Photoshop Magazin
 


Lürzer's Archive

01 February 2007 | Sayı: Feb 2007
 
1 2 3 4 5
 

hspace=0



Prof. Walter Lürzer'in Reklam Arşivi:
Lürzer's Archive


hspace=0 hspace=0



Bu ay ki konuğumuz, 1984'ten bu yana basılı medyada reklam arşivi niteliğinde en üst sıralarda yerini alan ve reklam pazarında kendini kanıtlamış olan Lürzer's Archive dergisinin yayıncı ve editörü Prof. Walter Lürzer.

hspace=0

Photoshop Magazin: Bize kendinizden ve aldığınız eğitimden bahseder misiniz?
Prof. Walter Lürzer: Viyana'da aldığım lise eğitiminden sonra Frankfurt – Almanya'ya giden bir trene atladım. Tren istasyonuna en yakın olan reklam ajansına başvurdum ve orada metin yazarı olarak işe başladım. Ajans Mc Cann Erickson'du. Ardından Young & Rubicam'da sonrada Ogilvy & Mather'da çalıştım. 1972 yılında TBWA'nın kurucu üyelerinden biri ve İdari İlişkiler Müdürü oldum. 1 yıl sonra arkadaşım Michael Conrad'la birlikte Lürzer, Conrad and Leo Burnet'i kurduk. Reklamcılık sektöründe uzun yıllar çalıştıktan sonra Lürzer's ARCHIVE dergisini yayımlamaya karar verdim. 4 yıl sonra da Viyana'da Uygulamalı Sanatlar Üniversitesi'nde profesör oldum ve reklamcılık dersi vermeye başladım.

PM: Lürzer's Archive'in yayın politikası ve hedeferinden söz eder misiniz?
WL: Aylık bir dergi olarak Lürzer's Archive'in hedef, basılı ya da görsel medyada en son ve en çok öne çıkan, en önemli reklam kampanyalarını tanıtmak. 35 ülkede ve yaklaşık 150.000 adet dağıtımımız var. Sitemizde son 20 yıllık dergi ve DVD arşivimiz var. Okuyucular buradan rahatlıkla arama yapabilirler. Örneğin, Almanya'dan BMW TV reklamlarını aratıp 1990 - 95 arası yayımlanmış tüm reklamları bulabilirler. Yılda bir kez kendi ARCHIVE Specials'ımızı yayımlıyoruz. Ayrıca 200 Best Ad Photographers Worldwide gibi kitaplarımızda çıkıyor. Temel amacımız sürekli kalitemizi daha da üst düzeye çıkarmak.

PM: Biraz okur proflinizden söz eder misiniz?
WL: Okurlarımızın çoğunluğu, dünyanın her yerinden, reklam dünyasından yaratıcı insanlar. Yaratıcı yönetmenler, sanat yönetmenleri, metin yazarları, reklam fotoğrafçıları, illüstratörler. Bunu yanında müşteri tarafından marka yöneticileri gibi insanlarda okurlarımız arasında yer alıyor.

Aylık bir dergi olarak Lürzer's Archive'in hedef, basılı ya da görsel medyada en son ve en çok öne çıkan, en önemli reklam kampanyalarını tanıtmak.

hspace=0

PM: Lürzer's Archive'ın kuruluş öyküsünden bahseder misiniz?
WL: Lürzer's Archive, çeşitli ajanslarda kurucu olarak ya da üst düzey görevlerde yer aldıktan sonra 1984 yılında kuruldu.

PM: Bir reklamın derginize girebilmesi için hangi özelliklere sahip olması gerekiyor? Bu seçme işlemini kim, nasıl gerçekleştiriyor?
WL: Dergimizdeki reklam örneklerini seçerken uluslararası reklamcılık yarışmalarında uygulanan kriterleri baz alıyoruz. 1 – Fikrin Orijinalitesi 2 – Uygulama aşamasındaki kalite.

PM: Çok iyi bir arşiv olmasının dışında, derginizi bu kadar başarılı kılan diğer sebepler nelerdir sizce?
WL: Her sayıyla dünyadaki en iyi reklam çalışmalarını görebiliyorsunuz. Sizin ihtiyacınız, müşterileri ya da ilginç firmaları görmek değil. Okur kitlemiz olan reklamcılar için en çekici olan şey, bir çalışmalarının bu dergide yayınlanması. Çünkü onlar yeteneklerini kiralamak suretiyle hayatlarını kazanan (en çok da reklam fotoğrafçıları) insanlar.

