yeni pencereye başka bir görseli getirebilir, başka bir çalışma yapabilirsiniz. Bu çalışma ortamı sanki sıfırdan bir iş yapıyormuş gibi, kendi içinde de farklı katmanlar barındırır. Pencereyi kapattığınızda, uygulanan Smart Filter efektleri hemen görsele göre yenilenecektir.

Kendi lansman sloganınızı hatırlayın, sınırlar yok, ne kadar isterseniz.

Photoshop Extended
Animation Video

Photoshop şaşırtıcı yenilikler içinde bir hediye paketi misali önümüze sunuldu. Bu yeniliklerin ne anlama geldiğini, gerekli miydi gereksizmiydi gibi tartışmaları bir kenara bırakalım ve yeniliklerin hazzını ve bizlere sunduğu kullanım olanaklarının tadını çıkartalım.

En şaşırtıcı yeniliklerden biri olana video dosyaları açıp üzerinde değişiklik yapmak, video dosyaları üzerine Photoshop'un bildiğiniz tüm efektlerinin uygulandığı, üzerinde renk değişikliklerini gerçekleştirdikten sonra yine video dosyası olarak kaydedebilme olanağı sağlayan ilginiç bir seçenek.

Neler Yapabilirsiniz;
1- QuickTime videolarını açabilirsiniz,
2- Video üzerinde renk değişiklikleri yapabilirsiniz,
3- Video dosyasına özel efekt, filtre uygulayabilirsiniz,
4- Üst üste video layer açabilir, üst video katmanların saydamlık değerlerini değiştirebildiğiniz gibi, harmanlama kiplerinide uygulayabilirsiniz.
5- Video layer üzerine normal katmanlar açarak, bu katmanları video katmanlarla etkileşimli hale getirebilirsiniz.
6- Video katmanlar üzerinde, ister video katmanı ister normal bir katmanı Animation panelini kullanarak basit hareketler vererek animasyon yapabilir ve bunu video dosyası ile birlikte kaydedebilirsiniz.
7- Video dosyası içinde istediğiniz noktaları ve kareleri Clone aracıyla rötüşlayabilirsiniz.
8- Video dosyasına Warp transform efektlerini uygulayabilirsiniz. Uygulama sırasında ve filmi oynatma sırasında hiçbir engel, yavaşlama ile karşılaşmıyorsunuz.

hspace=0

Bizim söyleyeceklerimiz bunlar, gerisini siz keşvetin. Video dosya üzerinde çalışmalarınız bitince, File> Export> Render> Render Video komudunu uygulayarak çalışmanızı yine video dosya olarak kaydedebilirsiniz.

Bu özelliklerini üzerinde çalışarak bilgimizi pekiştirelim.MPEG ve QuickTime video dosyalarını Photoshop üzerinden Open komuduyla açtım. Örnek ekran fotoğrafında yan yana iki video dosyayı yerleştirdim ve üzerlerine rakamlar ilave ettim. Arayüzü ve işlemleri anlatırken bu rakamlar yerleri gösterecektir. Video dosyaları Photoshop arayüzünde oynatabilmek, izleyebilmek için Windov> Animation (4) paledini aktif hale getirmeniz gerekli. Bu kontrol paneli ile, video dosyaları oynatabilir, izleyebilir, key frame mantığında zaman çizgisi üzerinde animasyon dahil tüm kontroller için kullanılabilir. Çalıştığınız belge üzerinde video dosyaların haricinde normal katmalar açabilir ve katmanları isimlendirdikçe yada kendi isimlerinde Animation panelinde görünür. Böylelikle video dosyanız içine, farklı görsel ve etkiler oluşturub birlikte kaydedebilirsiniz. Layer paledinde (3) video katmanları diğer katmanlardan ayırabilmeniz için, ön görünüm ikonlarına dikkat edin.

