Photoshop Magazin
 


Jenerik Tasarımı Volume - IV

01 April 2007 | Sayı: Apr 2007
 
1 2 3 4 5
 

Jenerik Tasarımı Volume - IV



hspace=0

James Bond serisinin 17. filmi olan GoldenEye, uzunca bir aradan sonra çekilmiş (yaklaşık 6 yıl) ilk Bond filmiydi. Filmin jenerik çalışması da seride ilk CG teknolojisinin kullanıldığı filmdir.



GoldenEye -1995
Main Title Design: Daniel Kleinman



hspace=0James Bond serisinin 17. filmi olan GoldenEye, uzunca bir aradan sonra çekilmiş (yaklaşık 6 yıl) ilk Bond filmiydi. Filmin jenerik çalışması da seride ilk CG (Computer Graphic) teknolojisinin kullanıldığı filmdir. Jenerik, klasik Bond jeneriklerindeki gizemli, seksi ve tekinsiz kadın figürlerinden namlu içi çekim sahnesine dek temel görsel referansları bünyesinde taşırken bir yandan da filmin konusuna uygun diğer görsel referansları başarıyla izleyiciye vermektedir.

Serinin ünlü jenerik tasarımcısı Maurice Binder'in 1991'de ölümünden sonra bir anlamda bayrağı Daniel Kleinman devralmıştır. İngiliz TV yapımcısı ve müzik videoları yönetmeni Kleinman, aralarında Madonna, Paula Abdul gibi sanatçılarında bulunduğu pek çok sanatçıya müzik videoları hazırlamıştır. Kleinman'ın 1989'da Gladys Knighf m License to Kill film soundtrack'i için James Bond filmlerinden esinlenerek hazırladığı müzik videosu çalışması, Bond yapımcıları tarafından çok beğenilmiştir ve bu çalışma, Kleinman'ın Binder sonrası Bond serisinin jenerik tasarımlarını hazırlamak üzere görevlendirilmesini sağlamıştır. TV reklamları alanında da çalışmış olan Kleinman, Levis, Johny Walker, Durex, Audi gibi büyük markalara hazırladığı reklam filmleriyle de adından söz ettirmiştir.




hspace=0
GoldenEye'ın hikayesi, Sovyetlerin çöküş döneminde başlar ve aradan geçen zaman sonunda günümüzde (90'lı yıllarda) öyküsüne devam eder. Yani soğuk savaşın son günleriyle, herkesin yüzünü, cephesini değiştirmeye meyilli olduğu soğuk savaş sonrası dönemini işler. Bu değişim ve eski anlayışların yıkılması, jenerik de birçok kez görsel açıdan vurgulanan bir konu olmuştur. Ayrıca cephe değiştirme konusunun en önemli örneği olan ve filmde geçen Janus kod aldı terörist, jenerikte (Roma mitolojisinde geçen çift suratlı tanrı figüründen yola çıkılarak) çift suratlı bir kadın figürüyle verilmiştir. Jenerik, filmin hikayesinde yer alan bunun gibi temel temaları görsel açıdan başarıyla vermektedir.

Kleinman'ın jenerik çalışmasında kullanacağı temanın önce storyboard'unu hazırlatmış ve çekim sürecinde bunları referans almıştır.

hspace=0

Jeneriğin açılışında gerçekleşen patlama sahnesiyle klasik Bond açılışına; namlu içi çekime geçiş yapılır. Bu sahne Maurice Binder'e (malum, namlu içi çekim fikrini o bulmuştu) saygı duruşu niteliğindedir. Tabi Kleinman'ın ki daha 3D bir çalışma.

hspace=0

Bu jeneriğin Bond serisindeki ilk CG destekli çalışma olduğunu söylemiştik. Bu kare de buna iyi bir örnek. Namludan ateşlenen kurşunu arkadan takip ediyoruz. Bu sahnenin bir anlamı da artık hikayenin ok yaydan çıktı benzetmesiyle başlamış olması.

hspace=0

Kleinman, bu çalışmada Bond klasiklerini muhafaza ediyor. Örneğin dans eden, atletik ve alımlı kadınlar... Filmin logosu da ilk kez bu sahnede görünüyor. Filmin heyecan seviyesi hakkında fikir vermek için az ışık ve arka planda yangın efekti kullanılıyor.

hspace=0

Küçük erkek figürü ateş ediyor ve büyük kadın büstünün ağzından duman çıkıyor. Bu sahne, filmde Bond'un karşılaşacağı kadın kökenli sorunları vurgulayan başarılı bir grafiksel anlatım. Onca CG arasında bir de böyle teatral bir anlatım çalışmaya ayrı bir zengilik katıyor.