PM: Lürzer's Archive ekibinden biraz bahseder misiniz? Kaç kişiden oluşuyor?
WL: Genel Yayın Yönetmenimiz Michael Weinzetl Berlin'de
yaşıyor ve çalışmaları oradan yürütüyor. Bir jüri ekibiyle birlikte her ay dergide yer alacak çalışmaları seçiyor. Salzburg'da editöryel kadroda 3 kişi daha çalışıyor. Bunun dışında Fransa, Hollanda, İspanya, Amerika gibi bir çok ülkede gelişmelerden bizi haberdar eden ve içerik katkısında bulunan muhabirlerimiz var.

Dergimizdeki reklam örneklerini seçerken uluslararası reklamcılık yarışmalarında uygulanan kriterleri baz alıyoruz. 1 - Fikrin Orijinalitesi 2 - Uygulama aşamasındaki kalite.

hspace=0

PM: Fotoğraf ve grafik tasarım dallarında yapılan çalışmaların da arşivlendiği, Lürzer's ARCHIVE Specials başlığı altında yayınlanan dergilerinizden de söz eder misiniz?
WL: Lürzer's ARCHIVE Specials grafik tasarımın pek çok alanından uluslararası çaptaki işleri, günümüzde çığır açan trendlerle birlikte ele alıyor. Örneğin müzik, ambalaj tasarımı, katalog & broşür, ticari illüstrasyon, fotoğrafçılık konuları geneli oluşturuyor. 250 sayfadan fazla içerik, 400'den fazla iş örneği çıktı. Design for Music isimli bölümde yeni CD kabı tasarımları, kitapçıkları, stickerları ele alındı. Packaging Design bölümünde ambalaj tasarımında yeni üretim trendleri ve yeni yaklaşımlar incelendi. 2 sayıda, Advertising Photography adıyla dünyanın en iyi fotoğraflarını verdik. Ayrıca bizim 200 Best Series'imiz dahilinde 200 Best Ad Photographers Worldwide ve 200 Best Illustrators Worldwide verildi. Tüm bu sayılar, sadece ilhamın seçilmiş en iyi örnekleri değildir. Bunlar aynı zamanda Lürzer's ARCHIVE Specials'ın gerçekten nitelikli kriterlerle seçim yapabildiğini ve bu konuda rakipsiz olduğunu gösteren şeylerdir. Yaratıcılığın en üst noktasındaki işlerin kalın kalın kitaplar alınmadan da görülebileceği bir örnektir.

PM: Derginizde başarılı reklamları sergiliyorsunuz. Peki bunun dışında, size reklam vermek isteyen müşterilerin reklamlarını da tasarım ve yaratıcılık süzgecinden geçirerek mi yayınlıyorsunuz?
WL: Genelde editöryel içeriğimize uygun reklamları kabul etmeye çalışıyoruz. Ancak bu konuda da, gerçekten kreatif reklamlar hazırlanmaya başlandığından beri pek bir sorun yaşamıyoruz.

PM: 30 seneden uzun bir süredir bu dergiyi yayınlıyorsunuz. Bu da, 30 sene boyunca yaratılmış bütün reklamları, en ince ayrıntısına kadar inceleme, analiz etme şansı veriyordur size. Şimdi bu sürece baktığınızda, reklamcılık alanında ne gibi gelişmeler oldu sizce?
WL: Bana göre 22 yıl süresince değişen en önemli şey, reklamların konsept bazlı reklamlardan sanat yönetimi ağırlıklı reklamlara kaymasıdır. Bu gelişmenin, Cannes'da Grand Prix'lerde kazananlarından ve dünyadaki diğer ödüllerde kazananlara yansıdığı da kolaylıkla görülebilir.

