Photoshop Magazin
 


lllüstratör Yunus Çömlek

01 May 2007 | Sayı: May 2007
 
1 2 3 4 5
 

hspace=0



Yunus Çömlek
lllüstratör


Yunus, bir Sufi misali hayatı sindire sindire yaşayan bir sanatçı. Müzik ve illüstrasyon, onun en önemli iki kişisel ifade aracı olmuş.

Yunus neredeyse ezelden beri çiziyor. İlk zamanlar süper kahramanlara yönelen sanatçı Örümcek Adam ve Superman gibi kahramanları keyifle çizerek vakit geçirmiş. Hatta ufak ufak kendi kahramanlarını, onların hayat hikayelerini yaratıp 4- 5 sayfalık çizgi romanlar hazırlama başlamış. Ancak Üşengecin çocuğu olmazmış misali o da üşengeçliğinden ancak bir tane 3 sayfalık bir albüm hazırlayabilmiş. Zaten onu da sonra kaybetmiş. Yunus daha sonra karikatür çizmeye başlamış. Tabi onlara espri bulmaya çalışırken mizah yazarlığına bulaşmış. Sonra yorulunca bunu da bırakmış.

hspace=0Yunus bu aralar bilgisayar müziği üzerinde çalışıyor yani ağırlıklı olarak müzikle uğraşıyor. Sanatçı pek uğramasa da Mimar Sinan üniversitesinde Resim bölümüne kayıtlı. Tuval, boya vb. şeyler kendisine sıkıntı verdiği için çalışmalarına Photoshop'ta devam ediyor.

Yunusun işleri bazı amatör mizah dergilerinde yayınlanmış ve sanatçı mizahın tasarıma büyük katkısı olduğu görüşünde...

Hiç bir tekniğe ve tarza ilgisiz kalmmaması gerekir. Parlaklığın nereden geleceği gerçekten belli değil. Onun için her türlü iş örneğine önyargısız bakmak gerekiyor. Yoksa bir çok güzel şey kaçabiliyor.
 
Sanatçı ayrıca masal kitabı illüstrasyonları hazırlamış ve bir ajansta art direktör illüstratör olarak ta çalışmış. Hz. Eyüp sabrına sahip olan Yunus, iş bekleyip uygun bulursa yapıyor. Zaten müzik çalışmalarını da tasarımları gibi bilgisayar başında hazırlıyor. Yani en az eforla en fazla iş... En son bir site hazırlayan (http://www.cleanbluepassage.com) Yunus, oradan albümlerini satarak geçimini sağlıyor.

Yunusun iş öncesi bir ön hazırlık süreci yok (Ne şaşırtıcı!). Bir iş aldığı zaman olsun kendisine özel çalıştığı zaman olsun yaptığı şey, sahip olduğu tasarım bilgisiyle önce bir bilek hareketi yapıp öldürücü darbeyi vurmak.. .Gerisi kendiliğinden geliyormuş zaten. Bunun yanında eğer resim yapacaksa ki bu sonradan bir tasarım ya da karikatüre de dönebiliyor, mutlaka her tür dünyevi aksiyonun bitmesini bekliyor.


hspace=0
kalem 2006


Yunus'un çalışırken konsantrasyonunu bozabilecek şey henüz anasının karnından doğmamış. O yüzden müzikli / sessiz ortam, gece / gündüz gibi ayırımları yok. Çalışırken onun için hepsi geri planda kalan şeyler.

Yunus çalışırken her tür tekniğe açık; ...Müzikte de bu böyle. Bazen kolaj yaptığım oluyor. Nasıl bir imajı alıp işliyoruz, ben de sevdiğim bir parçayı alıp onu parçalara ayırıp, notalarının yerlerini değiştirip efekt işlemleri uygulayıp, bambaşka bir hale getiriyorum. Bazen elime geçen bir enstrümanı olur olmaz çalıp canlı kayıt yaptıktan sonra onu bilgisayarda efektlendiriyorum. Ya da herhangi bir sesi mikrofonla kaydediyorum, onu değiştiriyorum, bazı bölümlerini Crop yapıp Loop olarak kullanıyorum. Bilgisayar bir eser meydana getirirken teknik açıdan çok değişik imkanlar ve kolaylıklar sağlıyor.

hspace=0

hspace=0

Bazen elime geçen bir enstrümanı olur olmaz çalıp canlı kayıt yaptıktan sonra onu bilgisayarda efektlendiriyorum. Ya da herhangi bir sesi mikrofonla kaydediyorum, onu değiştiriyorum, bazı bölümlerini Crop yapıp Loop olarak kullanıyorum.
 
Yunus el de hazırladığı çalışmalarında akrilik, tükenmez kalem, ispirtolu kalem ve kurşun kalem kullanıyor. Ancak yine aynı şekilde her tür yeniliğe ve farklı tekniğe de açık. Fotoğraf çekiyorsa, mümkün olduğunca kadrajlara odaklanıyor. Tabi bu arada bazen çektiği şeyin ne olduğu anlaşılamayacak kadar derin kadrajlar aldığı da oluyormuş.

Yunus iş ya da şahsi tüm çalışmalarında ağırlıklı olarak ilk olarak 7.0 versiyonuyla
tanıştığı Photoshop'ı kullanıyor. Onun dışında arada hareketli grafik çalışmalarında Adobe After Effects kullanıyor. Müzik çalışmalarında da Adobe Audition kullanıyor.
 
Sanatçı Photoshop'ta bilhassa Liqufy, Radial Blur, Lens Flare özelliklerini beğenerek kullandığını söylüyor.

Yunus'un sanatıyla ilgili en büyük beslenme kaynağı, damarlarındaki asil sanatçı kanı. Sanatçının okurlarımıza mesajı; Hiç bir tekniğe ve tarza ilgisiz kalınmaması gerekir. Parlaklığın nereden geleceği gerçekten belli değil. Onun için her türlü iş örneğine önyargısız bakmak gerekiyor. Yoksa bir çok güzel şey kaçabiliyor. Takip
ettiğim kadarıyla zaten çok iyi işler çıkarıyorlar, çok yetenekli arkadaşlar var Türkiye'de... Bir de bir eserde bence tek bir duygu değil, bir çok duygunun bir bütün içinde yer alması daha güzel. Hepimize selam, sevgi...

hspace=0

 

May 2007

 


Yarının Ustaları