Photoshop Magazin
 


Piyale Madra

01 March 2007 | Sayı: Mar 2007
 
1 2 3 4 5
 

Ademler, Havvalar ve Piyale Madra


hspace=0

Kadın ve erkek arasında yaşanan sıradan (ve aslında sıradan olmayan) gündelik ilişkiler, insanın hayata, aşka, evliliğe bakışı, hayatımızda bazen dile getiremediğimiz duygularımız Piyale Madra'nın çizgilerindeki kadar gerçekçi ve etkileyici olmamıştır herhalde... Sanatçı bize dair her şeyi çizgilerinde büyük bir gerçeklikle, adeta ders verir, hatırlatır gibi dile getiriyor.

hspace=0



İyi bir çizim çıkarttığım zaman aldığım hazzı anlatmak çok zor. Aksi taktirde bunca sene her gün bir çizim yapmanın getirdiği stresle baş edemezdim.



Piyale Madra Ankara'da doğdu. Ortaöğrenimini bu kentte tamamladı. 1974''te Fransa'ya giderek eğitimini Grenoble'daki Ecole des Beaux-Arts'da sürdürdü.l977'de D.G.S.A. Uygulamalı Endüstri Sanatları Yüksekokulu Grafik Bölümünü bitirdi. Grafik çalışmalarını 1981'de Stockholm'da sürdürdü.
Madra, önce Piknik Bantlarıyla tanındı. Piknik 1982'de Milliyet'te başladı. Ardından yaklaşık 10 yıl boyunca Cumhuriyet'te yayınlandı. 1992'de ise Türkçe ve İngilizce olarak kitaplaştı.
Piyale Madra Ademler ve Havvalar'ina ise 1994 'te Yeni Yüzyıl gazetesinde başladı. Gazetenin 1998'de yayın yaşamına son ver¬mesi ile Radikal'e geçen Ademler ve Havvalar in ilk kitabı aynı yıl Yapı Kredi Yayınlarından çıktı. Piknik'ier de Ademler ve Havvalar da çizgi film oldular. Piknik'ier TRTl'de Ademler ve Havvalar NTV'de yayınlandı. Piknik yurtdışına da açıldı. Yayın haklarını İspanyol Televizyonu Canal Metro satın aldı.

PM: Mesleki kariyeriniz nasıl başladı, kaç yıldır çiziyorsunuz?
PM: 26 yıldır çiziyorum.

PM: Karikatürlerinizde grafiksel tatlar da var. Bu aldığınız grafik eğitiminden kaynaklanıyor sanırım. Karikatür yapı itibariyle grafikle iç içe zaten; grafik eğitimi almış olmanın sizce karikatüre getirdiği artılar nelerdir?
PM: Güzel Sanatlar eğitimimin ilk üç senesi Grenoble'da temel eğitimle geçti. Bu üç sene bizlere gravürden, heykele, tekstilden, resme kadar her türlü temel eğitimi verdiler.Sonrasında İstanbul'da grafik bölümünde de grafik eğitimi aldım. Bu iki okulun çizim açısından bana katkısı büyük oldu. Düşünsel açıdan ise o tarihlerde, o yaşta Fransa'da okumuş olmam bana en azından dünyaya daha geniş bir çerçeveden bakmamı sağladı.



PM: Bilgisayar ve internetin hayatınızdaki yeri nedir? Çizimlerinizi hangi ortamda hazırlıyorsunuz?
PM: Bilgisayarı haberleşmede ve merak ettiklerimi öğrenmekte kullanıyorum. Bilgisayarın başına geçince saatlerce kalkamayanlardan değilim.



PM: Karikatürlerinizde, kadın - erkek arasında yaşanan ilişkiler, kullandığınız temaların başında geliyor. Ancak bu konuya yaklaşımınız, çoğu mizahçınınki gibi bel altı espri anlayışında değil. Bu, mizaha yaklaşımınızla mı yoksa konuyu daha ciddiye alışınızla mı alakalı?
PM: Her şeyi açık seçik çizmektense okuyucunun hayal gücüne bırakıyorum. Hayal gücü bizleri her zaman çok daha uzaklara götürebilir.



PM: Çalışmalarınızla ilgili aldığınız ödüller var mı?
PM:
Sadece bir ödülüm var; o da İtalya'dan.



PM: İşinizle ilgili en çok zevk aldığınız şey nedir, hangi yönü sizi tatmin ediyor?
PM:
İyi bir çizim çıkarttığım zaman aldığım hazzı anlatmak çok zor. Aksi taktirde bunca sene her gün bir çizim yapmanın getirdiği stresle baş edemezdim.

hspace=0

hspace=0
Ademler ve Havvalar II - Albüm

hspace=0
Ademler ve Havvalar

Teknik doğruluk elbette gerekli, çünkü temeli oluşturuyor ama asıl önemlisi okuyucuyu kavrayan özgün bir çizgi, özgün bir düşünce ve espri tarzı.