PM: İlk yayınlandığı günden bugüne kadar, dergide ne gibi değişiklikler, gelişmeler ve yenilikler oldu? İlk sayınızla son sayınızı kıyaslamanızı istesek?
WL: Archive'in ilk sayıları biraz düzensiz bir periyodda çıkıyordu. Birkaç sene içinde bunu aylık bir periyoda oturttuk. İlk sayılarımız oldukça inceydi; 95 sayfaydı. Bunu 406'ıncı sayımızdan itibaren 194 sayfaya çıkardık. 1989'dan itibaren de başarılı yaratıcılarla röportajlar yapmaya başladık. Bugüne dek 115'in üzerinde reklam / film yönetmeniyle, sanatçıyla, yaratıcı yönetmenle, yazarla röportaj yaptık. Yaklaşık 10 yıldır da New Books adlı bölümümüz faaliyette. Geçen yılın başından itibaren de yazılı basındaki başarılı iş örneklerinin tanıtıldığı Lürzer's Archive worldwide ve Lürzer's TV-Archive adlı 2 projemiz, tek bir sayı halinde ve her sayıda bir de içinde 50 yeni reklam bulunan bir DVD ile hayata geçti. Online ARCHIVE'de ise 1984'den beri hazırlanmış olan tüm büyük basılı reklam kampanyaları ve 1985'den itibarenki başarılı TV Spot örnekleri hayata geçti. Kullanıcılar sitede arama yaparak kolayca aradıkları reklamları bulabiliyorlar.

hspace=0Bana göre 22 yıl süresince değişen en önemli şey, reklamların konsept bazlı reklamlardan sanat yönetimi ağırlıklı reklamlara koymasıdır.


PM: Yine 30 senelik gözlemlerinize dayanarak sormak gerekirse, en yaratıcı kampanyaların çıktığı belli başlı ülkeler var mı?
WL: Yıllar içinde İngiltere, Brezilya, ABD , Fransa, Almanya, Hollanda gibi ülkeler büyük kampanyalar konusunda başı çekmiştir. Bunun yanında son yıllarda Şili, Hindistan gibi ülkelerde ticari gelişmelerle birlikte yaratıcı ve büyük kampanyalarda çıkmaya başladı.

PM: Size göre doğru ve hedefi vuran bir reklam kampanyasının olmazsa olmazları nelerdir?
WL: Öncelikle orijinal bir satış fikri ve başarılı bir uygulama süreci...

PM: İnternet sitenize girdiğimizde yüzlerce ajansa, art direktöre, metin yazarına, illüstratöre hatta müşterilere bile ulaşabiliyoruz. Derginiz ve web siteniz dışında, insanların yararlanabileceği başka hizmetleriniz oluyor mu?
WL: Yeni hizmetlerimiz ve ürünlerimizin duyurularını içeren haber bültenleri gönderiyoruz. Örneğin ücretsiz olarak haftanın TV reklamı, haftanın en son basılı kampanya duyuruları, haftanın klasiği gibi duyurularımız var.

PM: Lürzer's Archive dergisinin tasarım ve reklam dünyasına etkisi nedir?
WL: En önemlisi, uluslararası düzeyde neyin sıcak gelişme olup neyin olmadığını ya da neyin ilgi görüp neyin görmediğini takip edebilirsiniz. Ancak, elbette farklı ülkelerdeki reklam trendleri nedir bunu bilmek pek kolay değil.

PM: Türkiye hakkındaki düşünceleriniz nelerdir?
WL: Türkiye'de gerçekten de hızla büyüyen bir pazar var ve biz Türkiye'den çok ama çok sayıda katılım bekliyoruz.

PM: Tanıdığınız Türk tasarımcılar var mı?
WL: Bizim üyemiz olan pek çok ajans var. İsim olarak Ali Batı, Serkan Ersan, Karpat Polat, Hülya Konhan, Ceylan Yükler'i biliyorum.

PM: Lürzer's Archive olarak, grafik ve görsel iletişim dünyasında yakın ve uzun gelecekle ilgili öngörüleriniz nelerdir?
WL: Sanırım TV reklamcılığı ve basılı medya, bir süre daha önemini korumaya devam edecek ancak web aktiviteleri çok daha fazla artacak.

PM: Son olarak Photoshop Magazin okurlarına ve Türk tasarımcılarına bir mesajınız var mı?
WL: Derginize abone olun :))

 

February 2007

 


Röportaj