Photoshop Magazin
 


Jenerik Tasarımı Volume - V

01 May 2007 | Sayı: May 2007
 
1 2 3 4 5
 

Jenerik Tasarımı Volume - V


hspace=0


1965 yılında çekilen Bunny Lake is Missing, Saul Bass'in sıra dışı jenerik tasarımıyla zamanında pek önemsenmemiş olsa da pek çok film gibi geçen zaman içinde önemi anlaşılıp kült film statüsüne yükselmiş bir filmdir.


Bunny Lake is Missing - 1965 Main Title Design: Saul Bass


hspace=0


1965 yılında çekilen Bunny Lake is Missing, Saul Bass'in sıra dışı jenerik tasarımıyla zamanında pek önemsenmemiş olsa da pek çok film gibi geçen zaman içinde önemi anlaşılıp kült film statüsüne yükselmiş bir filmdir. Siyah beyaz çekilmiş olan bu psikolojik gerilim filmi, pek çok sahnesiyle izleyicinin düşüncelerini tepetaklak eden, şaşırtan muhteşem bir öykü yapısına sahiptir.


Filmin jeneriği ünlü tasarımcı Saul Bass tarafından hazırlanmıştır. Sanatçı aynı zamanda filmin poster tasarımına da imza atmıştır. Filmin öyküsüne gelince; İngiltere'ye yeni dönen bir kadın, daha ilk günün arifesinde küçük kızını kaybeder. Arama tarama çalışmaları fayda vermeyince olaya polis de dahil olur. Ancak sorun şudur ki kimse kadının yanında bir kız çocuğu görmemiştir. Böylece insanların aklında yavaş yavaş böyle bir kız çocuğu gerçekten var mıydı şüphesi uyanmaya başlar.

Filmdeki karakterlerin, mekanların, hikaye örgüsünün garipliği izleyiciyi sürekli şüphe içinde bırakır. İzleyici film boyunca inandığı, şüphelendiği durumların aslında hiçte göründüğü gibi olmadığı gerçeğiyle şaşırıp durur. İşte filmin bu hikaye örgüsü Saul Bass tarafından jenerik çalışmasında da başarıyla işlenmiştir.
Jenerik tasarımı, Bass'in sıra dışı grafik yeteneğini gözler önüne seren ve izleyicinin de aradan geçen yıllara rağmen zihninde yer eden başarılı bir çalışmadır. Jenerikte siyah - beyaz kontrastlığın güçlü etkisi, hikaye yapısında önemli bir yer tutan sürpriz faktörünün işlenmesi hemen öne çıkmaktadır.


hspace=0


Jenerik temelde bir elin sürekli sahnelerde ortaya çıkması ve sahnelerdeki siyah dekoru yırtarak künyeleri sırayla ortaya çıkarması üzerine kuruludur. Ancak bu sıradan ve sürekli tekrar eden süreç, Bass'in başarılı kompozisyon anlayışıyla durağanlıktan kurtulmuştur. Künye bilgilerinin azlık - yoğunluk durumuna göre beyaz alanın kullanım oranı, sağlı sollu değişen bloklamalar, jeneriğin her sahnesini ayrı bir derse dönüştürmüştür. Film, yakında Reese VVitherspoon'un başrolünde oynayacağı bir yeniden çevrimle tekrar vizyonda olacak.

hspace=0

Açılışta karşımıza simsiyah, düz bir ekran çıkar. Bir süre sonra ekranın sağından bir el çıkar ve sol başa uzanıp ekranı tutar. El, arka planda duyulan bir kağıt yırtılma efektiyle sahneyi boydan boya yırtmaya başlar. Oldukça kreatif ve sıradışı bir başlangıç.

hspace=0

El sahneyi yırttıkça, siyah sahnenin altındaki beyaz alan ve de filmin künye bilgileri ortaya çıkmaya başlar. Bu sıradışı açılış sahnesi daha ilk saniyeden itibaren görevini yerine getirmiş ve izleyicinin filme konsantre olmasını sağlamıştır.

hspace=0

Jeneriğin başından sonunda dek aynı espri tekrarlanacaktır. Ancak Bass bunun sıkıcı ve tekdüze bir hale gelmemesi için elinden geleni yapmıştır. Örneğin el bazen sahneyi yukarıdan aşağı doğru yırtar. Böylelikle fikre kendi içinde bir hareket kazandırılmıştır.

