Photoshop Magazin
 


Jenerik Tasarımı Volume - II

01 February 2007 | Sayı: Feb 2007
 
1 2 3 4 5
 

Jenerik Tasarımı Volume - II


hspace=0


Pembe Panter, film jeneriklerinde adeta kilometre taşıydı. Tamamen animasyon olması, adeta film içinde bağımsız bir kısa film gibi olması, unutulmaz tema müziği onu bir anda filmden daha öne çıkarmış ve kendi efsanesini yaratmasını sağlamıştır.

The Pink Panther - 1963 Main Title Design: David DePatie - Friz Freleng


Jenerik tarihinde hiç kuşkusuz Pembe Panter'in çok özel bir yeri var. Çünkü Pembe Panter sayesinde ilk defa geniş izleyici kitlesi bir filmin jeneriğinden keyif almış hatta film kadar merak ve keyifle bir filmin jeneriğini izler hale gelmiştir. Bu da zaten kısa sürede Pembe Panter'in başlı başına bir animasyon karakterine dönüşmesini sağlamıştır. Elbette Pembe Panter filminin jeneriği, başarılı bir jenerikte olması gereken özellikleri bünyesinde barındırıyordu -ki başarısının temel sebebi de buydu. Örneğin her şey bir yana filmin nasıl bir film olduğunu bize hemen hissettiriyordu; Absürd, heyecan ve aksiyon içeren, mizahi ve dahası komik…


hspace=0
David DePatie


Yine de bu süreç filmin yönetmeni Blake Edwards'ın verdiği bir kararla başlamıştır. Edwards, Pembe Panter logosunun jenerikte animasyon bir karakter olarak görünmesi gerektiğine karar vermişti. Edwards, o zaman farkında olmasa da bu, bir efsanenin doğuş kararıydı. Animatör Hawley Pratt tarafından tasarlanan karakter, animatörler David DePatie ve Friz Freleng tarafından çizgi filme dönüştürüldü. Böylece Pembe Panter karakterinin çekilecek serilerin başında kısa jenerik filmi olarak gösterilmesine karar verildi. Ekip başlangıçta Pembe Panter'i konuşan bir karakter olarak düşünmüştü. Bunun için de onun Cary Grant, David Niven gibi etkileyici bir sesin seslendirmesinden yanaydılar.

Ancak yabancı diller için dublaj gündeme gelirse aynı etkileyicilik devam edemeyeceği için bu fikirden vazgeçildi ve Pembe Panter'in sessiz kalmasına karar verildi. İkilinin ilk çalışması olan Pink Phink 1964'de yayınlandı ve aynı yıl Oscar ödülü kazandı. Seri, aynı yıl NBC televizyonunda The PinkPanther Show adıyla gösterilmeye başlandı. 1978'de ABC televizyonuna transfer olan seri, tamamen TV için hazırlanmaya başlandı ve burada bir sezon boyunca yayınlandı. Seri 1984'de NBC'de The Pink Panther and Sons yani Pembe Panter ve oğulları adıyla gösterildi.

hspace=0
Friz Freleng

Pembe Panter'in izleyicisiyle ilk kez buluştuğu 1963 tarihli The Pink Panther filminde karakter, alışık olduğumuz Pembe Panter'den biraz farklıdır aslında. Pembe Panter, insanların zihninde her zaman kurnaz, peşindeki müfettiş Clouseau'dan kaçmaya çalışan, insansı, zeki ve sevimli bir karakter olarak kalmıştır. İlk kez göründüğü bu filmde ise insansı olmaktan ziyade kedicil, müfettişi tongaya düşüren bir karakterden ziyade kendisi tongaya düşen bir karakter olarak resmedilmiştir. Yine de animasyonun başarısı, komedi unsurunun yerinde kullanılışı, tipografinin yapıya uygun olarak başarıyla kullanılışı, jeneriğin bir bütün olarak başarısını sağlamıştır.

hspace=0

Film 'Bir zamanlar' yazısı ile başlıyor. Kullanılan kaligrafi 60'lı yılların özellikle Western filmlerinde rastlanacak türden serifli, dekoratif bir yazı. Film bir saray sahnesiyle başlıyor. O yüzden karakterde altınsı yani süslü bir yapıda.

hspace=0

İşte filmin ana fikrinin çıkış sahnesi. Mihrace, elmasa bakarak 'İçine dikkatle baktığınızda küçük bir renk oyunu var, tıpkı bir hayvana benziyor; Bir Panter'e. Pembe bir Panter'e...' diyor. Bu sahneyle filmin adıda konulmuş oluyor.

