Photoshop Magazin
 


Jenerik Tasarımı'nda bir Kilometre taşı: Saul Bass

01 January 2007 | Sayı: Jan 2007
 
1 2 3 4 5
 

Jenerik Tasarımı'nda bir Kilometre taşı: Saul Bass



hspace=0



Jenerik, Grafik Tasarımcısı








Bass'ın bu tür saygıdeğer bir grafik tasarımcı olmasını sağlayan, yaptığı yenilikçi, devrimci çalışmalardır.









Bass'ın grafiksel kompozisyonları film öncesi önsöz niteliği taşıyan, izleyiciyi filmin atmosferine hazırlayan ve aksiyon hakkında ön bilgi veren çalışmalardır. Bess'ın çalışmaları sayesinde, film yapımcılarının, film jeneriklerinde animasyon ve grafik çalışmaları kullanmak bir trende dönüşüverdi.

Saul Bass ( 8 mayıs 1920 - 25 Nisan 1996). O bir grafik tasarımcı fakat en bilinen yönü, onun şimdiye kadar gördüğümüz en iyi jenerik tasarımcısı olması. Bass, aslında 40 yıl boyunca tam anlamıyla kariyeri için çalışmıştır. Tıpkı kendini kanıtlayan Hollywood film yapımcıları Alfred Hitchcock, Oto Preminger, Stanley Kubrick ve Martin Scorsese gibi... Saul Bass kariyerine reklam ajanslarında grafik tasarımcı olarak başladı. Daha sonra kendi ajansını kuran sanatçı United Airlines, North American Rockwell, Minolta, Bell System gibi bir çok global şirketin logosunu tasarladı. 50'li yıllarda sanatçı filmlerin tanıtım süreçlerinde kullanılan grafiksel çalışmalar hazırlıyordu. O yıllarda film tanıtımları fotografik çalışmalardan, filmin yıldızlarının parlak ve renkli posterlerinden oluşuyordu. Ancak Bass tüm bunlardan farklı bir yaklaşım geliştirdi. İzleyiciye, filmi sadece tanıtmak yerine, hikayeden ipuçları içeren bazı desenler ve grafiksel çalışmalarla filmin karakteri, konusu hakkında fikir veren bir çalışma süreci hazırladı. İlk çalışması 1954 tarihli Carmen Jonesdur. Saul Bass'a göre filmin jenerik kısmı, başlı başına izleyiciyi tavlama sürecidir. O an da izleyiciyle film arasında duygusal bir etkileşim başlar.

hspace=0
Casino, 1995

Bass'ın kariyerinde Oto Preminger filmleri için yapmış olduğu tasarımlar önemli yer tutar. Bass bu işe 1955'de öizim animasyon tarzında hazırladığı en ünlü jenerik sahne çalışması, The Man with the Golden Arm filmi jeneriğiyle başladı. Filmin konusu 50'li yıllarda, Jazz müzisyeni olmaya çalışan eroin bağımlısı adamın tabularının öyküsünü anlatıyordu. Bass, çelişkileri olan bir jenerik yaratmaya karar vermişti. Ana imaj olarak bir kol seçmişti. Çünkü kol, bir uyuşturucu bağımlısı için güçlü bir imajdı. Film gösterime girdiğinde, başında hareketli siyah kağıt kesikleri, ortada da eroin bağımlısı bir kol vardı. Bu iş beklediği gibi bir sansasyona sebep olmuştu.

