Photoshop Magazin
 


Sadeliğin Gücü: Luchian Bernhard

01 April 2006 | Sayı: Apr 2006
 
1 2 3 4 5
 

hspace=0

Önceden afişlerde çok fazla ayrıntıya ve süse yer verilirken, Bernhard afişlerinde çok az yazı ve basit, net görseller kullanarak ürünü ve firma ismini ön plana çıkarmıştır.

1883 yılında Stuttgart’da dünyaya gelen Lucian Bernhard, döneminin en ünlü afiş tasarımcılarındandır. Alışılanın dışında bir reklam dili gelişmesine öncülük eden Bernhard, reklam afişi kavramını yaratarak afiş sanatı tarihinde önemli bir yer edinmiştir.

O dönemde radikal Alman grafik sanatının merkezi Münih’ti ama endüstriyel üretimin yaygınlaştığı ve reklamcılığın geliştiği şehir Berlin’dir. Bu yüzden 1901 yılında, 18 yaşında, beş parasız bir şekilde Berlin’e gelen sanatçı, iki yıl içinde, tasarladığı
afişlerle, o zamana kadar benimsenmiş olan afiş tasarımı kavramını kökten değiştirir. Priester Kibritleri’nin açtığı yarışmayı kazanmasını sağlayan afiş, ticari reklam alanında yeni bir anlayışın gelişmesine neden olur. Önceden afişlerde çok fazla ayrıntıya ve süse yer verilirken, Bernhard afişlerinde çok az yazı ve basit, net görseller kullanarak ürünü ve firma ismini ön plana çıkarmış ve reklam alanında büyük bir adım sayılan bu sade anlatım sanatçıyı, dönemin önemli reklam grafikçilerinden biri haline getirmiştir. Modern afişin Fransa, İngiltere ve ABD’deki ilk parlak döneminin ardından, 20. yüzyılın başlangıcı ile 1. Dünya Savaşı arasındaki süre içinde, Almanya da Lucian Bernhard sayesinde afiş tasarımının önemli merkezlerinden biri haline gelir. Bosch, Kaffe Hag, ve Pelikan gibi isim yapmış büyük firmalar tanıtımlarında halen, geçen yüzyılın başlarında Bernhard tarafından tasarlanan reklam taslaklarından yararlanmaktadırlar. 20. yüzyılın ilk on yılı Alman sanatı için ve Bernhard için önemli bir dönemdir. Çünkü bu dönemde sanat ve endüstri arasında sağlam bir bağ kurulmuş, bir birleşme meydana gelmiş ve kent merkezleri de reklamcılığın yatağı haline gelmiştir.

Bernhard birçok ürün için çeşitli tasarımlar hazırladıktan sonra, 23 yaşında kendi stüdyosunu açar ve bundan sonraki on yıl içinde yaklaşık otuz sanatçı ve asistana iş imkanı tanır, onlarla birlikte çalışır. Ve 1920 yılında Berlin School of Arts and Craft’ta afiş tasarımı üzerine eğitim vermeye başlar. 1922 yılında, New York’taki bir litografi firmasının sahibi olan Roy Latham’dan teklif alan Bernhard, New York ve diğer şehirlerdeki art direktörlerle irtibata geçer, ülkeyi gezerek hem kendi tasarımlarının reklamını yapar hem de Amerikalı art direktörlerin dikkatlerini modern ve sade tasarıma çekmeye çalışır. Fakat Amerikan reklamcılığı metin yazarlarının egemenliği altında olduğu için bu plan gerçekleşemez. Bu hayal kırıklığına rağmen, New York Bernhard’ın
aklını çelmiştir ve 6 ay yaşama düşüncesiyle gittiği şehre yerleşmeye karar verir. Ve sonra Roy Latham, Bernhard’ın
çalışmalarının New York Art Center’da sergilenmesini sağlar.