hspace=0

Sonraki sahnede Mihrace, Pembe Panter elmasını küçük kızının boynuna asıyor. Bu sahneyle artık jenerikteki meşhur animasyon bölümü başlayacak.

hspace=0

Kamera'nın elmasa yakınlaşmasıyla görsel efekt başlıyor. Elmasın içinde pembe bir renk patlaması başlıyor. Bu arada kamera, elmasa yaklaşmaya devam ediyor.

hspace=0

Elmasın iyice içine giren kamerayla birlikte Mihrace'nin dediği gibi, belli belirsiz bir Panter figürü görmeye başlıyoruz. Bu sahne, Mihrace'nin tasvirinin görsel açıdan izleyicinin gözünde hayat bulmuş hali.

hspace=0

Pembe Panter'in ilk görüldüğü sahne.  Pembe Panter, bu ilk sahnelerde alışık olduğumuz insansı yapısından ziyade tam bir kedi gibi resmedilmiş. Bu arada kırmızı renk, karakterlere daha iyi odaklanabilmemiz için arkada sabit tutulmuş.

hspace=0

Pembe Panter animasyonlarında alışık olduğumuzun tersine, burada dalga geçilen, rahatsız edilen karakter Pembe Panter'dir. Elbette Pembe Panter henüz hikayede ağırlığını ortaya koymuş değil, o yüzden daha edilgen yapıda çizilmiş.

hspace=0

İşte bir diğer efsane karakter Müfettiş Clouseau'nun ilk göründüğü sahne. Clouseau karakteri de henüz çok net ve ayrıntılı resmedilmiş değil. Ancak bazı karakteristik özellikleri (şapka, palto, büyük çene) belirgin şekilde çizilmiş.

hspace=0

Pembe Panter animasyonunun temel klişesi olan Panter kaçar, Clouseau kovalar sahnesi. Bu arada fondaki kırmızı renk, mekansızlık hissi veriyor. Bu da hikayenin yapısına uygun çünkü hikayede olaylar çok farklı yerlerde geçebiliyor.

hspace=0

Pembe Panter, ayak izlerini temizliyor. Hikaye, Müfettiş Clouseau'nun elmas peşinde koşuşu üzerine kurulu. Sanki elmas canlı ve bir türlü ele geçmek istemiyor fikri, bu sahneyle görsel olarak izleyiciye hissettiriliyor.

hspace=0

Jenerikte tipografi kullanımı da hikayenin yapısına uygun olarak animasyon şeklinde. Kaligrafi, animasyonun doğal havasına uygun olarak elde yazılmış havasında veriliyor.

hspace=0

İşte Pembe Panter sevenler için utanç verici bir kedigil sahnesi daha. Pembe Panter tıpkı bir kedi gibi jenerikte yer alan künye yazılarına sürtünüyor. Bu sahneler oldukça orjinal çünkü bir daha Pembe Panter'i böyle göremeyeceğiz.

hspace=0

Bu arada animasyon, jenerikteki künye bilgisiyle uyumlu bir şekilde hazırlanmış. Örneğin Fotoğraf Yönetmeni tanıtılırken Pembe Panter'de bir fotoğrafçı önünde poz veriyor.          

hspace=0          

Matrak Panterimiz jenerik sahnelerinin altını üstüne getirirken yönetmenin isminin çıktığı sahne de bundan nasibini alıyor. Ancak Edwards ağırlığını koyup, bir el animasyonuyla Pembe Panter'e 'O kadar da değil' mesajı veriyor.

hspace=0

Ve işte Pembe Panter karakteri de tıpkı film ekibinin gerçek bir üyesiymiş gibi künyede ismiyle hatta diğerlerinde olmayan bir iltimasla aynı zamanda resmiyle yer alıyor.

 hspace=0

Jenerikte künye bilgilerinin yer aldığı tüm sahnelerde, arka planda doğrudan pembe rengi kullanılarak ayrıca yazıların altında pastel tonlarda ek renkler kullanılarak bilgilerin daha rahat okunabilirliği sağlanmış.

hspace=0

Geçiş öncesi son sahne. Pembe Panter'in sinirli gözlerine zoom yapılıyor. Böylece Pembe Panter'in adeta 'Siz görürsünüz!' mesajı vermesi sağlanıyor. Nitekim, hikaye boyunca elmas ne iyi ne de kötülerin tarafından kimseye yar olmuyor.

hspace=0

Ve final. Hikaye Roma'da başlıyor. 

 

February 2007

 


Jenerik