Photoshop Magazin
 


Program Üstü Bilgi;

01 June 2006 | Sayı: Jun 2006
 
1 2 3 4 5
 

Ne demek şimdi bu dediğinizi duyar gibiyim... Bunu anlatabilmem için biraz konuyu genişleterek irdelemem gerekecek. Dünya da bütün sektörlerde teknolojinin gelişimiyle birlikte inanılmaz şekilde hayatımızı kolaylaştıran yazılımlar üretiliyor. Ve neredeyse kullandığımız tüm programlarda her ay yeni bir güncelleme ya da yeni özellikler duyuruluyor.

Neyse ki hayatımıza internet gibi inanılmaz bir olgu geldi yerleşti. Bilgisayarlarımız genelde bir ağ üzerinde çalışmak­ta; bir şekilde internete erişimi olmayan bilgisayar, neredeyse bilgisayardan sayılmaz hale geldi.

Tüm bunların sayesinde de bir çok programın kendisini netten güncelleme ve yamalarını otomatik çekip bunu kura­bilme yetisi de var. Yine internet sayesinde program üreticilerinin internet sitelerinden yaptıkları tüm güncelleme ve yeni özelliklerini anlatan içeriklere de bir çırpıda ulaşabilme imkanı da mevcut.

Şimdi her şey buraya kadar kusursuz.

Bunun yanında kısa yolların eski sürümlerle tutmaması, sürümlerin birbirlerini desteklemesi gibi bir çok örnekle zenginleştirilecek sorunlar da var. Tam yeri gelmişken buradan tüm Adobe yetkililerini, bize ilk sürümünden itibaren versiyon seçmeden açılabilen bir PSD formatı sundukları için kutlamak istiyorum. Tüm bunlara rağmen kesinlikle “Program üstü bilgi” diyerek altını çizmek istediğim konu bunlar değil.

Şimdi sektörümüzden örneklendirerek anlatmak istiyorum. Örneğin vektörel programlardaki çizim araçları ve bunların kullanım mantıkları… Pazardaki köşeleri tutan program üreticileri artık bir takım standartlar üzerinden gitmek zorunda olduklarını fark ettiler. Ya da öncü niteliği taşıyan programların oluşturdukları standartları kullanıcı dostu ara birim olabilmek adına benzer yapmak durumunda kaldılar. Hatta simgeleri bile neredeyse birbirine çok yakın... Bunun da ötesinde kısa yol tuşlama konfigürasyonları bile aynı ve ya çok benzer. Tüm bu yaklaşım biz son kullanıcıların yararına olan gelişmeler. Zaten pazara yeni giren yazılımlar çok uzak özellikler, simgeler ve kısa yol tuşları ile pazarda yer aramaya kalksa inanılmaz zorlanacaktır. Çünkü alışkanlıklar, kullanıcılar ve şirketlerde her şey anlamına geliyor. Ayrıca yeni özelliklere paralelliğin bedeli yüksek bir zaman maliyeti anlamına geliyor ki için de bulunduğumuz yüzyılda en değerli şey biliyorsunuz ki zaman…
Şimdi vektörel çizim programlardan en popüler olanlarından herhangi birini uzun yıllar kullanan herhangi bir tasarımcı diğer alternatif üreticilerin programlarında da işini bir şekilde çözebilir. Sadece süreçler biraz uzar ama işini bir şekilde çözer.
İşte tam olarak bunun sebebi o kullanıcının programlar üstü bir bilgi birikiminin olmasından başka bir şey değildir.
Yani tasarımcının programda yapmak istediği objeleri oluşturabileceği araçlar bellidir ve alternatif programlarda da bu araçlar mevcuttur. Sadece yaklaşımlar farklı da olsa temel alt yapı aynıdır.

Biz de buradan yola çıkarak artık dergimizde yeni bölümler oluşturarak bir takım yeni anlatımlara gireceğiz ve burada genel tasarım kültürü ve terminolojisinde yer alan merkez özelliği taşıyan genel anlatımlara gireceğiz. Bu şu anlama geliyor; Örneğin Illüstrator anlatacağız anlatmaya ama artık genel olarak bir illüstrasyon yapılabilmeyi mümkün kılan dijital enstrümanların mantığını vermeye çalışacağız. Bunu yaparken dijital illüstrasyonun genel tanımından yola çıktık.
Sonuç olarak, biz program üstü bilgi olarak kabul ettiğimiz konuları saptayarak bunların üstüne gideceğiz. Bunu da minicik bir örnekle açıklayarak yazımı sonlandırmak ve dergimizle sizi baş başa bırakmak istiyorum; Örneğin, biz Photoshop Magazin Dergisi olarak vektörel ve dijital ortamda PATH çizmeyi anlatacağız. Ama bunu anlatırken sadece PATH çizmenin mantığını vereceğiz. Ya da tıraş payı vermenin mantığını anlatacağız. Sebep ve sonuç ilişkileri ile bunu yaparken birbirine yakın ya da rakip programların bunları oluşturmada kullandıkları araçların (tools) isimle­rini ve özelliklerini de karşılaştırmalı tablolar da işleyerek vereceğiz.

Böylelikle, çalışma sistematiği, bunların işleniş şekilleri, tasarımcının mantığına yakın programa kayacaktır. Ya da rahat ettiği sürati yakalayabildiğine... Unutulmaması gereken asıl nokta şu ki; tüm bunların hepsi araç; asıl olan tasarımcı ve yaratıcı süreçte tasarımcıya en fazla hareket kabiliyeti sağlayan program üstü bilgidir.
Bahar geldi. Rengarenk bir ay diliyorum. Esen Kalın.

 

June 2006

 


Bakış