Photoshop Magazin
 


Photoshop’da Plan Şeması Sunumları -2

01 September 2006 | Sayı: Sep 2006
 
1 2 3 4 5
 

Geçtiğimiz ay Photoshop’da plan şemaları sunumları üzerinde durmuş, örnek çalışmalar göstermiş ve genel sunum ilkelerinden bahsetmiştik. Bu ayki köşemizde aynı konuda daha derin ve detaylı çalışmalar yapacağız.

Hızla başlangıç aşamasından bahsedelim. Tasarladığımız yapının plan şemasını öyle bir sunmak istiyorsunuz ki, jürinin dibi düşsün, arkadaşlarınız koridorlarda kovalasın, müşteriler inşa ekiplerini hazır etsin.

İlk yapmamız gereken, üzerinde çalışmak üzere, plan şemalarımızı Photoshop’da açmak olacak... Eğer bina çiziminizi elle yapmışsanız demiyorum. Öyle yaptıysanız Photoshop’la da pek işiniz yok aslında. Suluboya takımınızı alın, masa başına geçip sanatınızı konuşturun. Her ne kadar mimari sunum konusunda, bilgisayarlar tüm sektörü sarmış olsalar da, elle yapılmış sunum çalışmalarının değeri yadsınamaz.

Elinizdeki plan çizimi, muhtemelen, bir CAD programı (örneğin Autodesk Autocad) ile çizilmiş olacaktır. Bu programdan Photoshop’a teknik çizimlerin aktarılması EPS (Encapsulated Postscript) formatı aracılığıyla yapılmaktadır. İnternet ortamında bu konuyla ilgili yüzlerce makale varken, burada tekrarlamamıza gerek yok.

Örneğin
http://www.taskisla.net/tca_g_04.html adresinden detaylı bir Tutorial’e ulaşabilirsiniz.

FARKLI DÜZLEMLERİ, FARKLI KATMANLARDA RENKLENDİRME

Plan şemanızı içeren EPS dosyasını açıp görselleştirmelere başlayabiliriz. Photoshop’da plan şemanızı ilk açtığınızda, transparan fonda anlaşılmaz bir görüntüyle karşılaşabilirsiniz. Paniklemeyiniz. Plan şeması sunumlarında yapılacak ilk iş renklendirmelerdir. Çalışmanızı siyah-beyaz sunacaksanız bile en azından gri tonların renklendirmesine vakit ayırmalısınız. Bu iş için yüzlerce farklı yöntem olmasına rağmen ben basit ve benim de sık kullandığım, sadece bir tanesinden bahsedeceğim.

Bu konuyu işlerken örneğin bir vaziyet planında, kaldırım bölümlerini renklendireceğimizi düşünelim. İlk adım arka plandaki transparanlığı kapatmak olmalı. Yeni bir katman açın ve bu katmanı 'layers panel'inden, çizimimizin bulunduğu katmanın altına taşıyın. Katmanın adını arka plan olarak değiştirin. Teknik çiziminizin yer aldığı diğer katmanın adını da, 'plan semasi' olarak ayarlayın. Şimdi 'arka plan' katmanı seçiliyken beyaz rengi seçin ve alt+delete tuşlarına basarak bu katmanı beyaz renkle doldurun. Artık teknik çizimimiz daha okunaklı hale geldi.

Autocad’den Photoshop’a aktardığımız çalışma temiz çalışılmış, çizgi kalınlıkları ayarlı, kapalı çerçevelerden oluşuyorsa renklendirme işimiz bir nebze daha kolay. Yeni bir katman açın ve adını 'kaldirim doluluk' olarak değiştirin. 'arka plan' ve 'plan semasi' katmanlarının arasına taşıyın. Magic Wand Tool’u seçin. Options bar’da 'Sample all layers' kutucuğunu işaretleyin. Aynı yerde tolerance değerini 32 olarak ayarlayın ve kaldırım bulunması gereken yere tıklayın. Kaldırım olarak düşündüğünüz yerler, temiz bir şekilde selection haline geldiyse gri rengi seçin ve alt+delete tuşuna basarak boyamanızı gerçekleştirin. Bu işlemi yaparken 'kaldirim doluluk' katmanının aktif olduğunu kontrol edin.

