Photoshop Magazin
 


Kumru Acaroğlu-Grafik Sanatçısı

01 Haziran 2006 | Sayı: Haz 2006
 
1 2 3 4 5
 

hspace=0






hspace=10El Müthiş bir Enstrüman

Kumru Acaroğlu, 1979 yılında İstanbul Alman Hastanesinde Seramiker bir anne ve ressam bir babadan doğmuş. Sanatçı büyük bir ailede, sağlam ve zengin bir kültür ortamında yetişmiş. İtalyan lisesini bitiren Kumru Acaroğlu, üniversite sınavlarında, desen atölyesindeki arkadaşlarıyla Eskişehir çizgi filmin sınavına girer. Sınavlarda birinci olan Kumru, böylece asistanlık dahil toplam yedi yılını Eskişehir’de geçirir. Ardından İstanbul hasretine daha fazla dayanamayarak doğduğu şehre döner. Sanatçı şu an da bir yandan serbest çalışmalarını sürdürürken bir yandan da sergi açma çalışmalarını yürütüyor.
Sanatçının bir çalışmaya başlamadan önceki hazırlık sürecinde araştırma ve eskiz aşamaları çok önemli bir yer tutuyor. Lisedeki sınavlara hazırlanır gibi her şeyi yazıyorum, maddelere ayırıyorum, stratejimi belirledikten sonra kafamda oluşmaya başlayan görselleri uygulamaya koyuluyorum. Bol bol eskiz çizen sanatçı, çeşitli çizgi ve lekelerle dışarıdan ne olduğu anlaşılamayacak ama hayalindeki fikirlerin ifadesi olan ön taslaklar hazırlıyor. Tabi bu her zaman için geçerli değil. Bazen de daha rahat, özgür bir şekilde, aklına gelen her şeyi bir kenara çiziktirip bambaşka sonuçlara da varabiliyor. “Çizgi filmdeki storyboard mantığı çok yararlı bir şey, ne türlü çalışılırsa çalışılsın araştırma burada en önemli unsur.”
Kumru Acaroğlu, hazırlık sürecinde olduğu gibi çalışma sürecinde de “araştırma”ya büyük önem veriyor. “Ben asistanken öğrencilerin %100’ü araştırma yapmaktan ölümüne kaçınıyordu, sanki zahmet gibi algılanan bir şey...” Kumru
Acaroğlu için çalıştığı ortamın güneşli olması çok mühim. “Güneş ışığı olmayan yerde kış uykusuna yatma psikolojisine giriyorum. Aksi oluyorum ve de çabuk sinirleniyorum.” Kumru Acaroğlu’yla olur ya bir yerde tanışır ya da karşılaşırsanız sakın çalışırken başında dikilip’te izlemeyin çünkü bu onun en çok rahatsızhspace=5 olduğu şeylerin başında geliyor. “Herkes işini yapsın kardeşim. Ya da izliyorsa konuşmasın”. Bakın! Duydu hemen nasıl da tepki gösteriyor… Kumru Acaroğlu’unun çalışma sistematiğinde, eğer malzemelerle çalışıyorsa kullandığı her şeyin ortalıkta olması gerekiyor. “Eğer kullanacağım materyallerin hepsini önümde görürsem beynim daha çok ve daha hızlı fikir üretir.” Sanatçı yerine göre Wacom Intuos grafik tablet de kullanıyor ancak “el çalışmaları” onun özellikle haz aldığı bir çalışma şekli; çoğunluka illüstrasyonları önce çizip, hatta renklendirip, bilgisayarda eklentiler yapıyor. Kumru Acaroğlu dijital – analog arasında denge kurmuş bir sanatçı; “El müthiş bir enstrüman, onu kullanmayan ama kendine tasarımcı diyen insanlar için üzülüyorum. Boyalar, renkleri, kokuları ve materyalleriyle her zaman daha tatmin edici bir yaratım süreci yaşatıyorlar.” El de hazırladığı çalışmalarında ecoline, guaj, akrilik, tükenmez kalem, marker, füzen, pastel, kalem, silgi, mürekkep, lekeler, kolaj, kumaş, yakma, buruşturma gibi akla gelebilecek her türlü malzeme ve teknikle çalışıyor.
Sanatçı yaklaşık sekiz yıldır Photosop’u kullanıyor ve Photoshop ilk öğrendiği programlardan biri. Lise son sınıfta Photoshop 4.0’la başlayan bu tanışıklık bugün de devam ediyor. Bazen resim bakmak için bile (bu arada ne olur ne olmaz, belki bir değişiklik yaparım diye) çeşitli programlar yerine Photoshop’u kullanıyor. Yani işinin büyük kısmı Photoshop’la. Photoshop dışında Illustrator, Image Ready ve çeşitli Macromedia programları da kullanıyor.