 
 Type specimen cover for                                          'Advertisement produced for ,
 Bernhard Brushcript 1933                                         Bernhard's first New York exhibition 1922'

hspace=0

Afiş tasarımını tipografiyle bağdaştıran Bernhard, ömrü boyunca 40 yazı çeşidi geliştirmiştir.

hspace=0Fakat bu güzel bir sergi olmasına ve basında da uygun bir şekilde yer almasına rağmen yeterince ilgi görmez. Bernhard’ın Alman stili New York’ta gerektiği kadar taktir görmez ama buna rağmen sanatçı, Amerikan stiliyle uzlaşmayı reddeder. Sanatçı 1927 yılına kadar, özel siparişler üzerine, zengin müşterilere mobilya tasarımları yapar. 1926 yılında New York Üniversitesi’nde öğretim üyeliği
yapan sanatçı, daha sonra göçmenlerden oluşan Contempora adlı tasarım birliğinin kurucuları arasında yer alır. Bu birlik üyeleri, grafik tasarımdan tekstile; aksesuardan, mobilya tasarımına kadar birçok alanda ürün tasarlar. Afiş tasarımcısı olarak büyük üne kavuşan Lucian Bernhard, aynı zamanda kitap, gazete ve font tasarımları da yapmıştır. Ve her şeyin tek elden çıkması gerektiğine inandığı için, tasarımlarında kendi yarattığı yazı karakterlerini kullanmıştır. Bu çok yönlülüğü ve bağımsız oluşu sayesinde, çağdaşı olan tipograf ve afiş tasarımcısı diğer arkadaşları arasında ayrıcalıklı bir yer edinir. Afiş tasarımını tipografiyle bağdaştıran Bernhard, ömrü boyunca 40 yazı çeşidi geliştirmiştir.
İlk fontu olan Antiqua’yı 1913 yılında tasarlayan Bernhard’ın, en verimli olduğu 1920’li yıllarda tasarladığı fontların arasında,  ‘Bernhard Schönschrift’, ‘Bernhard Lucian’, ‘Bernhard Fashion’,’Bernhard Gothic’ vardır. 1930 yılında resim sanatına yönelen,
1932 yılında ABD vatandaşlığına kabul edilen ve 1933 yılında New York Pratt Enstitüsü’nde eğitmenlik yapan Bernhard, meslek hayatına 1956 yılında açtığı bir sergi ile son vermiş ve bu tarihten sonra resim ve heykel alanındaki çalışmalarına hız vermiştir. Bu büyük üstat 29 Mayıs 1972 senesinde hayata veda etmiştir.

Kaynak:
Ankara Kültür Merkezi (Ayrıca katkılarından dolayı Ankara Alman Kültür Merkezine ve bilhassa Meral Pak hanımefendiye teşekkür ederiz. )
www.linotype.com/7-688-7/lucianbernhard.html
www.spartacus.schoolnet.co.uk/ARTbernhard.htm ( German War Loan poster -1917 )
www.aiga.org/content.cfm?contentalias=lucienbernhard ( Ranniger’s poster - 1908, Lucian Bernhard – 1955, Advertisement produced for Bernhard’s first New York exhibition – 1922, Cat’s Paw logo - 1947; Steinway & Sons logo, Type specimen pages for Bernhard Handschrift and Bernhard Block – 1912, Bernhard Kursiv - 1922 and Bernhard-Antiqua 1913, Type specimen cover for
Bernhard Brushscript – 1933, LACO advertisement – 1935, Amoco Gas map – 1935 )
www.art.com/asp/display_artist-asp/_/crid--2175/Lucian_Bernhard.htm ( Steinway & Sons Logo )
www.klingspor-museum.de/KlingsporKuenstler/Schriftdesigner/Bernhard ( All fonts )
www.artselect.com/frView/art31606.html ( Stiller - 1908 )
www.cnap.fr/graphisme/graphisme04/dossier/visuels/image5.html ( Manoli Cigaretten - 1910 )
www.flickr.com/photos/lamarde/search/tags: Lucian+Bernhard ( Novelta cigaretten – 1912, Priester Matches – 1915, Manoly Dandy – 1910 )

 

April 2006

 


İnceleme