Photoshop Magazin
 


Gradient Mesh ile Harika Zeminler

01 April 2006 | Sayı: Apr 2006
 
1 2 3 4 5
 

hspace=0

Adobe Illustrator’ın inanılmaz bir özelliği, Photoshop’da üretimi oldukça zor, karmaşık zemin renklendirmelerini bir çırpıda gerçekleştirebilmenizi sağlıyor. Sonrası sizin sanatçılığınıza kalmış.

hspace=0


hspace=0
Adobe Illustrator’da oluşturduğunuz bir dikdörtgen alan içine, araç kutusundan alacağınız Gradient Mesh ile tıklamaya başlayın.
Her tıklama yeni bir renk ve eğim noktası oluşturur.
Direct selection (Beyaz Ok) aracıyla, bu noktaları veya eğim çizgilerini çekiştirin.
Yine, noktaları bu araçla seçerek, her noktaya farklı renk atayın. Yukarıda, bir altın külçe üzerindeki ışık oyununu simule etmeye çalıştım.
Illustrator dokümanını Photoshop’a getirmek için, Photoshop’dan Open ile açmanız yeterlidir.

Photoshop’un ilk defa 1993 yılında getirdiği enteresan bir maskeleme yöntemini önereceğim.
Zeminin kopyasını, mesh layerı üzerinde oluşturun.
Orijinal zemin layerına, Adjustment Layer özelliğiyle bir Curves işlemi uygulayın. Böylece alttaki zemin, üstteki kopyasına göre biraz daha koyu olsun ki, maskeleme sonrası yazı kendini göstersin.
Son safhada mesh metin layerı ile zemin copy layerı arasınki çizgiye gidin, Option (Alt) tuşuna basarak tıklayın. Zemin Copy layerı, olduğu gibi altındaki Mesh harflerinin içine girecektir.

hspace=0Okla gösterilen sağ alt bölgelerde, harfin dış çizgisinden biraz daha içeriden başlayan ve harf içine doğru eriyen bir gölge, harfi zeminden yukarıya doğru itmektedir.

hspace=0hspace=0

Harflerin sol üst köşesinde, harfin dış hattından biraz daha içeride başlayan ve harf içine eriyen ışık patlamaları (highlight), harflere ‘şekerimsi’ bir görünüş kazandırmaktadır. Bu özel ışık ve harfin sağ altındaki özel gölge, otomatik işlemlerle yapılamamaktadır. Manuel bu iki efekti, önümüzdeki sayılarda detaylı olarak anlatmayı planlıyorum.

hspace=0

drop Shadow harflere gölge efekti uygularken, mümkün olduğunca yumuşak ve erimeyen gölgeler atmayı tercih ediyorum. Böylesi daha gerçekçi görünüyor. Gölgenin şeffaflık değeri bu nedenle % 20. Kaydırma mesafesini (Distance) özellikle abarttım, bu sayede ışığın sol üstten geldiği izlenimini güçlendirmeyi amaçladım. Gerektiğinde Use Global Light seçeneğini uncheck ederek, gölgenin konumunu değiştirmeyi deneyin. Harf ile gölge efekti arasında, aydınlık bir izi fark ettiniz mi bu arada?


Normal şartlarda, gölge bölgesinde, ayrıca bir ışık alanı bulunamaz. Ancak fizik kanunlarına karşı gelen bu yaklaşım, gölgeyi daha iyi vurgularken, objeyi de gölgeden ayırmaktadır.

hspace=0hspace=0

Bevel and Emboss Çalışmaya tüm tadını veren Layer efekti burası. Işık (highlight) ve gölge (shadow) modlarını klasik kabartma yerine farklı bir amaç için kullandım. Sarı ve Mor renkleri, zeminin genel renk ambiansına göre belirledim, uyumlu olmaya çalıştım. Kenar derinliği ve kabartmanın harfi yumuşakça etkilemesi için Size değerini arttırdım (43 px). Gloss Contour biçimine de dikkat!

hspace=0


Inner Shadow harflere tüm kenarlardan hafifçe giren (Distance 6 piksel) bir gölgeyi iyice yumuşattım. (Size 16 piksel)






hspace=0



Gradient Overlay harf yüzeyine genel bir dairesel degradeyi de uygulayarak işi karmaşıklaştırdım. zemin orta bölgesindeki ışık patlamasının bir benzerini, harf üzerinde oluşturmak istedim. Ama bunu yaparken zeminin renklerinden bir degradeyi kullandım.

