Photoshop Magazin
 


Photoshop’ta basit işlemler

01 October 2005 | Sayı: Oct 2005
 
1 2 3 4 5
 

Araç kutusundaki ikonları yavaş yavaş tanımaya başlıyoruz. Her sayımızda farklı sonuçlara yönelik farklı işlemleri bulacaksınız. Dergilerde, broşürlerde gördüğünüz görsel efektlerin aslında oldukça basit temellere dayandığını öğreneceksiniz. Ansiklopedik arayüz anlatımı yerine, sizi basit keşifler yapmaya çağırıyorum. Photoshop’ta en çok seçme işlemi yapılır. Pikselleri seçmenizi sağlayan araçların kullanımını basit örneklerle açıklıyorum. Daha fazlasını öğrenmeniz için işte atmanız gereken ilk adımlar...


hspace=0

Adobe Photoshop nedir?

Photoshop bir görüntü işleme yazılımıdır. En küçük resim elemanı olan piksellerden oluşan sayısal resimlerde (dijital kamera çekimlerinde), pikselleri seçerek işlem yapmanızı sağlar. Pikseller sayesinde yarı şeffaflık, bir resmin diğer resme erimesi, renk değişimi gibi efektleri gerçekleştirebilirsiniz. Bu avantajına karşın piksel temelli olan sayısal resimler, büyütülüp küçültüldüğünde detay kaybına uğrar, görüntü daha bozuk görünür. Photoshop’da açtığınız resmi çok büyüterek kare şeklindeki pikselleri görebilirsiniz. Photoshop, pikselleri seçmenizi ve renklerini değiştirmenizi sağlayan araçların bütününden ibarettir.
hspace=0



Photoshop’un tersi: Vektörel yazılımlar
Photoshop dünyasını daha iyi anlayabilmeniz için vektörel olarak tanımlanan yazılımları bilmelisiniz. Adobe Illustrator gibi vektörel yazılımlarda, çeşitli araçlarla, hemen her türlü çizimi ve boyamayı yapabilir, objeleri Ok (Seçici) aracıyla kolayca seçebilirsiniz. En büyük özellikleri dilediğiniz kadar büyütüp küçülttüğünüz halde detay kaybına uğramamalarıdır. Vektörel programlara çağırdığınız fotoğraflara Photoshop benzeri işlemler yapabilirsiniz ancak resmin içindeki objelere müdahale edemezsiniz, çünkü bu programlarda pikselleri seçmenizi sağlayacak araçlar yoktur.

hspace=0

Seçim araçları: Marquee
Marquee grubundaki araçlar, dörtgen ve eliptik formlarda, sınırlandırılmış bölgeleri seçmenizi sağlar. Single Row ve Single Column araçlarıyla, tek piksel kalınlığında, resmi boydan boya kateden, yatay veya dikey alanları tıklamayla elde edebilirsiniz.
Pratik efekt çalışmaları için, seçim alanları arasındaki ekleme, çıkarma, kesiştirme işlemlerini yapabilmelisiniz.Tıpkı matematiğin temel işlemleri gibi...
Basit bir uygulama yapalım: Açtığınız resimde bir dörtgen alan oluşturun. Sonra Alt (Option) tuşuna basarak bir başka dörtgen alanı, mevcut alanın içine doğru kaydırın.
hspace=0

Çıkarma işlemi
Alt tuşu, Photoshop’un çıkarma işlemidir. Bu tuşa basarak açtığınız her yeni alan, mevcut alanlarınızda kesiştiğinde, varolan seçiminizden çıkar.
Diğer yandan şunu da farketmiş olmalısınız: Normalde, bir alan seçiliyken (Dörtgen gibi seçim araçlarıyla) resmin bir başka bölgesine tıklarsanız (veya yeni bir seçim yapmaya çalışırsanız), mevcut seçili alanınızın seçilmişliği gider, seçili herhangi bir alan kalmaz. Ancak Alt, Shift ve Alt-Shift tuş kombinasyonlarıyla yaptığınız çalışmalarda, seçili mevcut alanlarınız olduğu gibi kalır.
Evet, sonuçta Alt ile açtığınız yeni küçük dörtgen, yukarıdaki gibi davranarak, mevcut büyük dörtgen alandan çıktı, değil mi?
hspace=0

