Photoshop Magazin
 


Ömür Özgür

01 April 2007 | Sayı: Apr 2007
 
1 2 3 4 5
 

hspace=0

Ömür Özgür

İllüstratör / Konsept Tasarımcı 

hspace=0

Ömür Özgür, namı diğer fotokopi makinesi (ya da en azından küçükken öyleymiş) Ankara 'da dünyaya gelmiş. Küçükken resme kabiliyeti olan her çocuk gibi bol bol çizip, resimlerini özenle biriktirirmiş. Bu arada mesela televizyonu mu çiziyor; üstündeki bibloya, içindeki spikere hatta bir rivayete göre spikerin iç cebindeki mendile kadar çizmesi ona fotokopi makinesi ünvanını kazandırmış.

Sanatçı, ortaokul birinci sınıfta okurken evdeki Macintosh LC II 'de Photoshop 2 'yi keşfederek kariyerinin ilk adımlarını atmış; Birileri o yıllarda açılış ekranında ki lensin otomobil tekeri olmadığını söylese çok bozulurdum herhalde.:)
Önceleri pilotluk özlemiyle yanıp tutuşan sanatçı lise çağlarında artık bu hayalden vazgeçmiş. Uçak çizmek daha eğlenceli gelmeye başlamış. Sonra, yapmak istediği mesleklerle ilgili her farklı çizimin onu zaten bir yere götürdüğünü fark etmiş. Sanatçı, lisans dönemlerinde grafik tasarım eğitimi almasına rağmen gönlünü illüstrasyona kaptırmış; Lisans yıllarında grafik tasarım eğitimi alırken işin sürekli illüstrasyon yönünden hoşnut kalıyor, elde oluşturduğum mekan ve araç tasarımlarımı bilgisayarda Photoshop kullanarak renklendiriyordum. Hareketli video ve animasyon denemelerimde doku, fotoğraf ve diğer görsellerin hazırlanması ve renk düzeltmeleri için yine Photoshop yardımıma koşuyordu. O dönemde arkadaşlarıyla birlikte yayınladığı mizah dergisi devedikeni ile çizgi roman ve karikatür de çizmeye başlamış.

hspace=0

Layer mantığı, anahtar karelerdeki kullanım kolaylığı ve proje kompozisyonu karmaşık dosyalardaki hakimiyetinizi kaybetmenizi engelliyor. Transparan layer efektleri ihtiyacım olan ve sık sık kullandığım ışık etkisini dilediğim gibi yönlendirebilmemi sağlıyor.

Öte yandan 90'ların sonuna doğru görsel efekt ve post prodüksiyon çalışmalarına da merak sarmış; Bu alanda kullanılan sabit ya da hareketli görsellerin hazırlanma aşamalarını anlamak adına sürekli sanatçıların çalışmalarını ve donanımlarını inceliyordum. O günlerden beri şık bir Sgi hala hayallerimi süsler:) Böylece Ömür'ün kafasında yavaş yavaş ileride hangi alanda çalışmak istediği hakkında sorular oluşmaya başlamış. Sanatçı grafik tasarım eğitimi ve illüstrasyon çalışmalarını TV grafiği ve görsel efekt alanlarında birleştirmesi gerektiğini düşünmüş; Çünkü sadece masaüstü yayıncılık bana zevk vermiyordu. Matte painting, konsept tasarımı ve TV jenerikleri aklıma yatmıştı. Zaman geçtikçe bu yönde farklı firmalara çeşitli çalışmalar hazırladım. Sanatçı halen İstanbul'da freelance olarak çalışmalarına devam etmekte.


