Photoshop Magazin
 


Devrim Pektaş

01 August 2006 | Sayı: Aug 2006
 
1 2 3 4 5
 

hspace=0 


Devrim Pektaş


Grafik Tasarımcı - Art Director


hspace=0

Devrim Pektaş, işin her aşamasını profesyonel bir süreç olarak ele alıp, orijinal ve yaratıcı sonuçlara ulaşan, çalışmalarıyla bir çok ödül alan bir grafik tasarımcımız.

hspace=0

İlk etapta düşünülmesi gereken; tasarımın estetik güzelliğinden ya da grafik yapısından çok onun genel konsept, strateji, üretim ve pazarlama mekanizması ile ne şekilde örtüşeceğini saptamaktır.

hspace=0

Devrim Pektaş, 27 Mayıs 1974’de Balıkesir’de dünyaya geldi. 1996’da Anadolu Üniversitesi Grafik Bölümü'nden mezun oldu. Beş yıl kadar İstanbul’da çeşitli multimedia ve reklam ajanslarında çalışan sanatçı, 2001’de bir Amerikan şirketinden aldığı teklif ile Amerika’ya yerleşti. Uzun süre Sanofi, Aventis, Roche, MGI Pharma, Teva gibi ilaç sektöründe söz sahibi firmaların internet ve multimedia görsel stratejilerinin belirlenmesinde görev aldı. Sanatçı 2004’te Amerika’nın grafik alanında önde gelen eğitim kurumlarından University of Wisconsinin Graphic Arts Master pogramına kabul edildi. Ancak kısa bir süre sonra şu an çalıştığı reklam ajansından aldığı teklifi kabul ederek master programını ertelemek zorunda kaldı. Kaderimde master yaPMak yokmuş dedim, bağrıma taş bastım. Aynı yıl Ağustos ayında portfolyom American Design Awards tarafından ödüllendirildi. Ardından 2005’te The Webby Awardsun ilaç sektörü kategorisindeki The Best Pharmaceutical Web Site of 2005 ödülünü aldım. Çalışmaları bir çok ülkede çeşitli ödüllere layık görülen sanatçı halen bir Amerikan reklam ajansında Art Director olarak çalışıyor. Bununla birlikte Türkiye’de free-lance art director olarak yönettiği projeler de var.

hspace=0


Sanatçının çalışmaya başlamadan önceki hazırlık sürecinde, çalışma sistematiğini projenin niteliği, bütçesi ve süresi gibi değişkenler belirliyor. İlk etapta düşünülmesi gereken; tasarımın estetik güzelliğinden ya da grafik yapısından çok onun genel konsept, strateji, üretim ve pazarlama mekanizması ile ne şekilde örtüşeceğini saptamaktır. Bu saptama beni doğru konsepte götürür. Bu nedenle ön hazırlık süreci, çalışma metodumda toplam proje suresinin %60-70’ ini oluşturur.” Sanatçı bu süreçte, öncelikle rakip firmaların konseptini inceleyerek onların konu üzerindeki yaklaşımlarını analiz ediyor. Böylelikle olaya farklı ve orijinal bir bakış açısı getirebilmenin de ilk adımı atılmış oluyor. Devrim Pektaş, bir yandan aklına gelen fikirleri de sürekli not ederek fikirsel alt yapının daha sağlam bir şekilde oluşma sürecini de başlatıyor. Bu arada ilk tuttuğu notlarla en son tuttuklarını karşılaştırarak konudan uzaklaşıp uzaklaşmadığını, fikirsel açıdan nasıl bir noktaya ilerlediğini de görebiliyor. Uzak durmanız gereken fikir, konsept ve görsel elemanlar vardır. Buna bir anlamda tasarımcının kara listesi diyebiliriz. Bunları belirlemek bana hem zaman kazandırır, hem de ortaya çıkacak projenin orijinal ve kendine has yapısını ortaya koyar. Çalışma metodumun en kritik aşaması bu kısımdır. Projenin temelini oluşturur ve çizgisini belirler. Bu aşamanın sonunda, konseptin örgüsü kendini göstermeye başlar.

hspace=0

Sanatçı sonraki aşamada basit eskizlerle projenin görsel yapısının temelini oluşturmaya başlıyor. Bunlar kimi zaman bilgisayarda kabaca yapılmış eskizler kimi zamanda defterindeki karalamalar şeklinde biçimleniyor. Son aşamada konsepti görsel olarak en etkili şekilde ortaya koyacak anlatım tekniğini bulmaya yönelik çalışmalar başlıyor. Tekniğin belirlenmesinden sonra tasarım süreci başlıyor.

