Photoshop Magazin
 


Görüntülerle Resim Yapan Adam: Janusz Kaminski

01 April 2007 | Sayı: Apr 2007
 
1 2 3 4 5
 

hspace=0
Yapay Zeka



Görüntülerle Resim Yapan Adam:
Janusz Kaminski
Görüntü Yönetmeni




hspace=0Görüntü yönetmenliği sinema sanatında oldukça önemli bir meslektir. Görüntü yönetmeninin birincil görevi, görüntülerin filmin yönetmeninin istediği anlamı, etkiyi taşımasını sağlamaktır. Görüntü yönetmeni bunu kameraların konumunu, açılarını tespit ederek, doğru filmi, objektifi, ışığı ve renkleri seçerek gerçekleştirir. Yani görüntü yönetmeni filmin hem teknik hem de anlatımsal yönünde büyük pay sahibidir.

İşte Janusz Kaminski de görüntünün hem teknik hem de estetik yönüne vakıf, günümüz sinema sanatının en önemli görüntü yönetmenlerinden biridir. Janusz Zygmunt Kaminski 27 Haziran 1959'da Polonya'da dünyaya gelir. 21 yaşında Amerika'ya göç eden sanatçı 1982 - 87 yılları arasında Chikago'da Columbia College'da film yapımı üzerine eğitim alır. Ardından Los Angeles'daki AFI Conservatory'e transfer olup öğrenimini yüksek başarı derecesiyle tamamlar.



Kaminski, 1989'da bir TV filmi için Diane Keaton'ın fotoğraflannı çekerken Steven Spielberg’le tanışır. Spielberg onu bir başka TV yapımı için kiralar. Bu işbirliği, Amistaddan Schindler'in Listesine dek tüm Spielberg filmleri boyunca devam eder. Bu iş birlikteliği teknik yönden izleyiciyi büyüleyen pek çok yeniliği, sürprizi beraberinde getirir.



Özellikle Saving Private Ryan (Er Ryan'ı Kurtarmak) filminin yapım süreci bunun en iyi örneğidir. İkili, filmin yapım sürecinde, kamera filmlerinin karışımıyla farklı görsel doku arayışlarına girmiş, laboratuar sürecinde, çekim sürecinde, modern lenslerle elde edilebilecek bazı ori?inal sonuçları kendi geliştirdikleri yöntemlerle elde etmişlerdir.

hspace=0
Er Ryan'ı Kurtarmak

Filmin ön yapım sürecinde Spielberg, müttefiklerin Fransa'ya yaptıkları çıkarmayla ilgili eski 16 mm bir dokümanter film izler. İşte bu sırada aklına kendi çekeceği filmde de eski filmlerdeki gibi aşırı doygun renkler (Saturation) kullanma fikri gelir.

1940'lı yıllarda lensler günümüzdekilere göre doğal olarak daha az gelişmiş seviyedeydi. Filmde de bu atmosferi yakalamak için ellerindeki mevcut film koruyucu tabakasının en eski örneklerinden bir set temin ederler. Yaptıkları denemeler sonucunda mevcut koruyucu tabaka olmadığında odak ve keskinlik (Sharpness) anlamında pek bir fark göremeseler de kontrast ve renk oluşumunda ciddi farklılıklar görürler.

Öncelikle kontrastlar daha donuk bir hale gelmiştir. Koruyucu tabaka olmadığında ışık lensten girip tüm alana yansımakta, bu da görüntünün bir tür puslu ama hala keskin bir hale gelmesini sağlamaktadır. Daha önce de 1994 yılında Schindler'in Listesi ile En İyi Görüntü Yönetmeni Oscar ödülünü kazanan Kaminski, Er Ryan'ı Kurtarmak filmindeki görüntüleriyle 1999'da ikinci Oscar ödülünü kazanır. Kaminski çekimlerde örneğin iki kamera kullanıyorsa genelde lensleri farklı özelliklerde eşleştirerek kullanmaktadır. Örneğin birinde Ultra hızlı diğerinde ise normal lens tercih etmektedir. Böylece resimlerin kalitesinde olabilecek tutarsızlıkları bu şekilde dengeleme yoluna gider. Kaminski ve çekim ekibi değişik etkiler yakalamak için sürekli denemeler yapar, metrelerce film çekerler. Örneğin kameranın obtüratör ayarını farklı açılarda ayarlayarak filmin parlaklığını ayarlamada farklı ve orijinal etkiler yakalamışlardır. Bu şekilde sürekli pelikülün her ayrıntısını daha verimli kullanma yolları ararlar.

hspace=0
Er Ryan'ı Kurtarmak

hspace=0
Er Ryan'ı Kurtarmak

Filmin ön yapım sürecinde Spielberg, müttefiklerin Fransa'ya yaptıkları çıkarmayla ilgili eski 16 mm bir dokümanter film izler. İşte bu sırada aklına kendi çekeceği filmde de eski filmlerdeki gibi aşırı doygun renkler (Saturation) kullanma fikri gelir.