hspace=0

Sahnelerde yırtılan alanların büyüklüğü, verilecek bilgiye göre değişmektedir. Bu sahnede filmin logosu ortaya çıkacağı için neredeyse sahnenin yarısı boydan yırtılarak logo gözler önüne serilir. Künye bilgileri sahne içinde sağlı sollu bloklamalarla izleyiciye verilerek hareket sağlanmıştır.

hspace=0


Filmin logosunun göründüğü sahne. Burada Missing kelimesinin siyah - beyaz valörleriyle yavaş yavaş silik görünmesine özellikle dikkat! Sanatçı, kelimenin anlamını (kaybolmuş) logonun son harflerini zemin rengine yaklaştırarak görsel açıdan da vurguluyor.

hspace=0

Sahnenin yırtılarak altından künye bilgilerinin keskin bir kontrastla ortaya çıkma fikrinin en temel amacı; izleyicinin az sonra filmde de göreceği üzere Hiçbir şey göründüğü gibi değil; inandığınız şeylerin altından çok farklı birşey çıkabilir fikrine vurgu yapmak.

hspace=0

Künye bilgisi kısaysa ona açılacak alan da dar tutulmuş. Geniş ve ferah alanlar yerine dar, yüksek kontrastlı alanlarla filmin psikolojik gerilim yapısı vurgulanmış.

hspace=0

Künye bilgileri arttıkça sanatçı onlara uygun bir görsel espri bulmuş. Örneğin bu sahnede tek bir yırtılmayla iki isim; daha sonra ayrı bir tek yırtılmayla da bir isim daha ortaya çıkıyor. Böylece hiçbir sahnede durağanlıkla karşılaşmıyoruz.

hspace=0

Bu sahnede, verilen künye bilgisi fazla olduğu için sanatçı hepsini geniş bir beyaz alanda toplamış. Herşeye rağmen rahatsızlık etkisini korumak için bloklamada künyeye bilinçli olarak daha az, siyah alana ise daha çok yer ayrılmış.

hspace=0

Eğer daha da fazla künye bilgisi varsa, hemen yeni bir yer yırtılıyor. Bu sahnedeki kompozisyonun başarısına dikkat! Büyük beyaz alan sol üstte, küçük beyaz alan da sağ altta ve ona yakın tutularak denge sağlanmış.

hspace=0

Bu sahne en çok künye bilgisinin verildiği sahnelerden biri. Yazıların rahat algılanması için sağ altta bloklanmış.

hspace=0

Sahneler bir süre sağdan sola ya da tam tersi yönde yırtılırken, bir süre sonra yukarıdan aşağı yırtma düzenine geçilerek izleyicinin ilgisi diri tutuluyor.

hspace=0

Jenerik boyunca bilinçli olarak, şu ana kadar gördüğümüz görsel eleman ve atraksiyonlar (el, sahnenin yırtılması, beyaz alanda künye verilmesi) dışında harici birşey kullanılmıyor. Bunun amacı da psikolojik gerilim atmosferini korumak.

hspace=0

Jenerik tasarımında her sahnenin izleyici üzerinde etkisi sahne sahne düşünülmek sorunda. İşte buna örnek; Bu sahnede sonuncu künye bilgisi veriliyor. Bundan dolayı izleyiciyi biraz ferahlatmak için sonuncu künyenin alanı öncekilere göre daha geniş, beyaz alanı daha fazla tutuluyor.

hspace=0

Artık jeneriğin sonuna geliyoruz. Sanatçı burada hikayenin çıkış nok¬tasına vurgu yapmak amacıyla farklı bir yırtma tekniğine geçiyor. El, sahneyi ufak ufak yırtarak ortaya yavaş yavaş bir çocuk figürü çıkarmaya başlıyor.

hspace=0

Çocuk figürü kayıp çocuk esprisini vurguluyor. Yönetmenin ismi doğrudan siyah sahne üzerinde beyaz renkle ortaya çıkarak izleyiciye psiklojik bir final havası hissettiriliyor. Bu arada çocuk figürü sahnede sabit duruyor.

hspace=0

İşte final atraksiyonu. El, bu kez sahneyi komple kavrayarak yırtıyor ve tüm siyah alanı ortadan kaldırarak filmin ilk sahnesine aynı espriyle geçiş yapılıyor.

hspace=0

Ve final... Bu sahneyle artık filmin ilk karesine geçiş yapılıyor. Ellerinden saygıyla öpüyoruz Saul Bass. Nur içinde yat..

 

May 2007

 


Jenerik