hspace=10Photoshop’ta en çok beğendiği özellikler; kısayollar, “Displacement Map” başta olmak üzere yerine kullanabileceği tüm efektlerle çalışmak, grafik tabletiyle uyumlu “Brush” seçenekleri, tablet’de “Pen Pressure” özellikleriyle çalışmak geliyor. “Illustrator'da vektörel çizim hazırlamak gerçekten çok coşku veren bir iş. Photoshop’ta da kendi “brush”larımı yapmak, kendi “style”lerimi kaydetmek de çok pratik oluyor. Image Ready’de animated gif yapmak ta çok keyifli, keşke istediğim Kb boyutunda yapma özgürlüğü sağlasa… internet de daha çok layer ile çalışıp daha zengin görselli gifler yapsam…” Sanatçının takip ettiği kaynaklar arasında “Computer Arts”, “Dylan Dog” çizgi roman serisi, www.deviantart.com, conceptart. org ve Photoshop Magazin yer alıyor. Sanatçının en çok etkilendiği görseller arasında “duvar resimleri, graffitiler” yer alıyor, “Keşke belediyeler izin verse de işin gönüllüleri (gönül vermiş olanlar), çirkin gri duvarlarımızı donatsalar.” Kumru Acaroğlu’nun çalışmalarını beğendiği isimler arasında, resimleme tekniğini, roman karelerini birer tablo gibi çizmesini beğendiği Enki Bilal, çizim tarzıyla, kolajları ve motifleriyle kendisini çok motive eden Dave Mckean, çocuksu ve saf resimleriyle Bertram Jesdinsky, “nana”ları, renkliliği ve formlarıyla Niki de Saint Phalle ilk başta aklına gelenler…
Kumru Acaroğlu’nun Photoshop hspace=5Magazin okurlarına mesajı; “Hayat sizi yıldırmasın, biri bana bunu söylediğinde cesaret kazanırım. Çünkü sürekli olumsuzluklarla boğuştuğumuz bir ülkedeyiz ve yaptığımız iş maalesef yurtdışıyla kıyaslandığında değer teşkil etmiyor... Bunun için yılmamak, vazgeçmemek lazım. Bir iş ilkesi ve tasarım prensibi oluşturmak ve bu prensiplerden şaşmamak çok önemli. Eğer genel bir görüş birliği gelişirse, kim bilir bizim ülkemizde de birkaç ismin dışında da tasarımcıyım, tasarıyorum o halde varım diyebilen insanlar çoğalır. Çok ama çok araştırmak önemli. Bilgi dünyadaki en
değerli şeylerden, bizi güçlü kılan şeylerden biri. Bir de Türkiye’de böyle bir dergi çıkararak aslında bir ilke imza atıyorsunuz. Hadi ben yabancı yayın takip edebiliyorum ama dil bilmeyenler ne yapsın. İşte bunun için ilaç gibi bir dergi. İçerik olarak pek çok şeyi koymuşsunuz zaten, yarışmalar, haberler... Tek dileğim her sayıda genç yetenek adına sadece iki kişi yerine daha çok insan tanıtmanız olabilir.

 

Haziran 2006

 


Yarının Ustaları