Photoshop Magazin
 


Konvansiyonel Yöntemler

01 March 2007 | Sayı: Mar 2007
 
1 2 3 4 5
 

Konvansiyonel Yöntemler

Genç sanatçılarda artık konvansiyonel yöntemlerle teknolojiyi birleştirme süreci revaçta. Bunun güzelliği, hem teknolojiyi kullanarak daha gerçekçi görünen hem de geleneksel yöntemleri kullanarak bu gerçekçiliği daha çok hissetiren çalışmaları görüyor olmamız.

hspace=0


Geçenlerde DVD'de Kutsal Hazine Avcıları'nın yapım belgeselini seyrediyordum. Bölümün birinde, filmin kostüm tasarımcısı Deborah Nadoolman şen kahkahalarla İndie'nin kıyafetlerini nasıl tasarlayıp hazırladıklarını anlatıyordu; Deborah, ünlü pasaklı fötr şapka, deri mont kombinasyonunun eskizlerini tamamlayıp beğendirdikten sonra arayışa geçer. Aradıklarını da Paris'te şapka satan bir yerde bulur. Sonra sıra şapka ve montları filmin atmosferine uyarlamaya gelir. Deborah şapkaları yerlere atıp üstlerinde tepinir. Sandalyeye koyup üstlerine oturur. (Hatta Harrison'da bu eğlenceye katılır.) Son olarak biraz da toz toprak atarak şapkaları Indiana'nın vizyonuna uygun hale getirirler. Aynı şeyler indie'nin deri montuna da yapılır. Ek olarak Deborah tel bir fırçayı alıp tüm montları birgün boyunca fırçalayarak eskitilmiş havasını güçlendirir. Gülerek bir de not düşüyor; Sonra bir hafta boyunca ellerimden fırçanın tellerini ayıklamıştım.


20 milyon dolar gibi 80'ler için oldukça büyük bir bütçeyle çekilmiş bir film... Ünlü bir kostüm tasarımcısı... Tüm izleyiciler tarafından filmin kahramanıyla özdeşleştirilmiş başarılı bir kostüm tasarım süreci... Ve bu tasarımcının yüzümüzde tebessüm bırakan çalışma süreci...


Yaklaşık 20 yıldır görsel iletişim dünyasında teknolojik gelişmeler hep itici bir güç oldu. Tasarımların hazırlık platformunu, şeklini, rengini hatta dokusunu belirlemede teknoloji nimetlerinden medet umar hale gelindi. Elbette bu büyük bir vakit kazancı ve hareket özgürlüğü anlamına geliyor ki tasarım dünyası bundan da olabildiğince faydalandı. Ancak şu var ki konvansiyonel yöntemlerle yakalanan bazı tadları yakalama da teknoloji tekbaşına yetersiz kalıyor. İşte son zamanlarda görsel iletişim dünyasında başlayan yeni yöneliş de bu yönde...

Gerçek şu ki sanatçılar teknolojiyi kullanma yönünden belli bir doygunluğa ulaşmaya başladılar. Artık tasarım, form, renk, doku yönünden teknolojiyi kullanarak yakalanabilecek en sıradışı, orijinal işler üretilmiş durumda. İşte bu noktada sanatçının daha farklı ve daha özgün olma isteği kendini belli ediyor. Bugün Zübeyde Arda tarayıcının üzerine yumurta kırıp tarayarak farklı doku arayışlarına giriyor. Candaş Şişman bir illüstrasyonunda bağırsak derisi, kolajlarında çöpleri kullanıyor. Fatih Özdemir ruj, göz kalemi gibi malzemeleri boya malzemesi olarak kullanıyor. Kısacası genç sanatçılarda artık konvansiyonel yöntemlerle teknolojiyi birleştirme süreci revaçta. Bunun güzelliği, hem teknolojiyi kullanarak daha gerçekçi görünen hem de geleneksel yöntemleri kullanarak bu gerçekçiliği daha çok hissetiren çalışmaları görüyor olmamız. Kanadalı Illustrator Isabelle Arsenault şöyle demişti; Bilgisayarın daha da yoğun kulla-nıldığı bir zamanda, geleneksel tekniklerle hazırlanan çalışmalar belki daha değerli hale gelecek. Çünkü daha az kullanılan, daha geleneksel ve belki sıra dışı bir uğraş gibi kalacak. Kısacası bekle-yip göreceğiz... Evet, görmeye başladık bile...

hspace=0

Teknik ve Malzeme Bileşiminde Acı Tecrübeler
Malzeme kullanımında farklılıktan bahsetmişken Leonardo'yu da anmamak olmaz. Yaşadığı dönemin çok ötesinde bir dehaya ve teknoloji anlayışına sahip olan Leonardo, aynı zamanda yeni malzemeleri araştırma ve deneme konusunda da öncü bir sanatçıydı.

Tabi bu süreçte bazen hatalarda yapıyordu. Ünlü eseri Son Akşam Yemeği bu hatanın en acılı kurbanlarından biridir. Leonardo, bu resim için farklı boya malzemeleri araştırmış, sonunda o dönem de henüz bilinmeyen tutkallı boya tekniğiyle resmi yapmıştır. Ancak sorun şu ki mekanda rutubet fazlaydı ve bu da malzemenin daha 50 yıl bile geçmeden kabarıp dökülmesine neden olmuştur.

1. Gerçek Elma Ödülleri Sahiplerini Buldu
www.alivelee4950.com öncülüğünde grafik tasarımcıların yaratıcılıklarını destekleme amacıyla düzenlenen yarışmaya 35 tasarımcı 70 eserle katıldı.

Kazananlara ödülleri Bilimer'de düzenlenen bir törenle verildi. İşin güzel yanı, verilen ödüllerin arasında birer gerçek elmada vardı. Grafikerlere hitap eden bir yarışmada böyle ince espriler çok güzel duruyor.
www.alive-lee4950.com ekibinden Ali Kaya, Fatih Belek, Abdullah Altaş ve Sedat Yazılıtaş'ı tebrik ediyorum.

 

March 2007

 


Radar