Eğer magic wand tool ile seçimimiz istediğimiz gibi gerçekleşmediyse, sadece o safhayı polygonal lasso tool’u kullanarak, detaylı bir şekilde çalışarak gerçekleştirmeliyiz. Kalan kısımlar yine aynı şekilde çalışacaktır.

Bu yöntemi izleyerek, tüm düzlem tiplerini (kaldırımlar, binalar, yollar, yeşil alanlar vs…) farklı katmanlarda, bu şekilde doldurabiliriz. Bu şekilde farklı katmanlarda çalışmamız ileride renk ve doku düzenlemelerini yaparken işimizi çok kolaylaştırır. Örneğin kaldırım kısmının rengini beğenmediysek Image > Adjustments > Hue/Saturation bölümünden istediğimiz gibi düzenleyebiliriz.
Düzlemleri bu şekilde güzel bir şekilde boyadıktan sonra en üstteki plan semasi katmanının mode seçeneğini multiply olarak değiştirebiliriz. Buna alternatif olarak katmanı tamamen görünmez yapmak veya 'Opacity' değeriyle oynamak da farklı sonuçlara bizi götürebilir.

Önümüzdeki ay bu renklendirmelere, kolay ve hızlı şekilde, en güzel görünecek şekilde doku atamayı göreceğiz. Bir plan şeması sunumunda gölgelendirme çok hassas bir konudur ve bilgilendirme açısından çok önemlidir. Gölgelendirme; bir sunumu sadece görsel açıdan güçlendirmek için değil, boyutları tek düzlemde hissettirebilmek için de gereklidir.

Bu konu sanıldığının aksine, çok da Photoshop programını iyi kullanmakla alakalı değildir. 3 Boyutlu düşünce yeteneğiniz sizin ne kadar iyi gölge kurguladığınızı gösterir. Şimdi öncelikle işin Photoshop kısmından bahsedelim, daha sonra birkaç örnekle gölgelendirme konusuna tekrar eğilelim.

GÖLGELENDİRME

Geçtiğimiz ay bu köşede 'gölge ve gölgeleme' adlı iki kavramdan bahsetmiştik. Gölge, bir nesnenin diğer bir nesne üzerine düşürdüğü karanlık, gölgeleme ise bir nesnenin ışığın geliş yönüne bağlı olarak, farklı yüzlerinin sahip olduğu farklı tonları ifade ediyordu.

Şimdi plan şemalarında bu gölge ve gölgelemelerin nasıl işleneceği konusuyla ilgileneceğiz. Aşağıdaki şemayı inceleyelim. Kare dokulu bir düzlemde konmuş küp şeklinde bir cismin, zemine düşürdüğü gölgenin farklı varyasyonlarını inceleyeceğiz.

hspace=0

Burada gölge, beyaz renkli kare’nin bulunduğu katman’a 'blending options' dan verilmiş drop shadow effect’i ile sağlanmış. Ancak bir sorun var. Bu sahne, düzlem üzerindeki cismin bir küp değil de, havada uçan kare bir düzlem olduğu görüntüsü veriyor. Çünkü gölge köşelerinden çapraz çizgilerle inmiyor.

Bu tip gölgeleme web sitesi ara yüzlerinde sıklıkla kullanılan bir yöntem. Ancak söz konusu 3 boyutlu bir tasarımın sunumu olduğunda böyle bir kolaylıktan yararlanamıyoruz.

hspace=0


Burada, az önceki yöntemin keskinliği azaltılarak uygulanmış halini görüyorsunuz. (drop Shadow seçeneklerinden) Bu yöntem de çok sağlıklı olmamakla beraber, diğerine göre daha iyi bir görüntü sağlıyor. Gölgelerin sınır noktaları, net şekilde okunamadığı için kusurlar bir nebze kapanıyor. Eğer acele bir sunum yapmanız gerekliyse, plan şemasındaki yükseltilerinizi bu şekilde gölgelendirebilirsiniz.

hspace=0

Burada doğru uygulanmış bir gölge çalışmasının ilk aşamasını görüyoruz. Gölge, Blending Options’dan değil, yeni bir katmanda yeni bir boyama olarak yapılmış. Bu boyamayı az önceki selection oluşturma ve alt+delete tuşları ile yapabileceğiniz gibi, karmaşık şekiller için küçük bir 'trick'le de uygulayabilirsiniz.