hspace=0

Ömür, çalışma öncesi süreçte elde yapılan eskiz ve karalamaların çalışma çok önemli olduğuna inanıyor; Örnek vermek gerekirse bir konsept tasarımı için sayfalarca taslak çizmek gerekebilir. Cihazın veya aracın hareket kabiliyeti, fiziksel olarak zaman içindeki aşınma düzeyi, sağında solunda yer alan parçalar her ne kadar imgesel olsa da gerçeklik duygusu ve görsel çalışırlığını desteklemektedir. Sonuçta çalışmanıza bakan bir kişi anlam veremese dahi işin bir yerlerinde aksaklık olduğunu hisseder; bu durum doğaldır ve onun tasarımcı olmasını gerektirmez. Sanatçıya göre diğer bir nokta ise hiçbir sınırlama koymadan tasarımın kendiliğinden çıkmasına izin vermek... Çünkü bir sanatçı için en önemli problemlerden birinin kendini tekrara
gitmek olduğunu söylüyor. Sanatçı çalışma esnasında mümkün olduğunca sessiz bir ortam arıyor çünkü ona göre çalışma sırasında beyin sürekli farklı noktalarda gezinip duruyor. Dolayısıyla bu gezintiyi bölmemek için en uygun yöntem sessiz ve loş bir ortam. Ömüre göre fazla ışık altında monitörde ya da kağıt yüzeyinizde parlamalar oluşup çalışma esnasında yanıltıcı sonuçlara yol açabilir; Monitörünüzün arkasından duvara doğru yayılan ışık çalışma ortamı için en uygun yöntem. Ayrıca yorucu olmayan hafif bir müzik işimi fazlasıyla görür.


hspace=0

Sanatçı, çalışmaya genelde çizerek, karalayarak başlıyor. Ancak yaptığı çalışmanın içeriğine ve türüne göre işe başlama noktası farklılık gösterebiliyor. Bazen elindeki ufak bir etiket parçası ya da bir fotoğraf başlangıç noktası olabiliyor. Yinede her ne şekilde olursa olsun sanatçı için bilgisayarda işlenecek görsellerin ilk, hatta son durağı Photoshop oluyor. Ömür, eğer bir çalışmayı tamamen elde hazırlıyorsa birden fazla tekniği kullanmayı tercih ediyor. İlk etapta taslak için farklı değerlerde kurşunkalemler, boyama aşamasında ise akrilik mürekkepler ve kuru boyalar kullanıyor. Tarama ve kontur alanları için tarama ucunu tercih ediyor. Sanatçı görsel bir banka oluşturmak amacıyla ara sıra fotoğraf da çekiyor. Nikon F2 (mekanik) ya da Canon EOS RebelX kullanıyor; Ankara'da aldığım ikinci el Rus yapımı siyah-beyaz bir agrandizörüm vardı. Vaktinde onunla çok zevkli çalışıyordum. Ancak hızlı ve pratik olması açısından digital makineyi tercih ediyorum. Sanatçının fotoğraf çekerken özellikle tercih ettiği bir konu olmuyor.

hspace=0

Ankara'da aldığım ikinci el Rus yapımı siyah-beyaz bir agrandizörüm vardı. Vaktinde onunla çok zevkli çalışıyordum. Ancak hızlı ve pratik olması açısından dijital makineyi tercih ediyorum.

Bazen kontrast ışık alan bir bina cephesi, makro ile bir ahşap ya da duvar... Genelde doku ya da Manipülasyon amaçlı kullanım için çekim yapıyor.