Alfred Hitchcock'la da uzun süreli bir iş birlikteliği yaşayan Bass, Hitchcock için gerekli olan şeyleri tedarik etmiş ve anılmaya değer jenerikler yapmıştır. Bunlardan bazıları North by Northwest, Vertigo ve ünlü Psyhodur. Bass Psycho flminin en can alıcı sahnelerini yönetmiş, duş sahnesindeki cinayet için Janet Leigh'de dahil olmak üzere birçok kişinin itiraz etmesine rağmen değişiklikler yapmıştır.

hspace=0 
Stephen King'in ünlü eserinden beyaz perdeye uyarlanan 'The Shining'in afiş çalışması.

hspace=0
The Cardinal filminin afişi. 1963

Bass daha sonra Martin Scorsese ile yaptığı çalışmasında, optik tekniklerden uzaklaşıp bilgisayar kullanarak yaptığı hareketli grafiklere geçmiştir ve bu işin sonucunda da ortaya Casino filmi çıkmıştır. Bass'ın bu tür saygıdeğer bir grafik tasarımcı olmasını sağlayan, yaptığı yenilikçi, devrimci çalışmalardır. Bass tasarım için fikir çıplaktır der.

hspace=0

Saul Bass, ölmeden önce 40 yıl boyunca birçok film jeneriği çalışması yapmıştır. 1963'de It's a Mad, Mad, Mad, Mad World, 1995'de Casino, 1990'da Goodfellas, 1991'de Doc Hollywood, 1991'de bir başka Scorsese yapımı Cape Fear ve 1993'de The Age of Innocencein jenerikleri en bilinen işleridir.

Bass aynı zamanda Academy of Motion Picture Arts and Sciences için Student Academy ödülünü tasarlamıştır. Bass 1974'de görsel açıdan mükemmel olan Phase IV filminin yönetmenliğini yapmıştır; ayrıca 1991 senesinde Preminger Anatomy of a Filmmaker adlı belgeselin de açılış jeneriği tasarımını yapmıştır. Oldukça tanıdık olan ama Saul Bass tarafından yapıldığı pek bilinmeyen diğer işleri arasında Stephen King'in ünlü eserinden uyarlanan ve ünlü yönetmen Stanley Kubrick tarafından beyaz perdeye uyarlanan The Shining filminin afiş tasarımı da vardır. Sanatçı 1996'da, Los Angeles'da lenf kanserinden yaşama gözlerini yummuştur. Saul Bass'ın işlerinden oluşan bir sergisi eylül 2004'de Design Museum'da sergilenmiştir. Martin Scorsese Bass için şöyle demiştir; Bass, jeneriğe sanatsal bir üslup getirmiştir. Adeta, film içinde mini bir film yapmıştır Bass'ın grafiksel kompozisyonları film öncesi önsöz niteliği taşıyan, izleyiciyi filmin atmosferine hazırlayan ve aksiyon hakkında ön bilgi veren çalışmalardı. Bass'ın çalışmaları sayesinde, film yapımcılarının filmlerinin jeneriklerinde animasyon ve grafik çalışmaları kullanmaları bir trende dönüşüverdi. Bass'a göre en önemli ders; bir tasarımcı ya da sanatçı fikirlerini asla sınırlamamalıdır. Bass yeni şeyler denemek konusunda her zaman heyecanını içinde taşırdı. 1957'de Amerika'da yılın sanat yönetmeni seçilen Bass, 1986'da Why Man creates adlı kısa animasyon çalışmasıyla Oscar ödülünü kazandı. Sanatçı 1978'de Art Directors Club of New York Hall of Fame e seçildi.

hspace=0

Saul Bass, kendisi gibi bir zamanlar grafik tasarım ve sessiz filmler için title tasarımları yapan ünlü yönetmen Alfred Hitchcock ile uzun ve verimli bir çalışma süreci yaşadı.

İmza atığı işler'den Bazıları:

1955 - The Seven Year Itch

1955 - The Man With The Golden Arm

1956 - Trapeze 1956 - Around The World İn Eighty Days

1958 - Vertigo

1959 - Anatomy Of A Murder

1959 - North By Northwest

1960 - Psycho 1960 - Ocean's Eleven

1960 - Spartacus

1961  - West Side Story 1963 - İt's A Mad Mad Mad Mad World 1979 - Alien

1989 - The War Of The Roses

1990 - Goodfellas

1991  - Cape Fear

1993 - The Age Of Innocence

1995 - Higher Learning 1995 - Casino

 

January 2007

 


İnceleme