Alan ekleme
Matematiğin temel işlemlerine devam edelim. Bu adımda, Shift tuşu basalı iken, bir başka dörtgen alan daha açın. Mevcut alanınız, olduğu gibi dururken, bir başka alan daha seçili hale geldi, değil mi? Eğer, bu ikinci dörtgen, ilk alanınız ile kesişseydi, ikisi birleşerek yeni, daha büyük ve farklı bir form oluşturacaktı.
Bu şekilde Shift tuşu sayesinde, dilediğiniz kadar yeni alanı, mevcut seçimlerinize ekleyebilirsiniz.

hspace=0

Kesiştirme
Şimdi de kesiştirme işlemini yapalım. Yukarıdaki gibi iki seçim alanınızın olduğunu varsayıyorum. Shift-Alt tuşlarına aynı anda basılı tutun ve üçüncü bir dörtgen alanı (örnekte kırmızı ile boyandı) açın. Bu iki tuş kombinasyonu, yeni alanın, mevcut alanla yalnızca ortak bölgelerinin seçili kalmasına yol açar. Bu sayfada anlatılan 3 temel işleme, efekt uygulamak istediğiniz bölgeleri kolayca seçmek ve yine efekt uygulamayacağınız yerleri, mevcut seçimden çıkarmak için ihtiyaç duyacaksınız.

hspace=0

Hedef objenin seçimi
Amacımız, yel değirmeninin rengini değiştirmek. Bunun için önce değirmeni seçmelisiniz. Bir grafiker bu değirmeni seçmek için araç kutusundan Path aracını alır, hassas tıklamalar ve path noktalarının yön çizgilerini kaydırarak, adeta değirmenin dış hattını çizer. Yeni başlayan bir kullanıcı olarak sizden henüz bunu isteyemem, şu safhada ruh sağlığınız benim için çok önemli, çoşkunuzu kaybetmemelisiniz :-)
Daha basit bir yol önereceğim: Önce Dörtgen (Marquee) aracıyla genel bir seçim yapın.
hspace=0

Sonra Seçici (Magic Wand) aracını alın ve değirmenin haricindeki bölgeye Alt (Option) tuşuna basılı tutarak tıklayın. Seçici aracı, tıkladığınız bölgedeki rengi seçer. Sahip olduğu Tolerance değerine göre, seçilen rengin yakın ve uzak tonlarını (bir başka ifadeyle daha küçük veya daha büyük bir alanı) da seçebilir.
Ancak buradaki işlemde, Alt tuşu nedeniyle, önce ilgili renk alanı seçimini yapacak, sonra mevcut dörtgen alandan bu seçimi çıkartacaktır. Bu sayede değirmenin etrafındanki uygun yerlere tıklayarak, yalnızca değirmenin seçili kalmasını sağlayabilirsiniz.

hspace=0

Pratik renk değişimi
Değirmenin seçimi sağlıklı biçimde tamamlandığında, renk değiştirme panellerinden biri olan Curves tablosunu, klavyeden Command-M komutuyla (Windows kullanıcıları Control-M) çağırın. RGB yazan pop-up menüden sırasıyla Green ve Blue seçeneklerine geçin. Beyaza yakın pikselleri denetleyen sol alttaki tutmacı yukarı kaydırarak, değirmenin beyaz badana boyunmış yüzeyinin renk almasını sağlayın.
Curves tablosuyla linear (doğrusal) işlem yaptınız. Aslında bu tablo oldukça kompleks (non-linear) işlemler için harika bir araçtır. Beyaz gibi herhangi bir orta ton değerine sahip olmayan renk nedeniyle, yukarıdaki doğrusal eğriyi kurmak zorunda kaldım.