Satin harflere sihirli bir şekilde yayılan renk ışımalarının nedeni Satin efektidir. Farklı Contour seçeneklerini deneyin. Harf etinin incelik kalınlığına göre Distance ve Size parametrelerini değiştirin. Elbette efekt renginin Turuncu olarak tercih edilmesi de önemli.





hspace=0

Fiber filtre efekti ayrı bir katmanda, % 30 Soft Light layer moduyla çalışmaya dahil edildi. Ardından Channel paletinde dokunun bir kontrast maskesi hazırlandı. Finalde fiber_kabartma isimli layerdaki Screen moduyla işlem tamamlandı.

Fiziksel dünyada rastlanılmayan gölge bölgesindeki ışıklandırma, çalışmayı daha ‘albenili’ yapmakta. Bağımsız bir layerda oluşturmak zorundaydım çünkü standart efektlerden sadece drop Shadow ile yapılabiliyor.

hspace=0
Fiber Doku bu layerda, Photoshop’un Fiber filtresiyle oluşan doku, harf alanıyla sınırlandı ve Color Burn layer modu, % 40 olarak uygulandı.

hspace=0hspace=0

Path çizimlerine başlamak

Adobe Photoshop’un vektörel özelliklerinin en eskisi Path işlemleridir. Path (yol, iz), özellikle dengeli ve hassas eğim hatlarını, kolayca ve denetlenebilir olarak çizmenizi sağlayan başarılı bir yardımcıdır.

Path ile oluşturulan çizim alanları, tıpkı bir grafik tasarım yazılımında olduğu gibi birleştirilebilir, kesiştirilebilir ve ölçeklenebilir. Yeni başlayanlar, bu farklı path yapısını (Shape Layer) ilk anda pratik bulmayabilir. Pen aracını aldığınızda, yukarıdaki ikona tıklayın ve böylece, size de pratik gelecek, klasik çizim işlemiyle çalışmanıza başlayın. Pen aracıyla oluşturduğunuz çizgilerin üzerindeki noktaları ve bu noktaların yön çizgilerini tutup kaydırmak için Direct selection aracını kullanın. Path selection aracı, tıkladığınızda, path üzerindeki tüm noktaları yani path’in kendisini seçer.


hspace=0Bir balık çizelim
Pen aracıyla ilk noktanızı oluşturun. Aracı alın, tıklayın ve bırakın. Bu kadar.

Şimdi ikinci noktanın bulunduğu bölgeye gelin ve yine tıklayıp bırakın. Kuyrukta eğim olmadığı için tek ve yön çizgisiz (kulakçıksız) noktalarla ilerliyoruz.

Pen aracıyla oluşturduğunuz çizgilerin üzerindeki noktaları ve bu noktaların yön çizgilerini tutup kaydırmak için Direct selection aracını kullanın. Path selection aracı, tıkladığınızda, path üzerindeki tüm noktaları yani path'ın kendisini seçer.

hspace=0

Balığın sırtındasınız. Eğimi oluşturmak için, üçüncü tıklamanızdan sonra parmağınızı kaldırmıyorsunuz fareden (burası önemli) ve fareyi sağa doğru çekiştirmeye başlıyorsunuz. Uygun miktarda... Balığın sırt hattı, kendini gösterinceye kadar.

hspace=0

Dördüncü adımda, ağız kısmını tek tık tıklamayla oluşturun. Tek tıklama ve parmağınızı fareden kaldırın. Eğim vermenize gerek yok çünkü, 3. ve 5. noktaların eğimi, ağıza doğru olan bölgenin eğimini de oluşturacaktır. Beşinci noktanın eğimini de, 3. noktada olduğu gibi yapın.

hspace=0

Balık çizimini incelediğinizde iki farklı nokta üretimini öğreneceksiniz. Tıklama ve tıklamadan sonra parmağı kaldırmadan farenin çekiştirilmesi. Eğimli bölgelerde bu ikinci yöntemi uygulayacaksınız, parmak kalkmadan farenin çekiştirilmesi. Bu sayede Direction Line’ları da hazırlamış olursunuz.

