Photoshop Magazin
 


Milyon Dolarlık Fotoğrafçı: Edward Steichen

01 February 2007 | Sayı: Feb 2007
 
1 2 3 4 5
 

Milyon Dolarlık Fotoğrafçı: Edward Steichen 
(1879 - 1973)



hspace=0Steichen iyi bir tasarımcı ve küratör olmakla beraber, zor geçen 1. Dünya Savaşı'nda fotoğrafçılık yaptıktan sonra hayatını tamamen bu sanat dalına adamış ve bu yolda büyük adımlar atmış, bir fotoğraf sanatçısı...

Edward Steichen Lüksemburg Bivange'de doğmuş Amerikalı bir fotoğrafçı, ressam, tasarımcı ve küratördür. Ailesi 1881'de Amerika'ya göçer. 15 yaşında okulu bırakan Edward Milwaukee'de bir litograf firmasında çırak olarak çalışmaya başlar. The Pool-Evening (1899; New York MOMA) onun daha gençliğinde empresyonistlere olan ilgisinin bir kanıtıdır. Özellikle Claude Monet ve Clarence H. White gibi Amerikan sembolist fotoğrafçılarından etkilenmiştir. Bu dönemde Stieglitz'in de ilgisini çekmiştir.


İleriki yıllarda Steichen, Paris'de Julien akademisinde öğrenim görmüş, kendi sanat atölyesini kurmuştur. Fotoğraflarında resmedilmiş bir yaklaşımı ele alıp Londra ve Paris'te düzenlediği sergilerinde bu işte ne kadar usta olduğunu kanıtlamıştır. Daha sonralarda İngiliz resimsel fotoğraf topluluğu LINKED RING'e seçilir. Bu dönemde en bilinen yapıtı olan Auguste Rodin'in portresini çeker (1902). İki ayrı negatiften yapılan platinyum sakız-bikromat (arap sakızı) baskı form ve ışığın yüce kullanımı ile dikkat çekmektedir. New York'a döndüğünde Stieglitz'le birlikte 1903 yılında PHOTO-SECESSION grubunu kurar ve Camera Work (1903–17) dergisini çıkartmaya başlarlar. Camera Work dergisinde, fotoğraf için E. Steichen şöyle yazar: Aslında her fotoğraf başından sonuna sahtedir. Pratik olarak üzerinde oynanmamış gibi bir özellikten uzak bir fotoğrafın çekilmesi mümkün değildir.


1. Dünya Savaşı süresince önce savaş muhabirliği sonra Amerikan ordusunun keşif birliklerinde fotoğrafçılık yapan Steichen, bu görevi sırasında karşılaştığı keskin çözünürlük ve hava fotoğrafçılığı gibi gereksinimlerin etkisiyle savaş sonrasında fotoğraf teknolojisiyle ilgilenmeye başlar. Deneyleri beyaz bir fincan ve tavayı gri tonların spektrumundan oluşan bir dizi fon önünde farklı ışık teknikleri kullanarak fotoğrafladığı, hacim ve ağırlığın vurgulandığı Pears and an Apple (c. 1921; New York, MOMA) çalışmasını da kapsar. 1922'de törensi bir vedayla, Voulangis, Fransa'daki stüdyosunda kalan tüm resimlerini yakarak resimden uzaklaşır ve kendini tamamen fotoğrafa adar. Steichen'nin Greta Garbo fotoğrafı sanatçının tanınmış bir eseri olarak bilinmektedir.

1923 yılında Condé Nast Publications'ın fotoğraf şefi olarak Amerika'ya döner ve bu tarihten sonra New York'da yaşamını sürdürür. Vanity Fair ve Vogue dergisindeki portreleri dönemin biçemini belirleyen öneme sahiptir.

1938'de profesyonel stüdyosunu kapattıktan sonra 35 mm fotoğrafla deney yapmaya başlar ancak 2. Dünya Savaşı'nın patlak vermesiyle kendini yine orduda, donanma fotoğrafçısı olarak bulur. Bunun yanısıra MOMA için iki sergi düzenler; ABD'nin panaromik bir portresi olan Road to Victory (1942) ve Power in the Pacific (1945).

Fotoğrafın bir sanat olup olmadığına aldırdığım yok artık. Fotoğrafın, insanı insana ve kendisine tanıtan bir araç olarak bilindiğini görmek istiyorum.  Edward Steichen

hspace=0
Gloria Swanson - 1924

hspace=0
The Black Canyon 1906

Aslında her fotoğraf başından sonuna sahtedir. Pratik olarak üzerinde oynanmamış gibi bir özellikten uzak bir fotoğrafın çekilmesi mümkün değildir.  Edward Steichen

hspace=0
The Pond- Moonlight - 1904

1947'de fotoğrafçılığı bırakıp MOMA'nın fotoğraf bölümünün yöneticisi olur. Burada görev yaptığı 15 yıl içinde birçok sergi düzenlese de The Family of Man (1955) sergisinin Steichen'e önemli katkısı olduğu düşünülür.

The Family of Man 1955 yılında New York Museum of Modern Art'da ilk olarak gösterilmiş ve fotoğraf tarihinin en başarılı sergisi olarak kabul edilmiştir. Sergide; 68 farklı ülkeden 273 amatör ve profesyonel fotoğrafçı tarafından çekilen ve farklı kültürlerden insanların günlük yaşamından çizgiler barındıran 503 fotoğraf bulunur. The Family of Man sergisinin sanat yıllıklarında küratörünün prestiji ve konumu sayesinde kendisine yer bulduğu iddia edilir. Steichen'in kayınbiraderi Carl Sandburg sergi kataloğunun önsözünü yazmıştır.

hspace=0
The Flatiron -1905

1955 yılından 1961 yılına kadar sergilendiği 37 ülkede toplam dokuz milyon civarı kişi sergiyi ziyaret etmiştir. Yine de tüm dünyayı gezmiş ve bugüne kadar yapılmış en popüler sergi olmuştur. Steichen'ın da dilediği gibi bu sergi Luksenburg'da ki Grand-Duchy'a bağışlanmıştır ve sürekli olarak Lüksenburg'da ki Claervaux da barındırılmaktadır. 1961'de MOMA Steichen'in çalışmalarından retrospektif bir sergi sunar. 1962 yılında sanatçı görevinden emekli olur. Son projeleri arasında bir dizi 35 mm. renkli fotoğraftan oluşan, evinin bahçesindeki çiçeklenen bir ağaç üzerinde çalıştığı Shad-blow Tree (New York, MOMA) de bulunmaktadır. Albümlerinin yanısıra, sanatçının A Life in Photography (New York, 1963) adında yayınlanmış bir de kitabı bulunmaktadır. Doksanıncı yaşgünü kutlaması sırasında, fotoğrafa başladığında fotoğrafın sanat olarak kabul edilmesinin kendisi için çok önemli olduğunu ama artık buna çok önem vermediğini belirtmiştir. Fotoğrafın, insanı insana anlatabilmesini arzu ettiğini sözlerine eklemiştir.

hspace=0
Henri Matisse ve The Serpentine - 1909

Sanatçının The Pond-Moonlight adlı fotoğrafı, tarihteki en yüksek rakama 2.9 milyon $'a satılmıştır. (Detaylı bilgi Tarihte Bu Ay bölümümüzdedir.)

hspace=0

 

February 2007

 


İnceleme