hspace=0

Hikaye soğuk savaşın son dönemi ve hemen sonrasında geçtiği için bir dönemin Sovyet rejimi ikonları jenerikte de yine ikon olarak yerlerini alıyor. Kadın figürü ve ikonların kompozisyonuna dikkat! Ön-arka plan ilişkisi ve büyük-küçük dengesiyle sahnelere derinlik verilmiş.

hspace=0

İkonlar üzerindeki figürler, ikonlar etrafında geçen yaşamlara bir vurgu niteliği taşıyor. Yukarıdan aşağıya doğru aniden düşmeye başlayan çekiç, hem bir sistemin düşüşünü hem de farklı medeniyetlerden bir kadın ve erkek arasına giren anlayış farklılığını vurguluyor.

hspace=0

Bu arada tipografi de Klienman'ın kompozisyon yapısına en uygun biçimde sahnelerde yerini alıyor. Tipografi genelde küçük ve ikinci planda kullanılmış ve görsel yapı daha ön planda tutulmuş. Bu, elbette bilinçli bir tercih.

hspace=0

Binder'e saygı duruşu niteliğinde bir başka sahne; Figüratif bir yaklaşım, figürlerin frapan renklerle arkaplandan ayrıştırılması. Bu sahne Dr. No'nun 60'lı yılların grafik estetiğine uygun olarak hazırlanan jeneriğini bize hatırlatıyor.

hspace=0

İkonların başarılı önarka plan ilişkisiyle kompoze edilmesine bir başka örnek. Bu sahnede devasa ikonlar yavaş yavaş devriliyor. Böylece bir döneminde yavaş yavaş kapanması vurgulanıyor.

hspace=0

Filmin hikaye yapısında önemli bir yer tutan Janus karakteri, bu sahnedeki ipucuyla izleyiciye veriliyor. Arka planda Sovyet bayrakları ve ön planda çift suratlı Janus figürü.

hspace=0

Janus'un bu rejime karşı kişisel / tarihsel nefreti ve intikam amacı, bu sahnede Sovyet bayraklarını üfleyerek birer kibrit çöpü gibi yerinden uçurmasıyla sembolize ediliyor. Tabi bu durum film ilerledikçe anlaşılacak.

hspace=0

Birer anıt büyüklüğündeki silahların namlusunda dans eden kadın figürleri sahnesi derinlik, kompozisyon ve tipografinin bu kompoziyonu bozmayacak şekilde boş alanda konumlandırılmasına güzel bir örnek.

hspace=0

Seksi kadın imajı jenerik boyunca tüm rolleri üstleniyor. Rejimin sembolü olan heykellerin balyozlarla parçalandığı bu sahne, jeneriğin en ünlü sahnelerinden biri. Bu sahne aynı zamanda Berlin duvarının yıkılışına da bir gönderme taşıyor.

hspace=0

Jenerikte rolleri kadınlar üstleniyor çünkü filmde de hem iyi hem de kötü tarafta kadın karakterler önemli görevlerde... Büyük heykel figürleri karşısında küçük görünselerde, rolleri icabı önemli işler başarıyorlar. Bu da filmin ilerleyen sahnelerinde görülecek.

hspace=0

Bu sahnede kadraj yavaş yavaş orağa kayıyor ve hemen arkasında bir göz beliriyor. Burada filmin ismi olan ve Rusların geliştirdiği bir silah olan GoldenEyeın yani Altın Gözün başarılı bir grafik anlatımını görüyoruz. Böylece finale geliyoruz.

hspace=0

Orak ve kadın figürü yavaşça ortadan kalkıyor. Altın rengi göz bebeği artık net bir şekilde ortaya çıkarak filmin isim vurgusu tamamlanıyor. Son künye bilgileri de kadrajın merkezine oturtularak veriliyor.

hspace=0

Ve tekrar meşhur silah namlusundan bakış sahnesine geçilerek Bond kökenleri hatırlatılıyor. Jenerik, namlunun içinde başlamıştı ve yine namlunun içinden bir çekim sahnesiyle filme geçiş yapılıyor.

hspace=0

Ve final. Hızlı arabalara tutkusuyla tanınan James Bond için uygun bir giriş sahnesi. Tam gaz giden bir aracın önünden yola bakarak filme başlıyoruz.

 

April 2007

 


Jenerik