Sanatçı çalışırken tüm kaynakların elinin altında olmasından hoşlanıyor. Devrim Pektaş çalışırken mekanın sessiz olmasını pek tercih etmiyor çünkü bu tatlı bir uykuyla sonuçlanabiliyor:)

hspace=0hspace=0

O yüzden örneğin evde çalışıyorsa genellikle TV’yi açık tutuyor. Fazla ritm içermeyen örneğin klasik müzik tarzı müzikler dinleyerek çalışıyor çünkü ritmli müzikler bir süre sonra tasarımı bırakıp bagetlerini alarak ritm tutmasına neden olabiliyor :)

Uzak durmanız gereken fikir, konsept ve görsel elemanlar vardır. Buna bir anlamda tasarımcının kara listesi diyebiliriz. Bunları belirlemek bana hem zaman kazandırır, hem de ortaya çıkacak projenin orijinal ve kendine has yapısını ortaya koyar. Çalışma metodumun en kritik aşaması bu kısımdır.

Sanatçı çalışmalarında genelde fotoğraf kullanıyor. Ancak fotoğrafları çok fazla manipüle etmekten ya da filtre kullanmaktan hoşlanmıyor; bunun yerine küçük bir kısmını edit edip çarpıcı sonuçlar yakalamaya çalışıyor. Bu yüzden de fotoğrafın kalitesi Devrim Pektaş için çok önemli. Çalışmaların büyük kısmını bilgisayarda gerçekleştiren Devrim el çalışmalarında ise kurşun kalem kullanıyor.

Çalışmalarında fotoğrafın önemli bir yeri olan Devrim Pektaş, Canon D20 makinesiyle özellikle mimari fotoğraflar çekmekten hoşlanıyor. Bunun yanında makineden çok objektiflere önem veriyor; Objektif seçerken mümkün olduğunca düşük f değeri olan objektifleri tercih ediyorum. 16-35mm USM 2.8 geniş açı en çok kullandığım objektif. Bunun dışında 24 - 70 mm USM 2,8, 70 - 200 mm USM IS 2,8 ve 180 mm 3,5 makro objektiflerim var.

Devrim Pektaş, vektörel çalışmalar dışında hemen hemen tüm işlerinde 92 - 93 yıllarında tanıştığı Photoshop'ı kullanıyor. Bunun dışında Illustrator, InDesign ve Flash programları da çok kullandığı diğer programlar. Yanılmıyorsam versiyon 2.0’dı. Layer teknolojisi henüz yoktu ve sadece bir kere geri alma şansımız vardı. Bu yüzden tasarım üzerinde yaptığımız en ufak bir oynamada farklı kaydederdik. Çok zaman alırdı ve zordu... CS2 ile gelen yeni özellikler çok başarılı. Vanishing point ve Smart object özellikleri çok büyük kolaylık sağlıyor. Onun dışında layer’ları iç içe dosyalar halinde düzenleyebilmek zaman kazandırıyor. Image wrap için de aynı şeyi söyleyebilirim. Çok kullanmasam da gayet başarılı bir fonksiyon.

Communucation Arts, How, CMYK, Archive, Lens Works, Digital Photography Black&White, National Geographic gibi yayınları takip eden sanatçı, İranlı Reza Abedini ve Majid Abbasi’nin işlerini takip etmeye çalışıyor. Basit bir fikrin, bir reklam filmini ya da herhangi bir görsel materyali nasıl etkili ve çarpıcı hale getirdiğini görmek çok heyecan verici ve çalışma hevesini arttıran bir duygu.

Sanatçının beslenme kaynakları arasında süreli yayınlar, müzik, film, fotoğraf ve kitaplar ilk sırada yer alıyor. Devrim Pektaş’ın Photoshop Magazin okurlarına tavsiyesi ise; Araştırmaya devam...

 

August 2006

 


Sanatçılarımız