Animation panelinde (4) Layer paledinde bulunan her katman için bir bölüm vardır (5). Soldaki küçük üçgen simgesine tıkladığınızda Animation panelinde bir katmanı kontrol ve değişiklik yapmak için ne tür imkanlarınız olduğunu görebilirizsiniz (6). Seçtiğiniz bir katmanı oynatmak, başa ve sona sarmak gibi temel kontroller için (7) Play, Stop seçeneklerini kullanabilirsiniz.

Gelelim diger özelliklerini keşfetmeye. Bu uygulamamızda çalışırken normal katmanlarla çalışıyormuş gibi, tüm bildiklerinizi aynen kullanabilirsiniz.

hspace=0

Video Layerlardan (1) soldakini, Tool Box araçlarından Move Tool ile sürükle bırak yöntemiyle sağdaki (2) katmanın üzerine sürükleyin. Sürükleme yöntemiyle iki video dosyayı Layer Paledinde üst üste konumlandırdım. Ardından çalışmada benim için kolaylık olsun diye, video katmanların isimlerini değiştirdim. Ardından, Tarih ismini verdiğim video katmanı FreeTransform yöntemiyle küçülttüm. Bu aşamada isterseniz Animation panelinden videolarınızı oynatabilirsiniz. Şaşırtıcı değil mi! Devam edelim, Tarih isimli katmanın Opacity değerini düşürelim, isterseniz tekrar oynatalım. Anında görüntü...

hspace=0

Hızlı, kolay ve anında yaptığınız tüm değişiklikleri görebiliyoruz. Başka neler yapabiliriz. Yeni bir katman oluşturun, standart bir Photoshop katman olsun. İsmini Fırça ile Boyama olarak değiştirdim ve özel bir brush deseniyle bir çerçeve hazırladım. Oluşturduğum bu yeni katman Animation panelinde olduğu gibi görünecektir. Bu katmanın video dosyayı oynatırken ne zaman sahnede görüneceğini, ne zaman kaybolacağını belirleme imkânına sahibim.

Bunu nasıl yapabileceğimize bakalım. Anahtar kare mantığında, birinci karede şu şekilde görünsün, son karede şu şekilde diye belirledikten sonra, ara kareleri Photoshop'un oluşturduğu ve benzer uygulamalarda da aynı şekilde gerçekleşir. Bu kısa tanımdan yola çıkarak Layer paledinde olan her katmanı hareketlendirebilirsiniz. Zaman çizgisi üzerinde (1) bir katmanın video görüntüde ne zaman başlayacağını sürgüyü (1) sağa yada sola sürükleyerek belirleyebilirsiniz. Bir katmanı Animation panelinde bulunduğu konuma göre, saydamlık değerine göre, style özelliklerini anime edebilirsiniz. Zaman çizgisi üzerinde şu çizgide şu özelliklerde görünsün demek için Opacity kontrolünün solundaki (2) ikona tıkladığınızda zaman çizgisinde bir durum oluşur (3). Bu durumda katmanın saydamlık değerini değiştirebilirsiniz. Zaman çizgisinde ilerlediğinizde, tekrar aynı ikona tıklayarak ikinci bir durum oluşturursunuz (4). Bu durumda saydamlık değerini tekrar değiştirin. Şimdi filmi başa alarak oynattığınızda katmanın saydamlık değerinin hareket kazandığını görebilirsiniz. Bu mantıkla Animation panelinde izin verilen tüm kontrolleri canlandırabilirsiniz. Tarih isimli Video katmana Layer Style Efektlerini uyguladım. Tüm bu kontrolleri rahatlıkla kullanabiliyoruz ve ön izlemesiyle birlikte hemen oynatabilirsiniz.

hspace=0

hspace=0

Başka neler yapabildiğimize bakalım, video katmana Hue Saturation uygulayabilirsiniz. Uygulamadaki çalışmalarınızı bitirdikten sonra File> Export> Render Video komuduyla yaptığınız tüm değişiklikleri kaydedebilirsiniz.

hspace=0

Photoshop ile ilgi yazacaklarımız bitmedi, önümüzdeki sayı kaldığımız yerden devam edeceğiz.

Sevgiyle kalın...

 

July 2007

 


Mercek Altında