Path (Pen aracıyla çizilen izler), iki özel eleman içerir. Birincisi Anchor Point. Bu çapa noktaları, tıklamayı yaptığınız yerleri gösterir. Noktayı koyduğunuz yer oldukça önemlidir. Zamanla pratik yaparak, bir nokta için doğru yerin neresi olduğunu kolayca bulabileceksiniz.

İkinci eleman ise yön çizgileridir (Direction Line). Parmağınızı kaldırmadan fareyi çekiştirdiğinizde noktanın her iki yanından eşit miktarda çıkan bu kulakçıklar, çizimin dar veya geniş bir eğime sahip olmasını sağlar. Kulakçıkları kontrol ilk günlerde gerçekten sinir bozucu olacaktır ama pes etmeyeceğinizi biliyorum.

Altıncı noktayı tek tıklama yöntemiyle oluşturun. Yedinci noktayı da. Sonlandırmayı (birinci noktanın üzerine gelerek)  gerçekleştireceksiniz. İlk nokta üzerine gelin ve tıklamayla çizimi kapattıktan sonra, parmağınızı kaldırmayın, fareyi çekiştirin ve kuyruk eğimini verin.

hspace=0

hspace=0hspace=0

Fotoğraflarda yalnızca istediğiniz objeyi seçmenin pratik bir yolu da path çizimleridir. Obje etrafında Pen aracıyla dolanırken, dış hattın çok az bir miktar daha içinden çizimi gerçekleştirin. Çizimleriniz, Path panelinde -henüz isim verilmediği için Work Path olarak isimlendirilir.

hspace=0hspace=0

Work Path’e çift tıklayın ve bir isim verin. Sonra Path paneli pop-up menüsünden Clipping Path komutuna ulaşın. Flatness, eski dünyanın bir gerekliliği idi artık anlamı kalmadı, boş bırakın. Clipping ettiğiniz path’ler, yandaki gibi konturlu görünür. Bu sayede, tasarım yaptığınız grafik yazılımına çağırdığınızda, resminiz, kuşun etrafı şeffaf gelecektir.

hspace=0

Clipping tanımlamasından sonra resminizi Photoshop DCS EPS olarak kaydedin (DCS’in 2.0 versiyonunu ancak spot kanal  kullandığınızda tercih edin). Kimi yazılımlar, etrafı şeffaf resimler için Clipping Path’li TIFF formatı da kabul edebilir. Ancak işin doğrusu bu formattır ve Adobe Illustrator için bir gerekliliktir.

hspace=0

Photoshop’da çalıştığınız path çizimlerini, tasarımlarınızı sonlandırdığınız sayfa düzenleme veya grafik tasarım yazılımlarına resimden bağımsız olarak da çağırabilirsiniz. File > Export > Paths to Illustrator komutuyla, her bir path çizimini, Adobe Illustrator dokümanı olarak kaydedebilirsiniz. Özellikle grafik tasarım yazılımları bu formatı sorunsuz açabilir. Belgeyi açtığınızda, hiçbir şey göremeyebilirsiniz, normaldir. Herşeyi seç komutu verin ve çizgi rengi tanımlayın. Ne de olsa, Photoshop path’leri, çizgi rengi taşımaz.

Alttaki çalışmada, kuş resmi EPS olarak Adobe Illustrator’a çağrıldı. Çeşitli renklere sahip dörtgen alanlar üzerinde, etrafı şeffaf biçimde yerleştirildi. Kuşun gölgesi için, Photoshop’dan path olarak kaydedilen belgeden yararlanıldı. Photoshop’dan getirilen path çizimi, kuş resminin altına alındı ve Illustrator’da drop Shadow efekti verildi.

hspace=0

 

April 2006

 


Photoshop a Başlarken