Photoshop Magazin
 


Tasarım dünyasına zarif bir yumruk: Alexey Brodovitch

01 August 2006 | Sayı: Aug 2006
 
1 2 3 4 5
 

Tasarım dünyasına zarif bir yumruk: Alexey Brodovitch




hspace=0





Brodovitch, sayfa tasarımına gerçek bir soluk getirdi. Çalışmalarında, kompozisyonun ve tasarıma nefes aldıran boşluklarınönemini ve bunların yarattığı estetiği ön plana çıkardı. Tasarımlarıyla yeni bir çağ açmasının en önemli nedeni de buydu.




hspace=0

Harper’s Bazaar’ın yeni editörü Carmel Snow, Alexey’in tasarımlarını gördü. Buna, bir cevherin keşfedildiği an da diyebiliriz çünkü Snow bu çalışmaları görür görmez, Alexey’i Harper’s Bazaar’ın Art Direktörü olarak, adeta kaparak işe aldı. Ve bu, moda ve dergi tasarımı dünyasında devrim yaratacak bir işbirliği oldu.

Alexey Brodovitch, 1898 yılında Rusya’da dünyaya geldi. Yetenekli ve sanata meraklı bir genç olduğu için, tek hedefi Imperial Art Academy’ye girmek ve orada eğitim almaktı. Ancak o yıllarda ülkesinde yaşanan karışıklıklar ve savaşlardan dolayı orduya katıldı ve bu hayalini ertelemek zorunda kaldı. Bolşevik ihtilalinden sonra ise, ailesiyle birlikte Rusya’dan kaçtılar ve Paris’e yerleştiler. Ve Alexey hayallerine giden yolda ilk adımlarını bu şehirde atmaya başladı. Sanatçılar için düzenlenen bir balonun afişini tasarlayarak kazandığı birincilik ödülü, hem dikkatleri üzerine çekmesine, hem de önünde birçok kapının açılmasına neden oldu. Bunu kovalayan beş yıl içerinde başka ödüller de kazandı ve özellikle afiş tasarımında başarılı çalışmalara imza attı.

1930 senesinde, Philadelphia Museu School of Industrial Art’ta, reklam tasarımı bölümünü kurması için Amerika’dan davet aldı ve tasarım hayatının şekilleneceği bu ülkeye yerleşti. Okulda öğrencilerine Avrupa’nın tasarım anlayışını ve temellerini öğreten dersler veriyordu. Bunun yanı sıra, Philadelphia ve New York’ta birçok freelance tasarım çalışmaları ve illüstrasyonlar yapıyordu. Derken, 1934 senesinde, hayatının dönüm noktası olan gün geldi ve çok ünlü moda dergisi Harper’s Bazaar’ın yeni editörü Carmel Snow, Alexey’in tasarımlarını gördü. Buna, Bir cevherin keşfedildiği an da diyebiliriz çünkü Snow bu çalışmaları görür görmez, Alexey’i Harper’s Bazaar’ın Art Direktörü olarak, adeta kaparak işe aldı. Ve bu, moda ve dergi tasarımı dünyasında devrim yaratacak bir işbirliği oldu. Onun işe alınmasından sonra, dergi tasarımı anlayışı ciddi ölçüde boyut değiştirdi. Çünkü o, fotoğrafları, yazıları, başlıkları gelişigüzel yerleştirmek yerine, her bir öğenin sayfa içinde önemli bir rolü olduğunu gösterdi. Her şeyden önemlisi, Brodovitch, sayfa tasarımına gerçek bir soluk getirdi. Çalışmalarında, kompozisyonun ve tasarıma nefes aldıran boşluklarınönemini ve bunların yarattığı estetiği ön plana çıkardı. Tasarımlarıyla yeni bir çağ açmasının en önemli nedeni de buydu. İşini biliyordu ve en güzeli yaratmak için, işini bilenlerle çalışıyordu. Görselliğin, bir moda dergisi için ne kadar önemli olduğunu, hatta can alıcı nokta olduğunu bildiği için, Bill Brandt, Brasai, Henri Cartier-Bresson, Lisette Model ve Robert Frank gibi başarılı fotoğrafçılarla işbirliği yaptı.

Fotoğrafları, tipografiyi, sayfa içindeki boşlukları son derece zarif ve çarpıcı bir denge içinde birleştirerek, insanı içine çeken ve adeta Bana saatlerce bak! dedirten sayfalar yarattı. Sayfanın konuğu ister bir gece giysisi olsun, ister spor bir kıyafet olsun, hep aynı iç açıcılıkla ve zerafet ile okuyucuların karşısına çıktı.

hspace=0

Harper's Bazaar-Temmuz- 1948

Fotoğrafları, tipografiyi, sayfa içindeki boşlukları son derece zarif ve çarpıcı bir denge içinde birleştirerek, insanı içine çeken ve adeta Bana saatlerce bak! dedirten sayfalar yarattı. Sayfanın konuğu ister bir gece giysisi olsun, ister spor bir kıyafet olsun, hep aynı iç açıcılıkla ve zerafet ile okuyucuların karşısına çıktı.

hspace=0

hspace=0


Harper’s Bazaar’daki yoğun çalışmalarının yanı sıra, 1949 ve 1950 yılları arasında sadece üç sayı olarak basılan ama estetik açıdan büyük yankı yaratmış olan Portfolio adlı grafik tasarım ve illüstrasyon dergisi için de sanat editörlüğü yaptı. Derginin gerek içeriğinin hazırlanmasında, gerek sayfa tasarımında ve diğer tasarıma dair ayrıntılarında Alexey’in önemli yardımları ve katkıları oldu. Tabi bu arada, okulda verdiği eğitime de devam ediyordu. Yıllarca, kendi içindeki kaynaktan öğrencilerinin de yararlanması için çabaladı. Huysuz ve biraz da haşin bir öğretmen olarak bilinse de, hem kendi öğrencilerinin, hem de onun tasarımlarını inceleyerek gelişen yeni nesil tasarımcıların üzerinde çok önemli bir etkisi oldu. Tasarım ve fotoğraf alanında sayısız cevherin doğmasını sağladı. Irving Penn, Richard Avedon, Art Kane, Hiro gibi fotoğrafçılar ve Bob Gage, Helmut Krone ve Steve Frankfurt gibi art direktörler, onun çatısı altından çıktı. Dünya çapında yarattığı etkiye, kazandığı büyük başarılara rağmen, Alexey Brodovitch, maalesef özel yaşamında mutluluğu bir türlü yakalayamadı. Hiçbir zaman huzurlu ve mutlu bir ev hayatı olamadı.
1960 yılına kadar devam eden Harper’s Bazaar serüveninin ardından, okulda eğitim vermeye devam etti ama bunun dışında pek tasarım çalışması yaPMadı. 1971 senesinde, yaşamının son üç yılını geçirdiği küçük bir Güney Fransa kasabasında hayata veda etti.

Kaynaklar:
http://www.aiga.org/content.cfm?contentalias=alexeybrodovitch
http://www.commarts.com/CA/feapion/brodovitch/
http://www.drleslie.com/Contributors/brodovitch.shtml
http://www.eyemagazine.com/review.php?id=85&rid=438
http://www.mep-fr.org/us/expo0004.htm
http://www.robinsdesign.com/b_tributes_brodovitch.html
http://www.photovisionmagazine.com/articles/rh-brodovitch.html
http://www.allbusiness.com/periodicals/article/504296-1.html

 

August 2006

 


İnceleme