hspace=0

Sonuç: Turuncu Değirmen
Başlangıç düzeyinde olduğunuz için bu kadarla kurtuluyorsunuz. Halbuki profesyonel yaklaşımda,
sandalyeler, sandalyelerin bulunduğu zemin ve çiçekler, renk değişiminin dışında kalır.
Diğer yandan turuncu, yukarıdaki örnek için en iyi seçimlerden birisidir, çünkü oldukça tatlı bir renk olarak göze çarpmaktadır. Bunun nedeni, renk tekerleğinde, turuncu ve sarı renklerin, lacivert ve mavi renklerin tam karşısında bulunmasıdır. Birbirlerinin zıttıdır. Photoshop’da realistik sonuçlar için renklerin dünyasını da öğrenmelisiniz.

hspace=0

İstemediğimiz yerleri kesip atmak
Çektiğiniz bir resimin kullanmak istemediğiniz yerlerini makasla kesip attığınız günleri hatırladınız mı? Sizi aramayan eski sevgilinizin görüntülerini, beraber çektirdiğiniz karelerden atmak için oldukça keskin ve hızlı bir yöntem öğreneceksiniz şimdi.
hspace=0Crop (Kırpma Aracı) ile fotoğraf üzerinde sadece kullanacağınız bölgeyi kapsayan bir dörtgen alan açın. Klavyeden Enter (veya Return) tuşuna bastığınızda, Crop alanının dışında kalan bölge kesilip atılacaktır.
Crop işlemi sonrası, resim boyut olarak küçüldüğü gibi, sabit diskinizde kaplayacağı Kb cinsinden fiziksel boyutuyla da küçülmüş olur. Sonuçta Word dokümanlarınıza veya e-postalarınıza eklediğinizde, belgelerinizin boyu büyümez. E-posta gönderiminiz daha süratli gerçekleşir.

 

 

hspace=0

Crop aracını kullanırken, dörtgen alanın kenarlarında oluşan tutmaçları farkettiniz mi? Bu tutmaçları çekerek hassas ayar yapabilirsiniz.
Diğer yandan tutmaçların hafifçe dışına çıktığınızda, kursör ikonu değişir ve çevirme yapabileceğiniz konusunda sizi yönlendirir.
Crop alanını bu safhada çevirebilirsiniz.

hspace=0

Crop alanını çevirmek, yeryüzüne paralel yaptığınız normal fotoğraf çekimlerinize dinamizm katabilir.
Son olarak küçük bir püf daha: Alanın tam ortasında kalan hedef ikonunu herhangi bir yere veya kenarlardaki tutmaçlardan birinin uzerine taşımayı deneyin. Hedef ikonunun bulunduğu nokta, sabit kalır ve crop alanın büyümesinden, çevriminden etkilenmez.

hspace=0

Renklerle oynamak
Buraya kadar olan uygulama başarılarınızdan cesaret alarak sizi farklı bir çalışmaya davet ediyorum.
Hiç bir alan seçimi yapmadan fotoğraflarınızdaki renkleri değiştirebileceğinizi biliyor muydunuz?
Yukarıdaki resimde gökyüzüne biraz daha canlılık vermek istiyoruz. Önce Command-M (Windows için Control-M) komutuyla Curves tablosunu çağırın.

hspace=0

Eğrinin koyu bölgeleri denetleyen sağ üst bölümüne tıklayın. Tıkladığınız noktanın üst kısmını kilitlemiş oldunuz böylece. Eğrinin alt kısmında yapacağınız işlemden, üst bölge (fotoğrafın koyu tonları) etkilenmeyecektir.
Şimdi, eğrinin orta ton bölgesinden bir yere tıklayın ve yukarı kaydırın. Yaptığınız işlemle, resmin orta tonlarını yükseltmiş oldunuz. Açık ve koyu tonlar bu işlemden az etkilenirken, eğrinin merkezindeki orta tonlar daha fazla renk değişimi yaşadı.
Sonuçta, özellikle gökyüzündeki tüm renklerin renk yoğunluğu daha fazla arttı. Görsellik bakımından gökyüzü daha canlı ve kontrast görünmeye başladı.
Dijital kameralardaki çekim hatalarınızı gidermenin basit yöntemlerini de öğrenmeye başlamış oluyorsunuz, farkındasınız değil mi?
Fotoğrafların renklerini değiştirmekten hoşlandığınızı hissediyorum. Daha hassas eğrilerle daha çarpıcı sonuçlar için devam edelim mi?
Batan güneşin bulutlardaki yansımasını artırarak, görselliği kuvvetlendirebilirsiniz.
Curves tablosunda, tüm renkleri etkileyen RGB eğrisi yerine, her renge bağımsız müdahele eden tek kanal eğrilerini kullanacaksınız. Channel pop-up menüsünden Red ve Blue kanallarına sırasıyla gelin ve yukarıdaki noktalama ile eğri düzenini oluşturun.
hspace=0