1940'lı yıllarda lensler günümüzdekilere göre doğal olarak daha az gelişmiş seviyedeydi. Filmde de bu atmosferi yakalamak için ellerindeki mevcut film koruyucu tabakasının en eski örneklerinden bir set temin ederler. Yaptıkları denemeler sonucunda mevcut koruyucu tabaka olmadığında odak ve keskinlik (Sharpness) anlamında pek bir fark göremeseler de kontrast ve renk oluşumunda ciddi farklılıklar görürler.

Öncelikle kontrastlar daha donuk bir hale gelmiştir. Koruyucu tabaka olmadığında ışık lensten girip tüm alana yansımakta, bu da görüntünün bir tür puslu ama hala keskin bir hale gelmesini sağlamaktadır. Daha önce de 1994 yılında Schindler'in Listesi ile En İyi Görüntü Yönetmeni Oscar ödülünü kazanan Kaminski, Er Ryan'ı Kurtarmak filmindeki görüntüleriyle 1999'da ikinci Oscar ödülünü kazanır. Kaminski çekimlerde örneğin iki kamera kullanıyorsa genelde lensleri farklı özelliklerde eşleştirerek kullanmaktadır. Örneğin birinde Ultra hızlı diğerinde ise normal lens tercih etmektedir. Böylece resimlerin kalitesinde olabilecek tutarsızlıkları bu şekilde dengeleme yoluna gider. Kaminski ve çekim ekibi değişik etkiler yakalamak için sürekli denemeler yapar, metrelerce film çekerler. Örneğin kameranın obtüratör ayarını farklı açılarda ayarlayarak filmin parlaklığını ayarlamada farklı ve orijinal etkiler yakalamışlardır. Bu şekilde sürekli pelikülün her ayrıntısını daha verimli kullanma yolları ararlar.

hspace=0
Er Ryan'ı Kurtarmak

hspace=0
Aktör Leonardo DiCaprio ile ''Sıkıysa Yakala filminin setinde

Kaminski'nin kullandığı bir diğer teknikte bir başka görüntü yönetmeni Douglas Milsome'dan ödünç aldığı, sanatçının Stanley Kubrick'in ünlü savaş filmi Full Metal Jacket”da kullandığı tekniktir. Bu teknikte görüntüde yukarıdan aşağı doğru çizgiler ortaya çıkmaktadır; bu da örneğin savaş filmi gibi gerçekçiliğin arandığı filmlerde doğal savaş atmosferini izleyiciye yaşatan bir etkiye sahiptir. Kaminski'nin işlerinin en ayırt edici yönleri filmin atmosferine göre değişik lensler, filtreler, filmler kullanmaktaki başarısında yatmaktadır.

Bir diğer özelliği de kullandığı benzersiz kadrajlar ve açılardır. Kaminski, hikaye yapısını destekleyecek uygun görüntü kompozisyonları oluştururken adeta tuvali başında çalışan bir ressam gibidir. Yaptığı işteki ustalığı, Görüntü Yönetmenliği'ne artı bir değer katmasını sağlamıştır. Kaminski görüntü yönetmenliğinin yanı sıra Lost Souls adlı filmiyle yönetmenliğe de adımını atmıştır.

hspace=0
Kaminski ''Dünyalar Savaşı filminin setinde

Kaminski'nin işlerinin en ayırt edici yönleri filmin atmosferine göre değişik lensler, filtreler, filmler kullanmaktaki başarısında yatmaktadır. Bir diğer özelliği de kullandığı benzersiz kadrajlar ve açılardır. Kaminski, hikaye yapısını destekleyecek uygun görüntü kompozisyonları oluştururken adeta tuvali başında çalışan bir ressam gibidir.

hspace=0
Kaminski, Spielberg'le birlikte ''The Terminal filminin setinde

Filmleri - Görüntü Yönetmeni
Interstellar (2009)
Indiana Jones 4 (2008)
Lincoln (2008)
Scaphandre et le papillon, Le (2008)
Indiana Jones 4 (2008)
Untitled Steven Spielberg/Abraham Lincoln Project (2008)
Munich (2005)
War of the Worlds (2005)
Jumbo Girl (2004)
The Terminal (2004)
Catch Me If You Can (2002)
Minority Report (2002)
Artificial Intelligence: AI (2001)
Saving Private Ryan (1998)
Amistad (1997)
The Lost World: Jurassic Park (1997)
Jerry Maguire (1996)
How to Make an American Quilt (1995)
Tall Tale (1995)
Little Giants (1994)
Schindler's List (1993)
Class of ཹ (1993)
The Adventures of Huck Finn (1993)
Trouble Bound (1993)
Mad Dog Coll (1992)
Wildflower (1991)
Cool as Ice (1991)
Killer Instinct (1991)
Pyrates (1991)
Grim Prairie Tales (1990)
The Rain Killer (1990)
The Terror Within II (1990)

hspace=0
Schindler'in Listesi -1993

Filmleri - Yönetmen
Kayıp Ruhlar 2000

Ödülleri

Schindler'in Listesi: 66.Oscar Ödülleri (1994) En İyi Görüntü Yönetmeni
Er Ryan'ı Kurtarmak: 71.Oscar Ödülleri (1999) En İyi Görüntü Yönetmeni
Münih: Chicago Film Critics Association (2005) En İyi Görüntü Yönetmeni
A.I.: Artificial Intelligence: American Film Institute (2001) En İyi Görüntü Yönetmeni

 

April 2007

 


İnceleme