'Layers Panel'inde, beyaz kare şeklinin bulunduğu katman’ın, thumbnail’ine ctrl tuşu ile tıklayın. Katmanın dolulukları bir selection haline gelecektir. Yeni bir katman açın ve bu katmanı, cismin bulunduğu katmanın hemen altına taşıyın.

Şimdi açık bir gri renk seçin ve alt+delete tuşlarına basarak bu alanı doldurun. Görüntüde bir değişiklik olmayacaktır ancak cisminizin hemen altına gri bir doluluk yapmış olacaksınız. selection’ı iptal etmeden 'zoom tool'u kullanarak çalışmanızı %100 zoom’a getirin.

Şimdi Rectangular Marquee tool’u seçin, ctrl+alt tuşlarına basılı tutun ve 10-20 kere sırayla sağ ve aşağı tuşlarına basın. Arkadaki gizli gölgenizi sağ aşağıya doğru kopyalayarak çoğaltmış olacaksınız.

Belki buradaki gibi kare şeklin gölgesi için bu daha uzun bir işlem olabilir. Ancak girinti-çıkıntısı çok veya eğrisel sınırları olan bir şekil için hayat kurtarıcı bir yöntemdir.

hspace=0


Burada az önce yapılan işleme ek olarak, gölgenin bulunduğu katmanın mode’u multiply olarak ayarlanmış. (Şekil 4) Bu şekilde aşağıdaki doku da ortaya çıkmış ve gölge daha da anlaşılır bir hal almıştır.

hspace=0

Buradaysa başarılı bir gölge çalışmasının suyunun çıkarılması aşamasını görüyoruz. Eğer detaylara düşkün birisiyseniz, plan şemalarında kuytuda kalacak bölümleri hafif karartarak daha da gerçekçi bir görüntü elde edebilirsiniz. (Modelleme programlarında sıcak render aldığınızda gördüğünüz gibi).

Burada beyaz cismin bulunduğu katmana, 'blending options’dan açık gri ve dağınık bir biçimde, 'outer glow' efekti uygulanmıştır.

Gölgelendirme, burada okuduğunuz üzere (uygulama aşamasında) çok kolay bir işlem. Asıl zorluk; sabırla, hiç üşenmeden tüm detaylarıyla, pixel pixel çalışarak, gölge sınırlarını belirlemekte. (Bunları yaparken selection araçlarına ve birbirleri ile çalışmalarına hakim olmak gerekir (toplama/çıkarma/çarpma gibi)

Aşağıda, birkaç basit örnekle gölgelendirme mantığı üzerine düşünebilir ve aşamalarını görebiliriz.

hspace=0

hspace=0

Dikkat ederseniz, son aşamada gördüğünüz şemanın, ilk aşamada görünen 3 boyutlu modeli ne kadar iyi ifade ettiğini fark edeceksiniz. Hem de, plan düzleminde, teknik çizim ilkelerinden uzaklaşmadan.

Önümüzdeki hafta planlarda gölgelendirme çalışmalarına kaldığımız yerden devam edip modelleme yazılımlarının plan çalışmalarımızı hangi noktalarda hızlandırdıklarını göreceğiz…

hspace=0

Yukarıda bu ilkelerle tamamlanmış bir plan şeması görüntüsünü görebilirsiniz.

Sorularınızı
[email protected] adresinden iletebilirsiniz. Önümüzdeki ay görüşmek üzere.

 

September 2006

 


Mimarlık sektöründe Photoshop