Red ve Blue kanallarında yapılan işemlerle, fotoğrafın yalnızca açık tonlarının rengini değiştirdiniz. Açık tonlar, örnek fotoğrafta sadece gökyüzünde toplandığı için ayrıca alan seçmenize gerek kalmadı.
Curves tablosuyla çalışırken, açık ve koyu tonların yerleşimine dikkat edin. Benim kullandığım Curves tablolarındaki gibi değilse, küçük üçgen simgelere tıklayarak ton yerleşimini değiştirin. Aksi takdirde tam ters etkiye ulaşırsınız.

hspace=0

hspace=0

Stampa aracıyla klonlamak
Niyetimiz belli, biraz komiklik yapacağız. Fotoğraflardaki bir objeyi veya resmin belirli bölgesini, dokümanın geri kalan tarafında oluşturmak veya çoğaltmak için Stampa aracını kullanmanız gerekli. Adı ve şekli de bu nedenle böyle, damga basar gibi, hedeflediğiniz dokuyu
naklediyorsunuz. Önce Stampa aracını alın, araca çift tıkladığınızda beliren seçeneklerdeki Aligned tercihini işaretleyin. Sonra uygun bir fırça boyu seçin (örnekte 16 piksel).
hspace=0hspace=0

hspace=0

hspace=0

 

Stampa aracının hangi dokuyu (pikseli) nakledeceğini şöyle belirliyorsunuz: Aracı aldıktan sonra Alt (Option) tuşunu basılı tutup resim üzerinde tıklayarak. Örnekte, bu tıklama ayak ucuna yapıldı. Sonra resmin bir başka yerine gidip Stampa aracıyla dolaşmaya başlayın. Bu kadar, gerisini Photoshop hallediyor. Stampa’yı kullanmaya başlamadan önce yeni bir Layer açıp, bu layerda iken çalışmaya başlarsanız, kopya objeyi kolayca çoğaltabilirsiniz. Yeni layerı, Layer paleti pop-up menüsünden New Layer komutuyla
açabilirsiniz. Yeni layerda klonlamayı bitirdikten sonra Araç Kutusu’ndan Lasso aracını alın ve gerekli temizliği yapın. İhtiyarın etrafındaki arka zemine ait pikselleri Lasso ile seçin ve silin.

hspace=0hspace=0

hspace=0

 

Şimdi yeni layerda, farklı yerlere taşınmaya hazır bir klon elde ettiniz. Layer pop-up menüsünden Duplicate Layer ile çalıştığınız layerı istediğiniz kadar çoğaltın.
Move aracını alın ve Auto select Layer tercihinin işaretlendiğinden emin olun. Böylece, Move aracıyla tıkladığınız objenin bulunduğu layer otomatik seçilecektir.
İhtiyarı fazla yormadan, Move aracıyla resmin çeşitli yerlerine taşıyın. Her bir ihtiyar, ayrı layerda olduğu için dilerseniz yanyana bile getirebilirsiniz.

 

 

 

 

 

hspace=0
hspace=0

Klonları boyutlandırın veya tersyüz döndürün
Çoğalttığınız layerlardan birinde iken Edit menüsünden Free Transform komutuna ulaşın. İhtiyar adamın etrafında oluşan tutmaçlardan çekiştirerek boyunu değiştirmeyi deneyin.
Free Transform’da iken Flip Horizontal ile yatay tersyüz ederek, caddenin diğer tarafına gitmesini sağlayabilirsiniz. Transform işlemlerini Enter veya Return ile bitirebilirsiniz.

 

October 2005

 


Photoshop a Başlarken