Ömür'ün çalışmalarının türü ne olursa olsun görselleri bir şekilde Photoshop ortamından geçiriyor. Doğal olarak Matte painting çalışmalarında yoğun olarak tercihi Photoshop oluyor; Bu yazılım renk düzeltmeleri, eşlemeleri, geçişler, ekleme ve çoğaltma işlemlerinde süre ve nitelik açısından elinizdeki en önemli araç. Sanatçı bunun dışında Post-prodüksiyon ve grafik animasyon çalışmalarında ağırlıklı olarak After Effects'i kullanıyor. Photoshop'la birlikte aralarında ki dosya alışverişi, PSD dosya taslaklarını hareketlendirebilmek için işini oldukça kolaylaştırdığını söylüyor; Layer mantığı, anahtar karelerdeki kullanım kolaylığı ve proje kompozisyonu karmaşık dosyalardaki hakimiyetinizi kaybetmenizi engelliyor. Transparan layer efektleri ihtiyacım olan ve sık sık kullandığım ışık etkisini dilediğim gibi yönlendirebilmemi sağlıyor. Post işlemlerini tamamladıktan sonra son montaj için Premiere Pro'yu kullanıyormuş. Elinde işlenmiş olan video ve seslerin son kurgusu, gerekirse yeniden işlenmesi ile ilgili olarak final projesini Premiere'de tamamlıyor. Ayrıca zaman zaman Illustrator CS 'i de kullanıyor. Sanatçı Photoshop'da en çok Layer özelliğini kullandığını söylüyor; Görüntü işleme söz konusu olunca Photoshop'un en çok öne çıkan özelliği illaki layer sistemi oluyor; Bu başından beri en çok etkilendiğim ve benim için hala ilk sıradaki fonksiyonu. Bunun dışında varolan filtreleri doku oluşturmak adına oldukça kullanışlı. Zaman zaman bir tek blur filtresi ile işinizi bitirebiliyorsunuz. Renk düzenlemesi için de Hue/Saturation başvurduğum ilk menü oluyor. Ayrıca Photoshop'un Rotoscope özelliğini de oldukça beğeniyorum. Filmstrip (FLM) f ormatında Premiere'den taşıdığım video dosyalarımı kare kare işleyebilmemi sağlıyor. Bu özelliği ilk keşfettiğimde çok hoşuma gitmişti ve Photoshop ortamına taşıdığım video görüntülerini sürekli çıkış alıp duvarıma asıyordum:) Bu durum yeri geldiğinde sahneler üzerinde karalama ve fikir geliştirmek açısından layout niteliği taşıyor.

Ömür'ün takip ettiği kaynaklar arasında internet ilk sırada geliyor. CGNetworks, Digitalart.org, Laborganika.com ve Mattepainting.org sık sık ziyaret ettiği adresler. Yerli olarak SineFx.com ve Dinodream siteleri, Photoshop Magazin ve DigitalArts takip ettiği yayınlar arasında yer alıyor. Sanatçının beğenerek takip ettiği isimler arasında Hüseyin Yıldız, Alp N. Altıner, Cemre Özkurt ve Emrah Elmaslı ilk sırada geliyor. Yabancı sanatçılar arasında da Craig Mullins, Mathieu Raynault, Fheng Zhu ve Yanick Dusseault. Feng Zhu 'nun mekanlarda yarattığı ışık etkilerinin kendisini çok etkilediğini belirtiyor; Fırça ve renk kullanımı zamanın akışını çok iyi yansıtıyor. Hem çok kalabalık hem de gerektiği kadar sade. Ayrıntısına girdiğinizde uzaktan fotogerçekçi görünen pek çok dokunun tek tek nasıl işlendiğini görebiliyorsunuz. Mesela bir tepenin ışık alan ve almayan bölümlerinde seçtiği renkler olması gerektiği kadar. Aynı şekilde konsept araç tasarımlarında ki mekanik düzenekleri ve fiziksel ifadesi gayet güçlü.

Sanatçının Photoshop Magazin okurlarına mesajı; Yanımda sürekli taşıdığım bir not defterim var. İçinde karmakarışık yazı ve çizimler var. Bir gün içinden birkaçı dikkatinizi çekiyor. Kendime tasarım için bir zaman ve mekan sınırlaması yapmıyorum. Diğer mesleklerin aksine bu iş için mesai saati belirlemek çok yanlış olur. Uyurken bile faaliyetiniz devam ediyor; bu sizin hayatınız oluyor.

 

April 2007

 


Sanatçılarımız