PM: Çizgilerinizle, insan psikolojisini çok güzel anlatıyorsunuz. Yalnızlığı, romantizmi, korkulan... Örneğin Piknik serisinde Hayat bazen bana zor geliyor konuşma balonlu bir çalışmanız var. Ciltler dolusu kitaplarla anlatılan bir konuyu, birkaç çizgi ve bir konuşma balonuyla anlatabilmek ne kadar kolay ya da ne kadar zor; biraz açıklayabilir misiniz?
PM: Bunu anlatmak çok zor ama .. .Öncelikle çizilecek konuyu iyi bilmek, özümsemiş olmak gerekiyor. Sonrasında da konsantrasyon ve beyinle kalemin birlikte hareket etmesi gibi bir şeyler söyleyebilirim ancak.

PM: Photoshop'ın kullanıyor musunuz?
PM:
Hayır. Kullananları hayranlıkla izliyorum...

PM: Sürekli takip ettiğiniz web sitesi, basılı yayınlar var mı?
PM:
Radikal, Milliyet, Cumhuriyet, Hürriyet gazeteleri ve zaman zaman bazı dergiler ve tabii kitaplar.

PM: Hem çizgi hem de içerik olarak bu denli bütünlük arz eden çalışmaları ortaya koyabilmek için neler yapıyorsunuz, nasıl yaşıyorsunuz ? Piyale Madra'nın düşünme, beslenme biçimi nedir?
PM:
Herkesinkinden farklı bir hayatım olduğunu söyleyemem. Ama yapı olarak insanlarla ilgilenen, merak eden detaycı bir kişiliğim var. İnsan psikolojisi her zaman ilgimi çekmiştir. Değişimlerin, aksaklıkların farkına varan biriyim.

PM: Size göre karikatür de teknik bir doğruluk ve başarı kriteri var mı? Az çizgi, az tarama vb?
PM:
Teknik doğruluk elbette gerekli, çünkü temeli oluşturuyor ama asıl önemlisi okuyucuyu kavrayan özgün bir çizgi, özgün bir düşünce ve espri tarzı.

PM: Orta ve uzun vade de projelerinizden bahseder misiniz?
PM:
Yoğun bir yaz geçirdim. Şimdi Ademler ve Havvalar'ın beşincisini, Küçük Ademler ve Havvalar'ın ikincisini ve 1994'de basılan Piknikin tekrar basımını düşünüyorum. Gençler Piknik'i tanımıyor, seveceklerini ümit ediyorum.

hspace=0
Serbest Çalışma

hspace=0
Serbest Çalışma

hspace=0
Serbest Çalışma

Yapı olarak insanlarla ilgilenen, merak eden detaycı bir kişiliğim var. İnsan psikolojisi her zaman ilgimi çekmiştir. Değişimlerin, aksaklıkların farkına varan biriyim.

PM: Kendinizi bir grafiker mi, karikatürist mi yoksa bir İllistratör olarak mi görüyorsunuz? 
PM:
Tabii ki karikatürist.

PM: Okurlarınızla İletişiminiz nasıl? Ne tür geri dönüşler,eleştiriler alıyorsunuz?
PM:
Bilgisayarın hayatımıza girmediği yıllarda ara sıra mektuplar alırdım. Şimdilerde ise her gün e-mailler geliyor.Bazıları o kadar güzel oluyor ki bana masama geçip çizme İsteği veriyor

PM: Yurtiçi ya da dışından tarzını, çalışmalarını beğendiğiniz kimler var?
PM:
Pek çok çizer var ama en sevdiklerim Reiser ve Sempe.

PM: Photoshop Magazin okurlarına mesajınız var mı?
PM
: Hayatlarından mizahı eksik etmesinler.

Sanatçı'nın Sergileri

• 1994 I Forte dei Marmi'de (İtalya) kişisel sergi Premio Satira Politica Politik
• 1995 16. Fenan (İtalya) Kadın Çizerler Bienali
• 1995 I İstanbul Kadın Eserleri Kütüphanesi'nde kişisel sergi
• 1995 I Ghent'da (Belçika) kişisel sergi
• 1996 1 Heusent'de (Belçika) kişisel sergi
• 1996 / İstanbul Galeri BM'de A table adlı karma sergi
• 1997 17. Fenan (İtalya) Kadın Çizerler Bienali
• 1998I Paris'te (Fransa) Türk Kadın Çizerler Sergisi,
• 19981 Berlin'de (Almanya) Türk Çizerler Sergisi
• 19991 Lyon'da (Fransa) kişisel sergi
• 2000 / İstanbul'da Paul Gillon ile ortak sergi
• 2000 / Amiens'de (Fransa) kişisel sergi
• 2006 / Paris'te (Fransa) Jean Plantu ile ortak sergi
• 2006 / Nancy'de (Fransa) karma sergi pnOtosHop

 

March 2007

 


Sektörel Photoshop