Photoshop Magazin
 


Grafik Semboller Ürünün Aynasıdır

01 March 2006 | Sayı: Mar 2006
 
1 2 3 4 5
 

hspace=0

Merhaba; Tasarım hukuku köşemizde yine karşınızdayız.
Geçen sayımızda nelerin tasarım olarak tescil edilebileceğinden bahsetmiştik. Aslında her ürünün dış görünüşünü tasarım olarak tescil ettirmek mümkündür desek yanlış olmaz... Tabi ki unutmamamız gereken şart, bu tasarımın yeni ve ayırt edici olmasıdır.

Bu yazımızda artık daha somut konulardan bahsedeceğiz. Geçen ay, nelerin tasarım olarak tescil edilebileceğini saymıştık. Bunlardan bir tanesi de grafik sembollerdi. Bu yazıda, önemli olduğunu düşündüğüm grafik semboller üzerinde durmak istiyorum.  Logolar, marka adlarının özel tasarımları vb. çalışmalar grafik semboller olarak nitelendirilir. Grafik semboller olarak logolar, özellikle markalı ürünlerin ambalajı için hazırlanan tasarımlar çok önemlidir.

Bir marka için yapılan grafik tasarımlar ve logolar artık o markayla birlikte hatırlanacağı, daha doğrusu markayı hatırlatacağı için büyük önem taşır. Şu örnekleri bir düşünün bakalım hangi markaları hatırlayacaksınız;

>> Bir yuvarlak içindeki üç köşeli yıldız,
>>Kısadan uzuna doğru giden üç çizgi,
>>S ve A harflerinin mavi bir yuvarlak içinde gösterilmesi.

Sanırım hepimizin aklına markalar kolaylıkla gelmiştir. Artık bu örneklerde grafik sembol ve marka adı bir bütün olmuştur. Diyelim ki bir marka çok kaliteli üretim yapıyor ve fiyatları da pahalı değil. Fakat marka adı ve ürün ambalajları çok kötü, itici tasarımlarla tüketiciye sunuluyor. Bunun yanında da belki ilk marka kadar kaliteli olmayan ve aynı fiyatta fakat ürün ambalaj tasarımı ve marka adının grafik sembol tasarımı çok güzel olan başka bir ürün daha var. Bu durumda iki ürünü rafta yan yana gören ve ürünlerin kalitesi hakkında bilgisi olmayan bir tüketici hangisini tercih eder? Elbette tasarımları göze hoş geleni tercih edecektir. Yani tasarım direkt olarak ürün satışına etki edecektir. 

Tasarım tüketici ile görsel bir ilişki kurduğundan çok önemlidir. Kendisine sunulan ürün tüketicinin aklında ve beyninde özellikle grafik semboller ile yer eder. Birçok başarılı ambalaj tasarımı bu öğeden yararlanmak için taklit edilmiş ve davalara konu olmuştur.

Başka bir olayla devam edelim. Bildiğimiz gibi ülkemizin en büyük beyaz eşya üreticilerinden olan Arçelik yıllardır kullandığı logosunu 2002 yılında değiştirdi. Yapılan anketlerde, en çok bilinen markalar ve logolar arasında üst sıralarda olan Arçelik neden böyle bir değişiklik yapma gereği duydu?

Arçelik değişen logosunu çok uzun yılardır kullanıyordu ve bu haliyle büyük bir prestije sahipti. Fakat firmanın isteği başka bir şeydi. Artık dünya değişiyordu. Onlarda bu değişime ayak uydurmak için, tüketici odaklı bir strateji izledikleri için böyle bir değişime gittiler. Eskinin ağır sanayici Arçelik’i gitti yerine sevimli, tüketici istekleri ön planda olan, teknolojiyi yakından takip eden Arçelik geldi. Bu örnekte de görüldüğü üzere, tasarımlar markanın halkın gözündeki itibarıdır. Bunun için mutlaka doğru dürüst ve önem verilerek yapılmalıdır. Ne kadar başarılı bir grafik sembolünüz varsa ürününüz o kadar fazla ilgi görür. Şimdi bir şeyi hatırlatmadan geçemeyeceğim; İyi tasarımlar, nasıl ki müşterilerden ilgi görüyorsa fikir hırsızları da onlara büyük ilgi gösterecektir. Tasarımınızı korumak için mutlaka tescil ettirin. Hırsızlara fırsat vermeyin.

Gelecek ay görüşmek dileğiyle. Her türlü sorunuzu bize e-posta aracılığıyla bize yazabilirsiniz.




 

 

March 2006

 


Tasarım Hukuku